Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

הרבה מעל הקו האדום

בקבוצת א.צ מסבירים מדוע חלקה של החברה בפרויקט הקו האדום, הוא הרבה יותר מאספקת החומרים

חיבור בין מבנה התחנה מנהרות O-Ring (צילום: א.צ)

פרויקט הקו האדום של גוש דן הוא אחד ממיזמי התשתיות הגדולים ביותר שנבנו במדינת ישראל מיום הקמתה. הקו האדום יהווה את "עמוד השדרה" של הרכבת הקלה: מערכת התחבורה עתירת הנוסעים הגדולה בישראל. אורך הקו 24 ק"מ, מהם 12 ק"מ במנהרה הנחפרת מתחת לפני הקרקע, ויכלול 34 תחנות, אשר 24 מהן תהיינה במפלס הקרקע ו-10 תת-קרקעיות.

הפרויקט אמנם נקרא הקו האדום, אך מכיל עשרות פרויקטים ותתי פרויקטים בגדלים, בהיקפים ובעלי אופי שונה. הפרויקט תוכנן לפני למעלה מעשור ומאז עבר שינויים ושדרוגים במטרה להתאימו לשימוש בטכנולוגיות החדישות והמתקדמות בעולם.

"ההתארגנות לקראת הפרויקט החלה אצלנו לפני למעלה מ 6 שנים. התחלנו לקרוא וללמוד כל פרט ופרט שפורסם, נפגשנו עם מתכננים וחברות הביצוע המקומיות וגם עם אלו שהגיעו מחו"ל. עשינו הכל על מנת להיות מוכנים לפרויקט הזה "אומר אהוד לביא, סמנכ"ל השיווק של קבוצת א.צ.

במשך תקופה ארוכה התכוננו צוותים טכניים והנדסיים בא.צ. לקראת תחילת הפרויקט, למדו פתרונות וטכנולוגיות מתקדמות אותן מיישמים היום בפרויקט. תחום פעילותה של חברת א.צ. בפרויקט הקו האדום ובשאר הפרויקטים בהם היא מעורבת, אינו מתחיל ומסתיים רק באספקת פתרונות וחומרים.

"אנחנו מלווים את פרויקט הקו האדום בצורה צמודה. נמצאים במהלך היציקות, בעת יישום יריעות האיטום ובמהלך ההזרקות. מסבירים, מלמדים ומתעדים את העבודות על מנת להבטיח הצלחה, בסופו של דבר כולנו נסע עם המשפחות שלנו בקו כשהפרויקט יסתיים" אומר אהוד לביא.

יריעות האיטום פרוסות בבסים ועל קירות מבנה תחנת אלנבי (צילום: א.צ)

שיתוף פעולה בינלאומי

לא.צ. שיתוף פעולה הדוק עם חברות בינלאומיות  הנמצאות בקו הראשון בפיתוח טכנולוגיות לאיטום מנהרות ותחנות תת קרקעיות. נושא האיטום הינו קריטי בביצוע פרויקט הקו האדום.

תווי הרכבת כולל ק"מ רבים של מסילה ותחנות הבנויות עשרות מטרים מתחת לקרקע, במפלס מי תהום הצפוי לעלות בשנים הקרובות, לכן, דרישות התכנון ועמידות החומרים הן מהמחמירות בקנה מידה עולמי. כל התחנות התת קרקעיות ובעיקר נק' התפר –(החיבור), בין המנהרות לתחנה, דרשו מענה הנדסי לתנאים הבאים: עמידה של מערכת האיטום ל 100 שנה, איטום והגנה מפני חדירת גזים תת קרקעיים ואבטחת אורך הקיים של המבנה ל 100 שנה.

אינג' יעקב רפופורט- המהנדס הראשי של א.צ.: "בשלבים הראשונים של חיבור מנהרות ה-TBM לתחנות התת קרקעיות, נדרשנו לתת מענה איטום ייחודי, שימנע חדירת מים בין מנהרות ה TBM למבנה התחנה. זו הנקודה הקריטית בפרויקט: המיקום בו המנהרה פוגשת בקירות התחנה והחיבור ביניהם חייב להיות אטום, גמיש, עמיד לוויברציות ואורך חיים של למעלה מ 100 שנה. לצורך כך פיתחנו בשיתוף עם חברת MC מגרמניה, שיטת ביצוע בהזרקה שמייצרת טבעת אטימה "O-Ring", הנוצרת ע"י הזרקת חומר איטום מסוג MC gel 95 TX מתוך התחנה והסגמנטים של המנהרות אל מאחורי המבנה לתוך הקרקע ויוצרת ממברנת איטום גמישה המחברת בין קיר התחנה למנהרה על כל היקפה. זהו פתרון חדשני וייחודי שבוצע בפעם הראשונה בישראל."

לאורך הקו כולו, בתחנות התת קרקעיות, בפירים ובמנהרות הרכבת, פעם אחר פעם נתקלים הקבלנים והמבצעים באתגרים המצריכים פתרונות ייחודיים, ליווי והכוונה מקצועית בשטח, על מנת להצליח במשימתם.

מנהל קשרי מתכננים ויועצים בא.צ. ניר דלית: "כמו בכל פרויקט בניה, בטח בפרויקט בסדר גודל כזה לעיתים יש פערים או אתגרים בשטח, להם צריך לתת פתרונות, לעיתים בטווחי זמן קצרים ביותר. היתרון הגדול שלנו, שאנו מייצגים את החברות המובילות בעולם בתחום טכנולוגיות הבניה ובשיתוף פעולה רציף וישיר איתן, אנו מעניקים פתרונות עם ניסיון מוכח בזמן קצר ביותר. היכולת לקבל ידע מקצועי עם ניסיון מוכח בטווח זמן קצר היא נקודה חשובה ביותר. זמן שווה הרבה כסף והיכולת לחסוך זמן ע"י שיתוף פעולה עם חברות בין לאומיות מובילות, הוא מכפיל כוח".

המחויבות של קבוצת א.צ. כמובילת פתרונות חדשניים לענף הבניה, מסכמים בחברה, היא להיות לצידם של הקבלנים והמבצעים על מנת לתת את המענה המקצועי והמדויק ביותר ולהביא יחד להצלחת הפרויקט.

טוב לדעת
נגישות