Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

"קוד אתי לניהול משבר הקורונה הוא צו השעה"

פרופ' גיל סיגל, ראש המרכז למשפט רפואי בקריה האקדמית אונו, מדבר על השאלות האתיות שעולות מתוך ההתמודדות עם המגפה, מתייחס לוויכוח הנוקב בין פרופ' יורם לס למשרד הבריאות, לשאלת ניגוד העניינים של השופטים ולשאלת מיליון הדולר: האם בתקופה שבה מכהן ראש ממשלה תחת שלושה כתבי אישום מישהו בכלל מתרגש מאתיקה?

טיפול נמרץ תל השומר קורונה | צילום: אמיל סלמן

פרופ' גיל סיגל | צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו

האם ראוי להשבית את המשק על מנת להציל קשישים? את מי מחברים למכונת הנשמה ועל מי מוותרים? היכן מרכזים את המשאבים הדלים בתקופה הזו, ומי צריך להכריע בשאלות הרות הגורל האלה? על כל המוקשים האלה התבקש לענות פרופ' גיל סיגל, ראש המרכז למשפט רפואי, ביו אתיקה ומדיניות בריאות בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, אבל לפני שהוא יענה הייתי חייב לפתוח עם שאלה קנטרנית: למה אתיקה זה דבר כל כך חשוב בתקופה שבה אנשים מתים ממגפה?

פרופ' סיגל, בלי לזלזל חלילה, יכול להיות שאפשר לדחות את הדיון הפילוסופי הזה לתקופה של אחרי המלחמה?

"יופי של שאלה. אם אנחנו מתייחסים לאתיקה כאל אקססורי, פריט נוחות יוקרתי, אתה ודאי צודק, אבל זה לא המצב. כשאתה נדרש לקבל החלטות קשות, אתה חייב שיהיה לך ארגז כלים על מנת לקבל את ההחלטות המתאימות מבחינה חברתית, מוסרית ואתית. אם אני אומר לך עכשיו שאני צריך להחליט על תיעדוף מכונת הנשמה, האם זו אתיקה לוקסוס או שזה הכרח קיומי לאותם צוותים ולאותן משפחות? החלטת התיעדוף לא יכולה להיות שרירותית. היא חייבת להיות מבוססת על כלים שאני מבין אותם, שאני יכול להתחבר אליהם רגשית ואני יכול להשתמש בהם גם במקרה הבא, כלומר שיש כאן שימוש עקבי".

אומרים שפורנוגרפיה היא עניין של גיאוגרפיה. זה נכון גם לגבי אתיקה?

"באופן אמיתי וכן, התשובה חיובית. בזמנו היו ניסיונות לייצר מגילה אוניברסלית לאתיקה, ובה עקרונות מוסכמים על הכל, כמו הזכות של האדם לשלוט על גופו, אבל גם במקרה הזה התברר לנו שאי אפשר להגיע להסכמה מוחלטת. אני אתן דוגמה אחת: אם אדם מבקש לסיים את חייו בשם אותה אוטונומיה, הוא יגלה שבאלבמה, בישראל ובשוויץ מתייחסים אחרת ליישום העיקרון האוניברסלי של 'אוטונומיה', כך שיש עקרונות שמקובלים באופן מוחלט ויש עקרונות שהיישום שלהם משתנה ממקום למקום. בישראל יש אתיקה רפואית שנובעת מההיסטוריה, מהדת, מהחברה ומהתרבות".

איך אפשר להכריע בעניין האתי של הרפואה כשיש עמדות כל כך מנוגדות לגבי הקורונה? מצד אחד, יש את פרופ' יורם לס שטוען שמשרד הבריאות מלבה היסטריה, מהצד האחר יש לך את פרופ' גליה רהב שטוענת שלס מסכן את שלום הציבור כשהוא מפיץ את תורתו. אפשר לגשר ביניהם?

"הוויכוח ביניהם הוא לא על עמדה עקרונית או ערכית, אלא על עובדות. לס טוען שלא מדובר במגפה כה דרמטית ורהב טוענת שכן. מה שכן אפשר לגזור מהוויכוח הזה ברמה האתית, למשל, זה השאלה אודות רמת הסבילות של החברה לגבי אבדות או נפטרים. האם יש כמות מסוימת של מתים שאנחנו כחברה יכולה לספוג עבור השמירה על אורח החיים הרגיל? האם ראוי להילחם על כל נפטר ובעבור זה להשבית את כל המשק? זו שאלה שאפשר לדון בה במישור האתי, אלה שאלות שדנות בשווי החיים שלנו, וכאן בדיוק נכנסת האתיקה הרפואית שנותנת כלים לענות על השאלות האלה".

הפירמידה לא הפוכה

כשחושבים על אתיקה עולה מיד הקוד האתי של צה"ל, שנוסח בשנת 1994 על ידי פרופ' אסא כשר. כשהוא נשאל האם הוא מכוון למקומות האלה, אומר פרופ' סיגל: "חד משמעית, יש צורך בקוד אתי לניהול משבר המגפה. זה ליקוי מאורות שבכל צוותי הקורונה – הן של המל"ל והן של משרד הבריאות – לא היה מומחה אחד של אתיקה רפואית שמתאימה את עצמה למגפה. ככה לא מתנהלים. אתיקה זה לא 'על הדרך'. המדינה יצרה בהחלטת ממשלה את המועצה הלאומית לביו-אתיקה, שאני חבר בה יחד עם 20 מומחים, והיא הייתה צריכה לשלוח נציג שיהיה מעורב באופן משמעותי בקבלת החלטות כמו בידוד וסגירת בתי ספר. אלה לא רק החלטות רפואיות, אלא כאלה שיש בהן מרכיב אתי. צריך לשקול מה המשמעות של בידוד זקנים במשך שישה חודשים, של היעדר יחס בין-אישי. מה המשמעות של סגירת מרחבים ציבוריים? שאלת האיכון היא לא רק שאלה משפטית, אלא שאלה אתית".

כשמדברים על שאלות ערכיות ואתיות, אי אפשר שלא להיזכר בראש הממשלה יצחק רבין ז"ל שטבע לאחר הסכם אוסלו את הביטוי "בלי בג"ץ ובלי בצלם". רוצה לומר, שבתקופות של מלחמה או משבר קיומי, כל האמצעים כשרים. ניסיון לברר עם סיגל האם הוא מסכים שהשאלות האתיות מפריעות ומעכבות את התנהלות הממשלה בתקופה הזו נתקל בהבנה מפתיעה. "הייתי מוכן לקבל את הדברים, אם לא הייתי יועץ תוכן לארגונים גדולים כמו חברות פארמה, גופי תקשורת ובנקים, שם ראיתי במו עיניי שהאתיקה מעולם לא הפריעה למי שיושב בראש הפירמידה לקבל החלטות, אלא להיפך. היא עזרה לו לקבל החלטות שיעמדו במבחן הציבורי והחברתי. ברגע שאתה מקבל החלטות על בסיס אתי, אתה יכול להמשיך באותו מהלך לאורך זמן, תוך גיוס הארגון עצמו ותמיכה ציבורית".

יכול להיות שראש ממשלה שהתפטר בגלל חשבון דולרים היה משתכנע לשלב את השאלות האתיות בקלות רבה יותר לעומת ראש ממשלה שמכהן תחת שלושה כתבי אישום?

"אני שומע את מה שאתה אומר ואני חייב לומר שאני לא מבין את ההקשר. אם אתה אומר לי שהעובדה שמי שנמצא כרגע בראש המערכת מכהן תחת עננה של כתבי אישום מונעת דיון על אתיקה, אני לחלוטין מסתייג מכך. אם למשל יש שוטרים שמואשמים בעבירות כאלה או אחרות – זה מייתר את האתיקה המשטרתית? ממש לא. כל עירייה שבראשה עומד ראש עיר עם כתב אישום נעדרת אתיקה? לא ולא. האתיקה היא מעל ענייני היום-יום, והיא מנותקת מזהות האנשים. היא תרבות ארגונית. חשוב לציין שאני לא מדבר פה על אתיקה בגובה 30 אלף רגל, אלא על התנהלות נאותה ביום-יום שבאה לפתור בעיות קונקרטיות. אני רוצה להנגיש את האתיקה להתנהלות השוטפת ולא שתהיה פוסטר יפה על הקיר".

אתיקה שמתיקה

"אני רוצה לראות פה חברה שדנה בסוגיות אתיות ולא מדלגת מעליהן או מתעלמת מהן", הוא אומר. "ואם המילה אתיקה מרחיקה כי נתפסת אקדמית-פילוסופית, בוא נקרא לזה 'התנהלות נאותה' – CONDUCT. בחברות שאני מייעץ להן, תהליך השקת מוצר חדש מתבצע רק לאחר קבלת אישור מחלקות הביזנס, ומהן למחלקה לרגולציה, המשפטית וכעת גם אישור אתי כחלק מהתרבות הארגונית. זה מה שאני רוצה שיקרה ברמת המדינה.

"נכון, אני מודע לכך שיש במדינה שלנו, בתקופה הזו, עניינים שמקעקעים את השרידות האתית, אבל אני לא מוותר. אני מרגיש שיש אוזן קשבת בצד השני. לראיה, כשפרצה המגפה, פנה משרד הבריאות למועצה הלאומית לאתיקה וביקש שניתן לו כלים לתיעדוף: מה עם קשישים? נכים? איך מבטאים מחויבות לאוכלוסייה הפלסטינית? תיירים? זקנים? כך שזה לא נכון לומר שהאתיקה לא מעסיקה את מקבלי ההחלטות".

אי אפשר לסיים ראיון איתך מבלי לשאול על ניגוד העניינים של השופטים, שהפך לבון טון של הימין. איפה תופס אותך הוויכוח העקרוני הזה?

"כל השיח של ניגוד העניינים של השופטים היה אמור לעסוק אך ורק בשאלה האם קשר כזה או אחר עלול למנוע באופן אמיתי וענייני משופט מסוים לקבל החלטה מקצועית ונקייה, גם מהותית וגם כלפי חוץ. לצערי, לקחו את השיח לשאלות צהובות ולא לשאלות של מהות. אסור לשפוך את התינוק עם המים".

www.ono.ac.il

טוב לדעת
נגישות