Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

לוגיסטיקה אוטונמית

מבני אחסנה הם כבר מזמן לא מחסני פח רעועים, אלא מרכזים לוגיסטיים מתוכננים היטב שהקמתם היא תורה בפני עצמה

מרכז לוגיסטי סטימצקי במחלף קסם (צילום: יח"צ)

האדריכל צדיק אליקים (צילום: יח"צ)

בשנים האחרונות אנו נוטים לעסוק, לבדוק ולהתרשם מכל שבב מידע או סיכוי להבאתה לעולם של המכונית האוטונמית. בנינו תאוריות ותחזיות על איך עולמנו עומד להשתנות בעקבות כניסתו של פלא טכנולגי זה כאשר "מתחת לראדר" ממש מול עיננו מתחוללת המהפכה השלישית בעולם הלוגיסטיקה הנוגעת לכל אחד מאתנו אולי בצורה משמעותית הרבה יותר מכל מהפכה אחרת המתרחשת היום. המרכזים הלוגיסטיים הפכו בעשורים האחרונים ממחסני פח רעועים ל"מפלצות" ענק, עתירות טכנולוגיה ובינה מלאכותית, מעוצבות למשעי, המשפיעות על שורת הרווח של החברות הגדולות בעולם ועל הכיס של כל אחת ואחד מאיתנו.

אם דובר בעבר על המכלים המאחסנים את המוצרים ועליהם הושם הדגש התכנוני לצורתם, אופיים והמסר שהם משדרים, הרי שהיום אנו עוסקים יותר ויותר בשיטת העבודה ובאוטונומיה של הלוגיסטיקה. במילים אחרות הלוגיסטיקה עברה מהקליפה, המעטפת, מתחום החומרה מלשון חומר, לתחום התוכנה מלשון תוכן.

היכולת להביא לצרכן הסופי את המוצר אותו הוא מבקש, מהר ובעלות, יחסית, אפסית גורמת לשינויים קיצוניים במבנה העירוני ובמערך המסחרי הסובב אותנו. קניונים מתקשים למלא את שטחי המסחר שבהם, רחובות מסחריים מאבדים מזוהרם המיתולוגי, אנו כצרכנים משנים את דפוסי ההתנהגות שלנו. אין אנו "יוצאים לקניות" כפי שהיה נהוג בעבר, אנו "יוצאים לבלות". את הקניות אנחנו עושים כחלק מהבילוי. מפעלי תעשייה ומלאכה צורכים פחות שטחים. מפעלים ואולמות ייצור אינם מחזיקים עוד במלאים בכמויות גדולות עתירי שטח לא בחומרי הגלם ולא במוצרים הסופיים.

בעקבות וכתוצאה מכך שטחי הלוגיסטיקה, בכל התחומים במסחר, בתעשייה, ואפילו בחקלאות הולכים וגדלים בקצב מסחרר בעוד ייתרת השטחים לשימושים אחרים מצטמצמים. אך האם באמת שטחי הלוגיסטיקה יכולים לגדול ללא גבול? בשלב מסוים העיקרון הבנוי על עלויות אחסנה נמוכות הולך ונעלם. המבנים הופכים להיות גדולים מאד, הן בשטח והן בגובה, מורכבים יותר מבחינת מערכות בטיחות, כיבוי אש, חומרי בניה, ועוד, הוצאות התחזוקה ואחזקה המבנה הולכות וגדלות. כאשר מחיר הקליטה, האחסון והמשלוח יעלה את מחיר המוצר – הפגישה בין עקומת המחיר של המוצר לעקומת הנוחות עלולה להוציא את הקונה הפוטנציאלי מהמשחק.

הגרעין המרכזי

בנקודה זו נכנסת לפעולה "הלוגיסטיקה האוטונומית". המכשור, המחשוב תעבורת המידע בתוך מחסנים ובין מחסנים, שיכולים לעיתים להיות מוצבים במרחקים גדולים אחד מהשני ואף ביבשות שונות, הופך להיות הגרעין המרכזי של הלוגיסטיקה. הצריכה בשטח מתחלפת בצריכת מידע, מיחשוב וניהול מלאי במובן הרחב ביותר של המילה.
אנו, באליקים אדריכלים ובוני ערים מודעים לחלוטין למהפכה זו. אנו מצויים בשיטות האחסון המתקדמות ביותר. תוך התייעצות עם גורמי מקצוע מעולים מתחום הטכנולוגיה והמחשוב, אנחנו יודעים להתאים את המבנה הפיסי של הבניין למבנה הטכנולגי ולמערך המיחשובי הדרוש בבניין. אם בעבר היינו מתייחסים למבנה הלוגיסטי כמכונת ענק, סוג של מגה רובוט, המתבסס על אלפי פעולות מהירות. הרי שכיום אנו מתייחסים לבניין כמחשב ענק שתפקידו להזרים ולקלוט אינפורמציה כמערך המוקדם והחשוב ביותר לסינרגיה הנוצרת בין הרובוט כגוף מכני -למוח המפעיל אותו כגוף המחשובי היוצר את הלוגיסטיקה האוטונומית.

בעולם זה של הסינרגיה המוחלטת בין המידע לטכנולגיה, בין המוח לזרוע יש חסכון עצום בכוח אדם. לא עוד מאות עובדים המחפשים לאתר מוצר במחסן כאוטי. לא עוד עשרות עובדים העובדים אחרי המכונה להשלמת פעולות שהמכונה אינה יכולה לבצע, אלא מספר עובדים בודדים, בסביבות עבודה ידידותיות ונעימות בעלות תפוקה גבוהה מאד תוך ניהול הליך המידע והבקרה וקישור בין העולמות השונים לקבלת הליך קליטה ואספקה מהיר, יעיל, זול ואפקטיבי.

מבני הלוגיסטיקה הם מבנים עוצמתיים מאד. כמו כל פונקציה מסחרית אחרת אנו באליקים אדריכלים ובני ערים יודעים כי מאחורי החזות התפקודית עומדת חברה עיסקית אשר המראה הוא חלק מתדמיתה המסחרית. אנו מבינים את תרומתו המכרעת של המבנה בגודל ובעוצמה שלו לזהות המסחרית של החברה המפעילה אותו. מאידך אנו מבינים גם שהאסתטיקה של המבנה מגיעה מהתוכן שלו ולא ממקורות שאולים מעולמות אחרים. אנו מקפידים על מבנים נקיים ומדויקים בהם תחושת העוצמה נובעת מהתוכן הברור של המבנה ומהתקשורת הישירה בין הבניין עם המשתמש הישיר ועם הצופה בו.

היכולת שלנו באליקים אדריכלים ובוני ערים לחבר את כל העולמות האלה ביחד הניבה עד היום מאות אלפי מטרים מרובעים בעשרות בנייני לוגיסטיקה מהמתקדמים בארץ לשביעות רצונם המוחלטת של לקוחותינו ביניהם: קבוצת מינואט (שבעה מבנים), איסתא מרכזים לוגיסטים (שני מבנים), חברת אוריין (שלושה בניינים), חברת טבת (שני בניינים), קבוצת זביידה, מאפיית אגמי, חברת שיג, חברת אלמנדוס, קבוצת גטר, קבוצת ד"ר גב, זיאד סרסור, חברת כמיפל, חברת שיג, חברת אביטל, קבוצת וילאר (שני מבנים), חברה לפיתוח קיסריה (שישה מבנים), חברת וירט, חברת ספדיני, קבוצת יצחקי (ארבעה מבנים), סטאר סנטר, חברת לוגיסטיקר, ועוד.

מעל לכל, הניסיון המוכח שלנו בכל סוגי האחסנה והשרשרת הלוגיסטית, ניסיון שעמד במבחן פעם אחר פעם לאורך למעלה מעשור של פעילות אינטנסיבית בענף, הוכיח חיסכון גדול בעלות הקמת המבנים, הגדלת התפוקה תוך קיטון משמעותי בהוצאות אחזקה, יעילות מרבית ונראות מרשימה היוצרת תחושת גאווה אצל הלקוח ואצלנו.

טוב לדעת
נגישות