Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים לקריאת המגזין - לחצו כאן Designer חדש באקסטרה: גיליון ינואר 2020 של מגזין העיצוב

למה לי אמזון עכשיו?

רגע לפני שאמזון משנה את כללי המסחר, התעשיינים קוראים לעצור את הסחף, הקמעונאים בלחץ והסוחרים מתכופפים ומתחילים לשתף פעולה – יש מי שמבין שמהסערה הזו אפשר גם להרוויח

מרלו"ג בחו"ל. צילום: shutterstock

קורל מיפז זהר. צילום: יח"צ

לפני כחודשיים קרא נשיא התאחדות התעשיינים אוריאל לין לשר האוצר משה כחלון למנוע את כניסתה של חברת אמזון לישראל, כל מנת ליצור שוויון במיסוי בין המכירות המקומיות הרגילות לבין היבוא האישי מספקי חוץ. ״מרגע שאמזון תיכנס לפעילות בישראל", קרא לין, "היא לא תהיה מוגבלת רק במכירה של ספקים מקומיים לשוק המקומי. היא תשמש גם מנוף של יבוא אישי מחו״ל. כתוצאה מכך, אי השוויון בתנאי תחרות שכבר היום גורם נזקים כבדים לכל רוחב המגזר העסקי בישראל ילך ויחמיר".
בהתאחדות התעשיינים מסבירים כי אין מדובר בנושא שולי. מדובר בכל העסקים המייצרים מוצרי צריכה לשוק המקומי, מייבאים מוצרי צריכה ומוכרים מוצרי צריכה. האחרונים אינם רק רשתות או קניונים, אלא בעיקר למעלה מ-50,000 חנויות רחוב קמעונאיות, עסקים קטנים, שכל אחד הוא בסיס קיומה של משפחה.

צעדיה החדשים של אמזון, המתמחה במסחר אלקטרוני, וכניסתה לישראל מעוררים חששות כבדים, מצד הסוחרים והקמעונאים הגדולים והקטנים כאחד. עם זאת, לאחר שמעכלים את העוצמה החריגה של אמזון, מבינים כי ניתן להפיק מכך לא מעט יתרונות אשר עשויים לעלות גם על החסרונות.

הופכים את הלימון ללימונדה

כיצד ניתן להילחם במפלצת הענק הזו שנקראת אמזון? יש הסוברים שכדאי להתחיל לעסוק ביבוא שיווק והפצה של מוצרים ייחודיים, לא סטנדרטים, כאלה שאין סיכוי שאמזון תפזול לכיוונם מטעמי כדאיות כלכלית. אחרים סוברים כי, "If You Can't Beat Them – Join Them" – אם אתה לא יכול להילחם בהם, הצטרף אליהם. אמזון מבחינתם פחות מתעניינת בהמולה הישראלית. החברה נערכת היום להשקת האתר המקומי שלה בשפה העברית ומקיימת הליך גיוס מאסיבי של למעלה מכ-5,000 מוכרים כדי לעלות לאוויר לקראת החזרה לבית הספר ובתקופת החגים.

שי חיות. צילום: יח"צ

אז למה מגיע לנו כל הטוב הזה? או במילים אחרות, למה אמזון מבקשת להיכנס לישראל? לדברי שי חיות, יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB – שילוח בינלאומי, הסיבות מגוונות. "אמזון מגיעה לישראל כיוון שהיא מגיעה לכל מקום בעולם", מסביר חיות. "הבחירה בישראל דווקא עכשיו נובעת מהעובדה שלמרות שמדינתנו קטנה, כוח הקניה שלה, במיוחד ברשת, עצום".
לדברי חיות, כניסת אמזון לישראל, כפי שקרה במדינות אחרות קודם לכן, עשויה להעניק יתרונות רבים למשק. "כניסת אמזון עשויה להעניק יתרון לסוחרים מקומיים גמישים אשר ייהנו מיישור קו מול הסטנדרטים של אמזון. אלו שייהנו במיוחד הם הסוחרים המקומיים שיבחרו לפתוח חנות באמזון, ובכך גם ייחשפו לשוק הבינלאומי העצום. יתרון נוסף הוא בכך שפחות כסף יברח לחו"ל. נכון להיום, המסחר המקוון הבינלאומי מבריח מישראל 10 מיליארד שקל בשנה, עם הפעלת האתר המקומי של אמזון, חלק ניכר מהסכום יישאר בארץ גם בזכות רכישה מסוחרים מקומיים".

לדברי חיות גם לקוחות הקצה הולכים להנות בענק מכניסתה של אמזון לישראל. בכלל זה מונה חיות מספר יתרונות: הנגשת האתר בעברית לאלו החוששים משפה זרה, אפשרות כניסה של מותגים בינלאומיים כאלו שהקהל הישראלי לא ניחשף אליהם עד כה, זמני משלוח קצרים יותר שנעים בין 48 שעות לעד מספר ימים, הפחתת עלויות המשלוח ושיפור הרגלי הצריכה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.

נוה כרמי. צילום: יח"צ

נוה כרמי, מנהל פיתוח עסקי בחברת eBook-Pro המתמחה בשיווק ספרים באמזון מחזק את דבריו. לגישתו, המגזר שירוויח מהכניסה של ענקית המסחר אמזון הם דווקא הסופרים העצמאיים. "מעתה יוכל סופר עצמאי לפרסם את ספרו בעברית ולהפיץ בעזרת אמזון", מסביר כרמי. "בניגוד למצב הקיים בו שלושה גורמים ניזונים מרוב אחוזי המכירה (הוצאה לאור, מפיץ וחנות הספרים עצמה), ולסופר נשאר רק 15% מהתמלוגים, באמזון יקבל הסופר עד 85% ממחיר המכירה. באמזון הדיווח על כל מכירה מיידי והסופר יכול להיכנס לממשק הניהול שלו ולראות דוחות מכירה, לעומת דוחות רבעוניים או שנתיים המקובלים בארץ. אין יותר צורך להדפיס מלאי גדול של אלפי עותקים, שבמקרה ולא נמכר יצבור אבק במחסן. כל סופר יכול לייצר לעצמו מלאי קטן בדפוס דיגיטלי, ממנו הוא שולח את ספריו למזמינים ולחדש אותו במקרה הצורך".

אמזון ונדל"ן

אמזון פועלת היום בשבע מדינות באירופה ובהן ספרד, צרפת, גרמניה, איטליה, בריטניה, בנלוקס וטורקיה. אם בוחנים את אפקט השפעת הכניסה של אמזון למדינות זרות, נלמד בין היתר על השפעתה הדרמטית על כלכלת המדינה בכלל ושוק הנדל"ן בפרט.
בספרד למשל, אליה נכנסה אמזון במהלך 2012, ההשפעה הייתה בראש ובראשונה בהיבט התעסוקתי. ספרד שליקקה באותה תקופה את פצעי המשבר הכלכלי, היתה מדינה מוכת אבטלה, וכניסתה של אמזון תרמה מאד למשק הספרדי. אם בתחילה העסיקה אמזון עשרות עובדים בודדים, כיום היא מעסיקה כמעט כ-5,000 עובדים עם צפי לגיוס של עד כ-10,000 עובדים במעגל הרחב יותר של שרשרת ההפצה.
על פי נתוני אמזון שפורסמו בתחילת 2019, כ-8,000 עסקים קטנים ובינוניים מספרד מכרו בשנה שעברה באמצעות אמזון סחורה ב־400 מיליון דולר, קפיצה של 50% לעומת 2017. אמזון רשמה בספרד מהפכה משמעותית בין היתר כשהעלתה את זמינות המוצרים ובכך בין היתר שיפרה את הרגלי וחווית הקניה.
מאז נכנסה החברה לספרד רשמה המדינה ביקוש אדיר לשטחים גדולים בקרבת מרכזי ערים ובזמן האחרון אפילו בתוך הערים, זאת על מנת לפתור את בעיית "הק"מ האחרון" – (The Last Mile) המתקשר לתהליך ההפצה והמסירה של המוצר לידיו של הלקוח הסופי. מסתבר שהובלת סחורות בים, באוויר או ביבשה הם חסכוניים מאד, עם זאת דווקא המסירה אל היעד הסופי – לבית הלקוח, היא מאתגרת מאד והעלויות לכך עשויות להיות גבוהות מאד.

חברת אמזון אינה מתכוונת בשלב זה לפתוח מרכז לוגיסטי או מתקן הפצה בישראל, אלא להקים מרכז אזורי טוב שיתמוך בקהל היעד הישראלי. כיום, אמזון שולחת מוצרים לישראל ממרכזי ההפצה בארה"ב או מאלו שבאירופה והמשלוחים מטופלים על ידי דואר ישראל וחברות שילוח כמו FedEx ו-DHL, UPS או BoxIt, אך החברה מבקשת לייעל את המשלוחים לישראל על ידי אימוץ ההפצה הממוקדת באירופה, כך שישראלים יזכו לזמני אספקה מהירים יותר עבור המשלוחים המסופקים אליהם. למרות כל זאת, קיים סיכוי שחברת הענק תנצל את שטחי הקניונים הרדומים, או שטחי מרכזי מסחר פנויים ותהפוך אותם ל"קניוני הגשמה" עבורה, על מנת להתמודד עם בעיית הק"מ האחרון.

הכותבת היא מנהלת פיתוח עסקי במשרד האדריכלים אורבך הלוי
טוב לדעת
נגישות