Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

סודות מחדר ההלבשה

בחברת גרין מבנים, המתמחה בהקמת פרויקטים מורכבים, מסבירים כיצד הצליחו להשלים את הפרויקט המורכב של שיפוץ והרחבת אצטדיון בלומפילד לפתיחת ליגת העל הנוכחית

איצטדיון בלומפילד המחודש (צילום: ינאי דיטש)

חובבי הספורט בישראל, ולא רק הם, עקבו בשנתיים האחרונות בדריכות אחרי התקדמות העבודות להרחבת אצטדיון בלומפילד ביפו – האיצטדיון הביתי של קבוצות הכדורגל התל אביביות.
מורכבות הפרויקט, הכפלת הנפח של אצטדיון קיים ולוח הזמנים היומרני שקבעה עיריית תל אביב יפו, גרמה לרבים להרים גבה לפקפק בהכרזה כי ניתן לעמוד בפרויקט בסדר גודל כזה, תוך כשנתיים. אבל, בסופו של דבר, העירייה, יחד עם המבצעים – חברת גרין מבנים, עמדו באתגר והחל מחודש אוגוסט 2019 – איצטדיון בלומפילד המחודש והמודרני חזר לפעילות.

חברת גרין מבנים מתמחה בהקמת פרויקטים מורכבים. כך למשל, במקביל לפרויקט בלומפילד, החברה ביצעה גם את שיפוצו של תיאטרון בית לסין בלב תל אביב. אייל גרין, מנכ"ל משותף בחברה, ויובל נפתלי מנהל אזור בחברה, מספרים על פרויקט בלומפילד ומסבירים מה מאפשר לחברה לבצע – תוך עמידה בזמנים, פרויקטים מסוג זה.

קצב העבודה על איצטדיון בלומפילד היה גבוה. כיצד הצלחתם לעמוד בלוחות הזמנים?

אייל: "בלומפילד אכן התאפיין בקצב עבודה מאוד גבוה. התחלנו במאי 2017 להניע את הפרויקט ובאוגוסט 2019 היה כבר משחק פתיחה – העיריה מדברת על תקציב כולל של חצי מיליארד. במקומות אחרים – נבנו פרויקטים דומים בסדרי גודל דומה, של כ-30 אלף איש, סביב כ-5 שנים. לפרויקט היה סוג מסויים של חזון. אנחנו והמזמין – עיריית תל אביב, התעקשנו לעמוד בסוג מסויים של פנטזיה ולהביא את זה למימוש".

האם העבודה על האיצטדיון הקיים, בלב סביבה אורבנית צפופה, היוותה אתגר נוסף?

יובל: "כמובן שגם התנאים הייחודיים כאן לא הקלו. עמדנו מול תנאים אורבניים קשים. לזכות העיריה יש להגיד שהיא עבדה במקביל על דרכי גישה והסדרת דרכים, כדי לאפשר לנו לבצע את העבודה ללא עיכובים".
איל מוסיף כי "דבר נוסף ומהותי בפרויקט הוא שהעירייה החליטה לשמר את בלומפילד הקיים. השימור הקשה מאוד על התכנון ועל הביצוע. היינו צריכים לגלח ולהרוס את מה שנדרש – ועליו לבנות אצטדיון חדש, אשר עומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. הקושי הוא שהמבנה הישן גם הוא עבר כבר מספר שלבי שיפוץ, צריך גם לזכור שלא מדובר באיצטדיון סימטרי, שזה קושי נוסף".

גם הנדסית – יש אלמנטים מאוד מורכבים

יובל: "כמובן. ראשית, גבולות המגרש – הרחובות, זה נתון קיים והקורות שנושאות את הטריבונות (קונזולות) צריכות להיות באוויר, ממש מעל הכביש וכדי להגיע לבליטה מאוד ארוכה – צריך דריכות בטון מורכבות מבחינה הנדסית ומבחינת הביצוע. קבלן הדריכה שעבד בפרויקט – שהוא מהמובילים בארץ, טען כי הפרויקט הוא ייחודי מסוגו ומהווה אתגר מיוחד.

בנוסף, על מנת להתאים את האצטדיון לסטנדרטים נדרשים, הורידו חלק מחזית המערבית של האצטדיון והשלמת החלק החדש דרשה תיאום מושלם לקיים. כניסות קהל קיימות הותאמו במידותיהן, נפתחו כניסות קהל חדשות בטריבונות הקיימות, בוצעה חביקה של עמודים לצורך חיבור של ישן וחדש ועוד. מדובר על עומסים מטורפים, צריך לעשות את החיבורים הנכונים, כדי שהעסק יעבוד".
אם מדברים על הנדסה – מוסיף איל, "על מנת לעמוד בלוח זמנים כזה, היה צורך בתיעוש ושימוש באלמנטים מתועשים רבים. התיעוש חסך חודשים רבים וכדי שיצליח, היה צורך במדידות ותכנון נכון ברמת המילימטרים, כדי שאפשר יהיה להניח את הטריבונות – כ- 800 סה"כ".
התקנים של איצטדיוני ספורט מאוד מחמירים – אלמנטים כמו גובה ורוחב מדרגות, המעברים וכו' – חייבים להיות מדויקים ברמת המילימטרים.

אתגר הנדסי מורכב

כיצד עומדים באתגר הנדסי כזה?

איל: "גרין מבנים היא חברה מבצעת, אשר מתמחה בפרויקטים מורכבים שדורשים עבודה איכותית, הנדסה ולוגיסטיקה. הנישה שלנו היא תו האיכות ויכולות הביצוע הגבוהות, דבר הכרחי בפרויקט מסוג זה.

כיצד התמודדתם עם לוח הזמנים?

יובל: "היו כאן מספר מפתחות. מפתח ראשון הוא שיתוף פעולה בין כל הגורמים בפרויקט – המזמין, במקרה זה העיריה, חברת הפיקוח – חברת קידן, המתכננים השונים והקבלנים המבצעים – כלומר, גרין מבנים וקבלני משנה מטעמה. העירייה השכילה לדחוף אותנו קדימה בלי לראות בעיניים. זו עירייה עם עוצמות והם שמו צוות מאוד חזק ומסור שסייע לנו".
מפתח שני, הוא "צוות הנדסי בגודל חריג ביותר – כ-18 אנשי הנדסה אשר עבדו באתר, שזה גודל הנדסי חריג בפרויקטים. הדבר אפשר עבודה במקביל וגם אפשר להציע פתרונות הנדסיים און ליין. לדוגמה, אם אתה מגלה שהמבנה הקיים לא במידות, אתה יכול לעשות מדידות בשטח באופן מיידי. היה לנו לצורך זה גם צוות מדידה בשטח. המהנדסים של גרין מבנים פעלו לאורך הפרויקט בשיתוף עם המתכננים, שעבדו באופן צמוד ובמסירות למתן פתרונות מידיים ככול שניתן. צוות הנדסי גדול אפשר גם לעסוק בזמן בבעיות של תיאום תכנון, כולל בבעיות של ישן וחדש".

מוסיף איל: "בנוסף, ריבוי המהנדסים – מאפשר עבודה בסביבה בטוחה, כי הפרויקט בשליטה. השקענו השקעה מאוד משמעותית בנושא גהות ובטיחות, כניסה מבוקרת – עם מערכת ייחודית של קורא פנים וסבסבת בכניסה לאתר. כיוון שבלומפילד היה מאוד מתוקשר, אנשים רצו לבקר, המועדונים ליוו אותנו – ההנהלות והאוהדים. היו לנו לפעמים גם התפרצויות לאתר ובגלל זה השקענו מאמצים רבים ובמבחן ההצלחה – הצלחנו לסיים אותו ללא אירועים".

מדובר מן הסתם בפרויקט עם מאות עובדים ועשרות כלים כבדים

יובל: "מדובר בפרויקט מורכב, עם סדר גודל של כ-300 עובדים שעבדו סביב השעון, היה צוות מדידה קבוע, כלי צמ"ה, טרקטורים, שופלים וכו', היה ריבוי של מנופים, כאשר לעתים היו באתר 4 עגורני צריח ועוד 8-9 מנופי עזר".
איל מוסיף כי "במהלך עבודות הביסוס – היו בשלב מסויים 13 מכונות קידוח, כאשר לרוב עובדים באתרים עם מכונה אחת או שתיים".
לאחר שלב הבנייה, נותר נושא הדשא. כדי לאפשר לשחק מיד בגמר השתילה וכך לחסוך עוד כמה חודשים, מספר יובל, "התקינה העירייה דשא היברידי על גבי המגרש אשר הוכן ע"י העירייה. העיריה גידלה דשא בפארק דרום, בשילוב עם חברה אוסטרלית וזמן קצר לאחר הנחתו, כבר היה משחק. במקום שזרוע שנמשך חודשיים-שלושה, מביאים דשא שאמור להתאים לתקנים של אופ"א ומגדלים אותו בתוך אריג – עם שילוב של דשא סינטטי בתוכו שמחזק אותו".

לסיכום, האם הקמת פרויקט כזה משפיע על היום יום של החברה?

"זה פרויקט שהשקענו בו רבות. אבל, אם יש משהו שמלמד על העוצמה של החברה – הוא שלצד העבודה על בלומפילד, גרין מבנים עבדה במקביל על עוד 10 פרויקטים, כאשר אף אחד מהפרויקטים האחרים לא סבל מחוסר תשומת לב או עיכובים".

הפתרון – הנדסה ברמה גבוהה

חברת גרין המתמחה בהקמת פרויקטים מורכבים, סיימה לאחרונה 2 פרויקטים מורכבים בתל אביב – איצטדיון בלומפילד ושיפוץ תיאטרון בית לסין שנפתח בספטמבר – פרויקט שבו המורכבות הגדולה היא לקיים שיפוץ והרחבה בצפיפות אורבנית.
עם סיום העבודות, הפרויקט כולל 2 אולמות תיאטרון – אולם תחתון עם כ-300 כסאות, לחזרות ולהצגות קטנות, והאולם העליון עם כ-830 כסאות.
לדברי אייל גרין, מנכ"ל משותף בחברה, "ביצוע עבודות על פינת הרחובות פרישמן–דיזינגוף, כאשר לצד העבודות, הקניון שנמצא במקום פעיל עם סוחרים ואנו מוקפים בקווי מתח או בשכנים, הוא מורכב מאוד".
בנוסף, קובע איל, "כשמשפצים – נכנסים אל הלא נודע. אתה נוגע ביסודות ומגלה שהם ישנים ולא יכולים לשאת הבנין, אתה מגדיל את היסודות – מקטין את הבנין, נוצרות בעיות של גבהים ועוד המון שינויים והכל תוך כדי תנועה, בלת"ם על בלת"ם והדרך להתמודד – ריבוי הנדסה. הנדסה לכל משימה – הנדסה ברמה גבוהה".

מה היו האתגרים ההנדסיים העיקריים?
"העבודה הצריכה אותנו להעמיק ולחזק את היסודות הקיימים, כאשר אנחנו מפשיטים את המבנה ובעצם, עושים שם פרויקט ברמת גמר גבוהה מאוד מאוד, עם פרטי אדריכלות סבוכים ופרטי גמר שצריכים להתחבר למבנה קיים – זה דבר שמקשה ומחייב הסתכלות אחרת".
עוד בעיה שמוסיפה למורכבות בעבודה בלב איזור עירוני צפוף היא נושא הבטיחות וגם התחבורה. לדברי איל, "לצד תקני בטיחות קשים, היינו צריכים לאפשר את החיים בלב תל אביב בכל שעות היממה. אתה בלב תל אביב, חנות של הסביח רוצה למכור ואתה מעליו וצריך להמשיך למסחר לעבוד".
בנוסף, הוא מוסיף, "כל משימה חייבת להיות מתוכננת עד לפרטים הקטנים. כדי לאפשר לסוחרים לעבוד. בצענו הרבה מאוד עבודות לילה. העבודה חייבה הרבה הסדרי תנועה מקומיים, בשילוב של תכנוני משימה – למשל, חסימות צירים, אבל אי אפשר מתי שרוצים, חייבם לתכנן את זה בשיתוף העירייה והמשטרה וגם לבצע הרבה מעקפים מקומיים. זו עבודה כירורגית".
כדי לעמוד במשימה, חילקו בחברה את העבודה ל-4 צוותי עבודות הנדסה: צוות עבודה למעטפת, צוות הנדסה לחיזוק היסודות, צוות הנדסה לפירים של הביטון וצוות הנדסה לעבודות הגמר.

טוב לדעת
נגישות