Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים לקריאת המגזין - לחצו כאן Designer חדש באקסטרה: גיליון ינואר 2020 של מגזין העיצוב

כיצד ניתן לשמר ולשפר את בריאות ההורים הקשישים שלנו?

עם חלוף השנים, אנו אוכלים מזון מגוון פחות, דבר המשבש את בריאותנו. בגיל השלישי זה נעשה אף קריטי יותר: ירידה במשקל מלווה בחוסרים תזונתיים אצל מבוגרים הינה גורם התמותה הנפוץ ביותר. הפתרון: טיפולים קבועים למילוי המחסנים מבעוד מועד

במאמר שפורסם בנובמבר השנה בכתב העת JAMA Network Open  מובאות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למעלה מ- 30% מהחולים המבוגרים המאושפזים במחלקות פנימיות סובלים מתת-תזונה. עוד נמצא שמתן דיאטה עשירה במזון מגוון קיצרה את משך האשפוז. תמיכה תזונתית נקשרה גם עם ירידה בסיכון לאשפוזים חוזרים לבית החולים, [JAMA Network Open. Published online November 20, 2019].

הממצאים העלו שוב את תשומת הלב לכך שאצל בני הגיל השלישי והרביעי מופיע דלדול המחסנים בגוף בשל תזונה מועטה ולא מאוזנת בגיל המבוגר. הגרנטולוגים (מדעני וחוקרי הזקנה) טבעו מושג חדש – "הזדקנות מוצלחת" (Successful Aging). הזדקנות מוצלחת היא כזו, שבה יש מתאם בין הירידה בצריכה לירידה בתצרוכת. הדבר מתייחס גם לגבי כמות הקלוריות במזון (האנרגיה הנדרשת) וגם לגבי מרכיבי המזון, לרבות הוויטמינים והמינרלים החיוניים למיניהם. אולם, באחוז ניכר מהמבוגרים, הירידה בצריכת מרכיבי המזון וכמותו גדולה מהירידה בתצרוכת האנרגטית, ולכן התוצאה היא דלדול הרזרבות ואובדן משקל.

התוצאות הישירות הן עייפות, חולשה, מצב רוח ירוד, ירידה חדה ביכולת התמודדות במחלות ואפילו קלות. לכן ממליצים כל כך על חיסון נגד שפעת לקשישים.

גם במוסדות סיעודיים סובלים הקשישים מתת משקל

ירידה במשקל מלווה בחוסרים תזונתיים אצל מבוגרים הינה גורם התמותה הנפוץ ביותר. נתונים סטטיסטיים מחו"ל מצביעים על כך שבקרב מבוגרים החיים בקהילה, כ-30%-50% צורכים פחות מכמות הקלוריות והחלבון המומלצים וכ-30% נמצאים בתת משקל. במוסדות סיעודיים אחוז הקשישים הנמצאים בתת משקל עולה עד 65% וכ-30% מהם נמצאים בדרגת תת תזונה חמורה.

ירידה בצריכת מזון במבוגרים היא הן על רקע תהליכים מקבילים שונים. דפוס פסיכולוגי -התנהגותי, דפוס סוציאלי – אקונומי והן על רקע שינויים פיזיולוגיים הקשורים לגיל. כל הגורמים הללו, מפרים את האיזון בין ההכנסה בזמן האכילה להוצאה של הגוף (תצרוכת אנרגטית) וגורמים להידרדרות במצב התזונתי עד לתת תזונה.

הסיבות לירידה באיכות התזונה עם הגיל

הסיבות רבות ומגוונות. קצרה היריעה מלפרט. להלן עיקר הסיבות והגורמים: הרגלים נוקשים של הרכב המזון, המובילים להיעדר גיוון באוכל; בחירת מזון –  יותר פחמימות ופחות חלבונים. גם מסיבות כלכליות וגם בשל תחושת כובד לאחר אכילת חלבונים; הימנעות משומן במזון – פרי הטפה חוזרת בכל המדיה לה אנו נחשפים שנים. מעטים יודעים עד כמה כולסטרול נמוך מזיק בגיל המבוגר; קושי בלעיסה, עם או בלי קשר למצב השיניים; ירידה בחומציות הקיבה והתרוקנות איטית של הקיבה, היוצרת תחושת שובע ומלאות מוקדמת; ירידה בהפרשת אנזימי העיכול על ידי הקיבה, לבלב, כבד והמעיים עצמם; ירידה בשתיית מים ועלייה בצריכת סיבים תזונתיים, כאשר כל זה מוביל לעצירות; אובדן שמחת חיים עד דיכאון ברמה זו או אחרת, המובילים להיעדר תיאבון; צריכת תרופות המתחרות במעיים על ספיגת חלק מהחומרים הנאכלים; מחלות שונות המשפיעות על האכילה והעיכול.

המשמעות של התזונה הלא מאוזנת והענייה ברכיבי מזון חיוניים היא קריטית: עם הגיל, היעדר מרכיבי מזון חיוניים, מזרז את הירידה ביעילות פעולת מערכות הגוף השונות ומגביר את הקושי בתגובת הגוף למצבי משבר. יש לזכור שעם השנים והגיל הגוף מאבד את הרזרבות שהיו לו במרבית מערכות הגוף. הדבר מתבטא במגוון דרכים: דלדול שרירים משמעותי ודלדול רקמת השומן (למשל באזור הפנים); המערכת החיסונית פחות יעילה. יש קושי של ממש להתגבר על זיהומים. היא מגיבה פחות מהר ובפחות עוצמה.

בריאות המערכת החיסונית קשורה ברכיבי בריאות רבים, בין השאר באיכות המזון ובפעילות גופנית; ייצור האנרגיה בתוך התאים (באברונים המשמשים כגנרטורים הנקראים מיטוכונדריה, האחראים על ייצור האנרגיה מניצול הסוכר) פחות יעיל. זהו אחד הגורמים העיקריים לתחושת עייפות וחולשה; אוכלוסיית חיידקי המעיים, שהיום ברור לנו שהיא חיונית לבריאותנו, משתנה ומשתנה כפועל יוצא מרכיבי המזון. הדבר מוביל להפרעות ספיגה, עייפות, פגיעה במערכת החיסונית, כאבי בטן ועוד; תאי הגזע האחראים על חידוש הרקמות מידלדלים מאוד, דבר המקשה על חידוש רקמות; דלדול עצם על רקע היעדר פעילות, ירידה בצריכת סידן, רמת ויטמין D נמוכה; תופעות נוירולוגיות רבות, שלעיתים קשורות להצטברות חומרים מיותרים ולעיתים לחוסרים. למשל חוסר ויטמין 12B; אנמיה – חוסר דם. מוביל לחולשה ועייפות; חסר בחומצות אמינו חיוניות משבש את ייצור החלבונים החיוניים בגוף. יש קושי של ממש בהבראת פצעים כרוניים; חוסר בחומצות שומן חיוניות משבש בניית מבנים בהן חומצות השומן חיוניות, כמו הממברנות של התאים והמעטפות של העצבים; ירידה ברמת הורמונים רבים בדם, דבר המאיץ את תהליך ההזדקנות; הצטברות חומרים מזיקים, כמו הרדיקלים החופשיים, היוצרים נזקים למולקולות חיוניות ורקמות שונות כגון משקעים  בדפנות כלי דם ומשקעים במוח – אחד המאפיינים של מחלת האלצהיימר.

איך למלא את המחסנים ולשפר את הבריאות?

אכילה מאוזנת ומגוונת לאורך זמן יכולה ליצור בריאות מאוזנת, אולם בקצב איטי מאוד, גם אצל צעירים. קשיי הספיגה והירידה בתפקוד המעיים בגיל המבוגר, יאיטו את הקצב אף יותר. השיטה הטיפולית המהירה והיעילה ביותר, הינה גישה טיפולית שהגיעה מארה"ב וממדינות אירופה (בראשן גרמניה) של מילוי המחסנים בגוף על ידי מתן תוך ורידי מספר פעמים של ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו חיוניות (לבניית חלבונים) וחומצות שומן חיוניות. כמובן, בהמשך ממשיכים בנטילת התוספים דרך הפה. טיפול זה משפר מאוד את איכות החיים בגיל השלישי (60 עד 80) והרביעי (מעל גיל 80), מגביר עירנות וחיוניות ומקטין מאוד את הסיכון בהחמרת מצב רב מערכתית. קיימים אמצעים נוספים, כמו טיפול במטריקס של תאי הגזע (נוזל מרקמות המכילות תאי גזע רבים, למשל משיליה לאחר הלידה), אולם אלה רק משלימים את הגישה החשובה של מילוי המחסנים בחומרים חיוניים. אם נתאר זאת בצורה ציורית – מדובר בחומרים שמהם בוחר הגוף בכל פעם את מה שדרוש לו.

זמינות הטיפולים בישראל

הטיפול ניתן במספר מצומצם מאוד של מרפאות ברחבי הארץ (2-3) שלהן יש ניסיון חיובי של טיפול במעל 100,000 מטופלים.  פועלים בהן רופאים מנוסים נותנים טיפולים בהזלפה תוך ורידית של ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו חיוניות וחומצות שומן חיוניות. הניסיון המצטבר הינו עצום, עם תוצאות טובות מאוד וכמעט ללא כל תופעות לוואי. לאחר סידרה של 4-6 טיפולים תוך וורידיים, המטופל בדרך כלל מרגיש חזק ועירני יותר. התיאבון משתפר וממשיכים בתכנית תזונה מאוזנת ופעילות גופנית בבית.

ד"ר עודד שראל הוא רופא, פיזיולוג ומשפטן. Oded.sarel@gmail.com
טוב לדעת
נגישות