Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

לבנות מחוץ לקופסה

כיצד מתמודדים עם אתגרי ביצוע שמביאים עמם תכנונים ודרישות מיוחדים ואילוצי סביבה שונים? הקבלנים והאדריכלים מספרים

פרויקט הרצליה הילס (צילום:יח"צ)

מבנים עם תכנון ודרישות אדריכליות ייחודיים מביאים עמם גם אתגרי ביצוע ייחודיים. לדברי ארז שפונדר, מנכ"ל משותף בקבוצת שפונדר & פדלון, בנייה ויזמות, "כיום אנו כיזמים נדרשים לחשוב מחוץ לקופסה, ובתיאום עם האדריכל והקונסטרוקטור אנו נדרשים לתת ביטוי בתכנון הפרויקט בשני מישורים עיקריים:

"עיצוב הבניין – אם בעבר היו יוצרים בניין ורטיקלי, כיום לעיצוב הבניין חשיבות מכרעת. השאיפה של כל יזם היא ליזום וליצור בניין ייחודי, המבודל מיתר הבניינים במתחם הפרויקט. ככל שהבניין מיוחד יותר כך יש משיכה לקהל לקוחות גדול יותר. ייחוד הבניין משפיע על מורכבות הביצוע, לרבות מבחינה קונסטרוקטיבית, כמו צורת המבנה, נסיגות בין קומה לקומה, החומרים חדשים שנכנסו לשוק, ריבוי בקירות מסך ועוד. דוגמה למבנה שכזה הוא בית פדלון שפונדר שאותו יוזמת הקבוצה, תוך שכל  קומה אינה דומה לקומה שמעליה, הן בגודל והן בצורה, היווצרות מראה ייחודי לבניין ביחס לאזור.

"תכנון קונסטרוקטיבי – המטרה היא לתכנן את הבניין עם מינימום עמודים. כיום כמעט כל רוכש, בעיקר בפרויקטים יוקרתיים, שוכר את שירותיו של מעצב פנים. המטרה היא לאפשר לרוכש ולמעצב שלנו לבצע שינויים כאהבת נפשו וזאת ללא שום מגבלה תכנונית".

פונקציונליות מלווה באסתטיקה

לדברי מאיר שמחה, מנהל הנדסה ותכנון באזורים, "בפרויקט שיזמנו ביחד עם עופר השקעות, הרצליה הילס הכולל 600 יחידות דיור ונמצא בשכונת הרצליה ב', השתמשנו בשיטת בנייה חדשה וייחודית בחיפוי החוץ של הבניין. מדובר בשיטת חיפוי בתלייה יבשה של אריחי גרניט פורצלן, שלא נוסתה בעבר בפרויקטי מגורים בארץ. בשיטה החדשה תולים את האריחים, המיוצרים במפעל בספרד, שעוטפים את החזיתות החיצוניות של הבניין.

"מלבד האסתטיקה, אחד היתרונות הגדולים של השיטה הוא התקנת הבידוד הטרמי בפאות החיצוניות של חזיתות הבניינים. כך מתקבלת הגנה טובה יותר של פנים הדירה מהשפעות אקלים חיצוניות בכל חודשי השנה, וניתן לשמר את האנרגיה בדירה, ולהקטין את אובדן האנרגיה דרך קירות הדירה.

"השימוש בשיטה זו יקטין את צריכת החשמל של הדיירים בפרויקט, ויוביל לחוויית מגורים טובה יותר. עקב הראשונית של השימוש בשיטת התלייה נוצרה מורכבות לוגיסטית בבניית הפרויקט, שכן האריחים הגיעו בגודל אחיד מספרד והיה צורך לחתוך אותם כאן בארץ על פי המידות הנדרשות, בהתאם לרשימות חיתוך מפורטות. האריחים החתוכים הגיעו לאתר באריזות המותאמות לכל מקטע בבניין. ואולם המורכבות לא פגעה או הובילה אותנו להתפשר על העיצוב החיצוני של הפרויקט".

מגדל במתחם מינימלי

האדריכל רם מרש, הבעלים של משרד מרש האדריכלים, מציין כי "אתגר ביצועי ניתן לראות למשל כשמקימים מגדל במתחם מינימלי המוקף סביבה תוססת, ללא שטח התארגנות בכלל. זה דורש פתרון ביצועי מאתגר, המשפיע בהכרח על הפתרון התכנוני, לרבות שיטות בנייה ועוד. או למשל במקרה של מבנה קיים המשמש אוכלוסיה חסרת ישע, כמו בית חולים סיעודי, שאמור לעבור תכנון מחדש וביצוע, תוך כדי המשך תפקוד מלא של הבניין, שכרוך בפתרון תכנוני ביצועי יצירתי.

"תכננו פרויקט משולב באשדוד המכיל שלושה מרתפי חנייה, שתי קומות מסחר במגרש מדורג, באופן שלכל אחת מהקומות כניסה ממפלס אחר. יש חמש קומות משרדים עם אטריום שמכיל גוף מים לנוי, שסוחבות עליהן בריכת שחייה חצי אולימפית הצופה לים. ביניהן יש קומת מערכות וטרנספורמציה, ומעל הכל מגדל מגורים יוקרתי בן 33 קומות נוספות המכיל לובי ומערכות עצמאיות. התכנון האופטימלי של כל אחת מהפונקציות הנ"ל הביא לפתרונות קונסטרוקטיביים, שהיוו אתגר הן הנדסי והן עיצובי".

הוא מסביר כי "כדי לגשר על המפגש הכמעט בלתי אפשרי בין העמודים והקורות של מבני המגורים החודרים דרך האטריום, שמכילים גם תומכי מרחבים מוגנים של המגורים, נהפך המבנה הקונסטרוקטיבי, יחד עם גרם המדרגות השקוף בחלל, לאלמנט פיסולי בחלל המפולש בן החמש קומות. המבנה מכיל שתי שכבות: מבנה גיאומטרי משולב שקושר את העמודים והקורות בשילוב עם פתרון תאורה מיוחד; וקירות תומכי הממדי"ם של המגדל. כך, נהפך האתגר להזדמנות עיצובית יוצאת דופן. הפיסול בחלל ניכר על רקע גרם המדרגות הפיסולי, שביחד משתקפים במי בריכת ההשתקפות אשר בקרקעית האטריום".

אחים לימור חברה לבניין בע"מ, חברת ביצוע הפועלת למעלה מ-35 שנה, מבצעת בימים אלו את פרויקט רמות 360 עבור חברת "בית חדש" בבעלות דני גוסברד בשכונת רמות בירושלים. מדובר בפרויקט הנבנה מעל לקניון רמות, והוא מלווה על ידי עו"ד אורי ימין וסיני דיבון ומשרד פיקוח קובי ייטב.

כאמל שרחה, מנכ"ל חברת אחים לימור חברה לבניין בע"מ, מציין כי מעל הפרויקט נבנתה תקרת טרנספורמציה המהווה את יסודות הפרויקט, וכוללת את כל המערכות והתשתיות הנדרשות לבניינים. מעל לתקרה נבנות שתי קומות חנייה ושטחי משרדים, ומעליהם שישה בנייני מגורים בני 11 קומות כל אחד, סך הכל 243 דירות. בנוסף, כולל הפרויקט שלושה גני ילדים, בית כנסת, אודיטוריום ופארק פתוח. "האתגר הוא בבניית פרויקט מורכב בזמן שהקניון ממשיך לפעול כרגיל, תוך שמירה על בטיחות השוהים בו. על מנת להגן על מבקרי הקניון והעוברים והשבים, הותקנה רשת הגנה סביב כל הפרויקט, שמטרתה למנוע נפילת חפצים מאתר הבנייה".

פרויקט נוסף שבו ישנה מורכבות הנדסית יוצאת דופן הוא "מגדלי לאון" בטיילת הרברט סמואל  שבונה חברת פדלון בטיילת של תל אביב. מגדל הכולל מלון יוקרה ומתחתיו חניון. לדברי עידו פדלון, מנכ"ל משותף בקבוצת פדלון & שפונדר בנייה ויזמות, "החניון בפרויקט נמצא 16 מטרים מתחת לפני הים ולכן הדרישות ההנדסיות מורכבות מאוד בשל שני היבטים עיקריים: ראשית, המורכבות בתמיכת קירות דיפון נובעת בשל העובדה כי מיקום הפרויקט לא איפשר לנו לבצע עוגני קרקע בשל מגבלות שטח. זאת בשל העובדה כי בצמוד לקרקע ממוקמים בניינים לשימור, קן השפד"ן ועוד. הדבר חייב אותנו לבצע תמיכת קירות הדיפון על ידי טבעות פלדה, תוך כדי המשך פעולות חפירה כלפי מטה והחדרת מי תהום לעומק של 100 מטר אקוויפר תחתון, יחד עם בדיקות יום-יומיות של רגישות תנודת הקירות באמצעים לווייניים.

"שנית, חפירה של בארות בגובה נמוך יותר והסטת המים אל הבארות. בבארות אלה הצבנו משאבות ענקיות שיכולות לשאוב את המים אל הים או לתעלת ניקוז למשל. אנחנו בחרנו להחדיר את המים אל אקוויפר החוף. הפרויקט דרש לבצע top down, כלומר אם ברוב המקרים חופרים מלמטה למעלה, במקרה הזה, בגלל המים יוצרים טבעות מלמעלה למטה עד שמגיעים לרצפה האחרונה".

ביצוע מכשול ימי בגבול עזה (צילום: יח"צ)

ללא קווים ישרים

קבוצת מנרב היתה אחראית לבניית האגף החדש של המוזיאון בתל אביב, שהחלה ב-2008 והסתיימה ב-2011, בעלות של כ-135 מיליון שקל. "מדובר במבנה מסורבל הנדסית, והוא אחד המבנים המורכבים ביותר שנבנו בארץ", אומר אברהם קוזניצקי, יו"ר קבוצת מנרב. שטחו של המוזיאון הוא כ-18 אלף מ"ר, והפרויקט להגדלת שטחו כלל בנייה של שלוש קומות עליות ושלוש קומות תת קרקעיות, עבור חללי תצוגה נוספים לתערוכות מתחלפות, גלריות, אודיטוריום, קפיטריה, חדרי הרצאות וכיתות לימוד.

המבנה הוא בעל תכנון אדריכלי מיוחד, הכולל גיאומטריה ייחודית ומשתנה בכל חתך, מעטפת מורכבת ממאות פריקסטים, קונסטרוקצית פלדה מסובכת, אלמנט לייט-פול (מפל אור) המאפשר מעבר אור לכל גובה המבנה עד לקומות התת קרקעיות, אלמנט מרחבי עשוי בטון אדריכלי במידות בסיס של 32 * 16 מ’ ובגובה של 25 מטר, מפתחים גדולים ללא עמודים ליצירת חללי תצוגה גדולים ושילובים מיוחדים של אלמנטי זכוכית.

"זהו מבנה שיכול לייצג את היכולות הגבוהות ביותר של ענף הבנייה בארץ. אין קיר אחד שעומד ישר או בצורה אנכית לקרקע. היינו צריכים להיות מאוד מדויקים בבנייה מאחר שכל סטיה הכי קטנה בזוויות היתה הורסת את הפרויקט", מציין קוזינצקי.
קבוצת בסט מתמחה בבניית פרויקטים מורכבים. הקבוצה חתומה בין היתר על עבודות השלד במתחם תוצרת הארץ – TOHA בהיקף של 170 מיליון שקל. המבנה עוצב על ידי האדריכלים רון ארד ואבנר ישר עבור אמות השקעות מקבוצת אלוני חץ וגב ים מקבוצת נכסים ובניין. המתחם מוקם בשטח עצום של כ-17 דונם והוא כולל שני שלבים.

בסט סיימה את עבודות השלד של השלב הראשון הכולל מגדל בן 29 קומות. בנוסף, קבוצת בסט הקימה ארבעה מרתפי חנייה תת קרקעיים, הכוללים כ-1,000 מקומות חנייה. בשלב השני צפוי לקום מגדל בן כ-70 קומות. בעבודות יציקת השלד השתמשה החברה ב-55 אלף קוב של בטון.

לדברי אליאס טנוס, מנכ"ל קבוצת בסט, "כל מי שעובר בדרך השלום בתל אביב יכול להבין את האתגר ההנדסי. המגדל מעוצב בצורה גיאומטרית, השואבת השראה מקרחון חצוב כמעין יהלום. לובי המתחם מגיע לגובה של 25 מ"ר, תקרות טרנספורמציה בעוביים גדולים וגשרים מיוחדים התופסים את הבניין, צורת העמודים הנטויים ומשנים כיוון בתוך הקומות”.

אתגרי ההתחדשות העירונית

העבודות לחיזוק ותוספת קומות של מגדל גיבור ספורט (צילום: מילוסלבסקי אדריכלים)

פרויקטים של התחדשות עירונית מורכבים יותר מפרויקטים רגילים, ופרויקטים מסוג תמ"א 38/1 מורכבים יותר מתמ"א פינוי בינוי, מתוקף האתגר בחיזוק הבניין ותוספת קומות, בזמן שהדיירים נשארים לגור בבניין. הנושא מורכב פי כמה וכמה כאשר מדובר במגדל משרדים.
משרד מילוסלבסקי אדריכלים אמון על תוכנית לחיזוק ותוספת קומות לבית גיבור ספורט. המגדל המקורי כולל כיום 29 קומות, אליהן ייתוספו שמונה קומות, מה שיביא אותו להיות בקו גובה אחיד עם יתר המגדלים הנמצאים לאורך נתיבי איילון. הבנייה, שהחלה לפני כשנה, נמצאת לקראת סיומה. ייצובו המחודש של המבנה, חיזוקו, טיפול והעתקת המערכות הקיימות, הופכת את הפרויקט למיוחד ומורכב, ומהווה אתגר אדריכלי ממדרגה ראשונה.

לדברי האדריכל גיא מילוסלבסקי ממשרד מילוסלבסקי אדריכלים, "הדבר הראשון בחשיבותו היא הקונסטרוקציה. תוספת של מספר גדול של קומות מעל מגדל קיים מחייבת בדיקה מעמיקה של הקונסטרוקציה הקיימת, שכוללת לרוב חיזוק של עמודי הבניין וגרעין הבניין. מערכות מיזוג האוויר מקבלות התייחסות נרחבת, שכן יש להגדיל את מתקן מיזוג האוויר, תוך בחינה של מצב מערכות מיזוג האוויר הקיימות. בנוסף, נדרשת לוגיסטיקה מורכבת של העברת מתקני מיזוג האוויר אל הגג העליון, כך שלא תיפגע מערכת מיזוג האוויר של הבניין הקיים. הגידול בצריכת החשמל מחייב הוספת שנאי חשמל, הן של חברת החשמל והן של צריכה פרטית. מבחינת אינסטלציה, יש להעביר ולהגדיל את מאגרי המים הקיימים אל הגג העליון".

גם סוגיית המעליות מחייבת תכנון מיוחד. מילוסלבסקי מציין כי "במידה שלא ניתן להוסיף פירי מעליות לגרעין הבניין, יש למקם מעליות נוספות בגג הבניין הקיים, שישרתו את תוספת הקומות. קומת הגג הקיימת משמשת כ-sky lobby. המעליות הקיימות, שגם הן עוברות שדרוג, מביאות את קהל המבקרים מהלובי הקיים אל ה-Sky lobby, ומשם הם ממשיכים לקומות העליונות במעליות החדשות שנבנו".

בפרויקטים מסוג בינוי פינוי ההתנהלות מול הדיירים לעתים קלה יותר, אך האתגר הביצועי עדיין יכול להיות מורכב, במיוחד כשמדובר בפרויקט גדול. פרויקט קריית האומנים המוקם על ידי חברת האחים דוניץ בראשון לציון הוא אחד כזה. במקום חמישה בנייני רכבת וכמה בניינים נמוכים יוקמו 14 מגדלים בני 19-31 קומות.

לדברי נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ, "בניית מגדלים באזור עם בנייה קיימת וצפופה מאוד, ללא תשתיות מוכנות, היא אתגר מאוד גדול. יש לתכנן כל שלב בקפידה, תוך תשומת לב לכל הפרטים הקטנים כדי לא לפגוע בחיי היום-יום של תושבי השכונה ולא לעכב את הפרויקט. כשמבצעים פרויקטים של פינוי בינוי בשכונה קיימת, כל נושא התשתיות – מערכות ביוב, מים, כבישים, מערכות תקשורת, חשמל, בזק וגם מוסדות ציבור, גנים וכו' – חייב לקבל פתרון עוד לפני שמתחילים, בשיתוף פעולה מלא עם ראש העיריה ומהנדס העיר".

בניין ננו טכנולוגיה (צילום: יח"צ)

לא רק במגורים ובמסחר

קבוצת משולם לוינשטין מתמחה בין היתר בבניית מבנים מסובכים, שבהם נדרש שימוש בדיסיפלינות רבות, ומה שיותר חשוב הוא הקישור ביניהן (סופרפוזיציה). לצורך כך מעסיקה החברה IN HOUSE מהנדסים מומחים כולל מהנדס מערכות, כל זאת בנוסף ליועצים הרבים של הפרויקט. עבור אוניברסיטת בר אילן בנתה החברה את בניין ננו טכנולוגיה הממוקם בסמוך לכביש 4 הכולל כשמונה נתיבים.

מאחר שמדובר בבניין ללימודי ננו טכנולוגיה, המשלבים לימודים תיאורטיים יחד עם לימודים מעשיים, הדורשים רמת דיוק גבוהה של המיכשור בתוך הבניין, שרגיש במיוחד לרעידות, היה צורך להקפיד שלא יורגשו תזוזות כלי הרכב בכביש הסמוך, כך שהם לא ישפיעו על הלימודים המעשיים ועל תוצאותיהם. לצורך כך נבנה כל המכשור על מערכת שלמה של בטון וקפיצים, המשככים כל רעד.

חברת אולניק, המתמחה בתחום ההנדסה האזרחית, סיימה לאחרונה ביצוע של פרויקט ייחודי עבור משרד הביטחון: הקמת מכשול ימי על גבול עזה. לדברי דוד אולניק, מנכ"ל משותף בחברה, מדובר בפרויקט ייחודי שמטרתו היא מניעת חדירה של צוללנים חבלנים מכיוון עזה לישראל.

ביצוע הפרויקט לווה באתגרים רבים, שכללו התמודדות עם ים סוער וגלים גבוהים, שכן הביצוע נעשה בתקופת החורף. עובדי החברה היו נתונים כל הזמן למתקפות מהצד העזתי, שכללו זריקת רימונים ואף ניסיון לפיגוע חבלני. הפרויקט, שבוצע בשיתוף עם חברת א.ד עידן חדש, היה מורכב גם מבחינה הנדסית. החברה התמודדה עם שינוע של כחצי מיליון טון של אבנים באמצעות מאות משאיות הובלה לצורך יצירת המכשול והנחתן בתוך הים.

החברה עשתה שימוש בבטון מיוחד המותאם לעבודה ימית, ובנוסף לבניית המכשול סללה מסלול נסיעה מבטון על שובר הגלים, שכולל גם גדר ומערכות תקשורת לאורכו, כדי לאפשר לכוחות צה"ל לפטרל לאורך המסלול. "זה היה פרויקט מעניין וחשוב ואני מקווה שיתרום לביטחון חיילי ישראל ותושבי הדרום", מציין אולניק.

בימים אלה בונה חברת קן התור הנדסה ובניין את פרויקט קאנטרי רמז ארלוזורוב בתל אביב עבור חברת אחוזות החוף. הפרויקט כולל שתי קומות חניון במרתף תת קרקעי, הכולל גם חדרים טכניים למערכות השונות וחדר טרנספורמציה עבור חברת חשמל. למבנה ארבע קומות: בקומת הקרקע מבואת כניסה, משרדים, משחקייה, מקלט, מסעדה ושירותים; בקומה הראשונה חדר כושר, חדרי חוגים ומלתחות. בקומה השנייה חדרים טכניים למערכות מיזוג ובריכות ואולם תרבות; ובקומה השלישית בריכת שחייה חצי אולימפית, בריכה לימודית, בריכת פעוטות, סאונה, ומלתחות.

פרויקט זה ממוקם במרכז תל אביב, עם כל הקשיים הלוגיסטיים הנובעים מכך. דיפון המגרש בוצע באמצעות קירות סולאריים, והביסוס באמצעות כלונסאות בשיטת בנטונייט. כל זאת נעשה בשילוב עם רשות העתיקות שנכנסו לחפירות הצלה במגרש, וכל פעם שיחררו קטע קטן של המגרש לעבודה, מה שהצריך ניוד ציוד, עלויות גבוהות ועיכוב העבודה.

עבודות שלד מורכבות

גם עבודות השלד במבנה זה מורכבות: בתוך השלד משולבים אגדי פלדה גדולים שחלקם נוצקו בתוך קירות בטון לאחר התקנתם. בקומת הבריכות בוצעו קורות בטון במפתח של 33 מטר, במשקל 60 טון כל אחת. התקנת קורות אלה היתה בעייתית בגלל מגבלה בכושר ההנפה של המנוף, העמדת מנוף סמוך למבנה וצפיפות. בשל אורך הקורות ניתן היה לבצע את ההנפה רק בלילה עם ליווי משטרה וסגירת רחובות.
לאורך ביצוע השלד התגלו על ידי הקבלן הרבה חוסרים ובעיות בתכנונו: עם התקדמות העבודה נפטר מתכנן השלד ומזמין העבודה נאלץ להחליף את המתכנן. עם כניסת מתכנן שלד חדש התברר כי בגלל תכנון לקוי יש לבצע חיזוקים לשלד שכבר בוצע באמצעות מערכות של יריעות פחמן והגנה עליהם נגד אש. כל זאת כאשר כבר בוצעו עבודות בחלק מהמקומות שבהם נדרש חיזוק. הדבר הצריך פירוק מערכות, הזמנת חומרים מחו"ל ולאחר ביצוע החיזוקים החזרת המערכות.

על חזיתות המבנה תוכנן גמר של מערכת טרמוהאוס. לאחר בדיקה התברר כי למערכת זו אין תקינה, והמזמין נאלץ להחליף מערכת זו לטיח טרמי בעובי 6 ס"מ. ביצוע טיח על גבי חזיתות גדולות, כמו אלו של מבנה זה, מצריך עבודה אטית ומדויקת. בחזית דרומית של המבנה מתוכננת רפפת עץ גדולה בשטח של כ-300 מטר, משופעת כלפי חוץ. המתכנן צריך לתת פתרון לבעיית שקיעת הרפפה כלפי חוץ.

בחזית הדרומית בכניסה מתוכנן קיר מרחבי המורכב מפרופילי פלדה, ועליהם צמנט בורד. בגלל צורת הקיר ובעיית תכנון שלו. הקבלן עובד בשיטה של ביצוע ותכנון על ידי הקבלן תוך כדי ביצוע.
כמו כן עבודות האיטום והגמר בבריכות השחייה במהותן עבודות מורכבות ומדויקות. בנוסף, מבנה זה מורכב מאוד בנושא המערכות בגלל הפונקציות שבתוכו, ובהיעדר תוכניות סופרפוזיציה נדרש תכנון תוך כדי ביצוע ולא מעט עיכובים נוצרים עקב כך.

חברת פדלון לבנייה והשקעות המשמשת כזרוע ביצועית של קבוצת פדלון & שפונדר, עובדת בין היתר, בבתי חולים. כחלק מהעבודה הזו, נאלצה החברה לבנות מתקנים רגישים על גבי מחלקות פעילות, כמו גם תוספת של 50% למבנה קיים, תוספת קומת מרתף מתחת למבנה קיים וכן הרחבה – כל זאת תוך כדי פעילות שוטפת של מתחם בית החולים.

פדלון מספר על המורכבות בביצוע. "אנחנו פועלים כבר 15 שנה בבניית מבנים ומתקנים רפואיים, בבנייה של מתקנים מאוד רגישים על גבי מחלקות פעילות. את מחלקת הטרשת הנפוצה בבית החולים בנינו על גבי מחלקות מונשמים בזמן ששהה בה ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון.

"האתגר בבנייה בבתי חולים הוא שמירה על ערנות לרגישות של המחלקה ולפעילות שלה, יש לבצע במקרים כאלה עבודה חכמה עם פתרונות לוגיסטיים סבוכים, על מנת שלא לפגוע בתפעול השוטף של בית החולים שאין מקום יותר רגיש מזה, לעיתים מבצעים ניתוקים מתוכננים של מערכות שונות בתיאום עם בית החולים או פינוי מחלקות שלב אחר שלב, למשל כשצריך לחזק תקרה ועמודים. הדבר נכון במיוחד בבניינים ישנים, מה שמצריך להציג יכולות הנדסיות גבוהות בשל המורכבות והקשיים".

החברה בנתה תוך כדי פעילות שוטפת אולם מתחת לפני הקרקע בהיכל התרבות בתל אביב. גם שם היה צורך להשתמש באלמנטים הנדסיים מורכבים, על מנת להתקדם בבנייה בזמן שיש הצגות למעלה בהיכל. לדברי פדלון מסביר, "בניית אולם קונצרטים ומופעים תת קרקעי רחב ממדים, על ידי ביצוע חפירת עומק בלב ליבה של סביבה אורבנית, מורכבת ומאתגרת מבחינת לוגיסטית וביצועית הנדסית".

טוב לדעת
נגישות