Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

הפריפריה החדשה

היזמים וחברות הבנייה הבונים אלפי יחידות דיור בשכונות החדשות, מאמינים שאלו יכולות להיות הקטר שיהיה הפתרון לחיזוק הפריפריה

פרויקט שדרות בפארק (הדמיה: olin)

בשנים האחרונות המדינה שיווקה עשרות אלפי יח"ד בשכונות חדשות מחוץ לערי המרכז. בין היתר שכונות בקריות – מוצקין, ביאליק, אתא ו-ים – בעפולה, יוקנעם, אשקלון, קריית גת, חריש, באר שבע ועוד. מדובר בשכונות ענק הכוללות מבני מגורים, גני ילדים, בתי ספר, גינות ציבוריות וכו', וזאת במטרה להניע את האוכלוסיה להתגורר בשכונות חדשות ואיכותיות מחוץ לאזורי הביקוש.
גורמי מקצוע חלוקים ביניהם האם כדי לחזק את הפריפרייה יש להגדיל ולעבות ערים קיימות ומטרופולינים בעיקר באמצעות מקורות תעסוקה ודרכי תחבורה או לחילופין באמצעות הקמת יישובים חדשים.

כך למשל, ראשי המועצות הוותיקות כמו דימונה, אופקים ובית שאן טוענים שעל מנת לחזק את הפריפריה צריך להשקיע את המשאבים בחיזוק היישובים הקיימים ומנגד, טוענים אחרים כי על מנת להביא אוכלוסייה חזקה לפרפריה צריך לספק לה סביבת מגורים חדשה, צעירה וברמה גבוהה ולכן, ראוי להקים ישובים כפריים חדשים, שהקמתם תתרום גם לישובים הוותיקים הסמוכים.

דירה במיליון שקלים

פרויקט משכנות אורנים של חברת משהב במעלות (הדמייה: משהב)

השכונות החדשות בפריפריה אמורות, על פי התכנון, לאפשר כניסת אוכלוסיות חזקות וצעירות לערים בהן הנתונים הראו הגירה שלילית לאורך תקופה. דוגמה לעיר פריפרילית היא מעלות הנמצאת בשנים האחרונות בתנופת בניה מסיבית, שכחלק ממנה מוקמת שכונה חדשה לחלוטין – גבעת אורנים.
רמת הפיתוח בשכונה גבוהה והיא תכלול מוסדות ציבור, מסחר ושטחים ירוקים. השכונה נמצאת בין כפר ורדים לשכונת יפה נוף, ותכלול כ-600 יח"ד של בניה רוויה מדורגת לצד צמודי קרקע. שכונת גבעת האורנים נמצאת במיקום אסטרטגי בין כפר ורדים לשכונת יפה נוף. השכונה ממוקמת בגובה של 600 מטר מעל פני הים, בלב אזור טבעי מהיפים בארץ, הכולל בין השאר את שמורת נחל מירון, פלגי נחל כזיב ועוד. גבעת אורנים סמוכה לריכוזי תעסוקה אזוריים: תפן, מעלות, כרמיאל וחיפה. בנוסף, היא מרוחקת כ-13 ק"מ ממחלף סומך של כביש 6, וב-2023 ייפתח מחלף כברי המרוחק ממנה כ-5 ק"מ. במעלות, על פי נתוני רשות המיסים, בשנה האחרונה חלה עליה של 10% במחירי הדירות החדשות. עם זאת, יש לציין כי זו אחת הערים הבודדות שניתן למצוא דירה חדשה בכמיליון שקל.
לדברי שמאי המקרקעין ישראל יעקב, "אופי הבניה בה והצמידות לכפר ורדים, הנחשב למקום מגורים איכותי עם אוכלוסיה בחתך סוציו אקונומי גבוה, צפוי למשוך לשכונה אוכלוסיה חזקה.  בנוסף, גבעת אורנים סמוכה לריכוזי תעסוקה אזוריים: תפן, מעלות, כרמיאל וחיפה, מה שהופך אותה אטרקטיבית למגורים עבור אנשי הייטק, טכנולוגיה, הנדסה ובעלי מקצועות חופשיים".

עזרא ערוסי (צילום: יח"צ)

אחד הכלים שמסייעים, הוא הטבת מס. כך, תושבי מעלות זכאים להטבת מס אטרקטיבית, שגם היא מהווה מוקד משיכה לאוכלוסיה חזקה. עזרא ערוסי, מנכ"ל חברה משהב הבונה בשכונת גבעת אורנים פרויקט של 132 דירות מציין ש "מעלות נמנית על היישובים שתושביהם נהנים מהטבת מס, ובזכות זה היא מהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית לזוגות צעירים והייטקיסטים. באינטראקציות עם רוכשים פוטנציאליים אנו אכן רואים שהטבת המס מהווה תמריץ בהחלטה בבחירת מקום המגורים. אין ספק שאוכלוסיה בחתך הזה צפויה להצעיר ולחזק את העיר".
בזכות הטבת המס, מסביר ערוסי, ניתן לרכוש דירת 5 חדרים חדשה בעיר, במיליון שקלים בלבד.

פיתוח וצמצום חוסר שיוויון

לדברי האדריכל בני פרי, שותף במשרד V5 אדריכלים, מטרתו של התכנון העירוני היא להשתמש בתהליכים על מנת לפתח ערים הממוקמות באשכול נמוך על פי המדד החברתי הכלכלי. חוסר השוויון החברתי והכלכלי בישראל משתקף באופן ברור בדירוג האשכולות החברתיים של ישראל. הערים הממוקמות באשכולות 6-10 הן ערים חזקות דיין כדי לקיים ולפתח את עצמן בעזרה ממלכתית מדודה. על פי הדירוג, מצויות רק 116 מתוך 255 רשויות מקומיות מעל קו זה. הערים המצויות באשכולות הנמוכים יותר זקוקות לתמיכה מאסיבית שעשויה להגיע בדמות

התחדשות עירונית

לשיטתו, הקמת שכונות חדשות אינה מספיקה לחיזוק הישובים הקיימים בפריפריה: "יש לתמוך במגמות של התחדשות עירונית במתחמי המגורים הקיימים ובכך לחזק את התשתית הקהילתית הקיימת, אחרת יווצר קיטוב בין השכונות. ערים שמדד הקיטוב שבהן גבוה אינן ערים טובות". הוא מסביר.

פרי אומר כי "חיזוק הפריפריה מורכב ממספר גורמים ותוספת של שכונות חדשות עשוי, בנסיבות מסוימות, להביא לחיזוק הישובים בהם הן נמצאות. אולם יש לכך תנאי סף הכרחיים נוספים: "המפתח החשוב ביותר לפיתוח הפריפריה נעוץ בקשר התחבורתי שלה עם ערי הגושים הגדולים. כללית – מערכת של כבישים, רכבות ושדות תעופה מפותחים תביא לכך שאוכלוסיות רבות ימצאו את החיים בישובי הפריפריה טובים מהחיים בגושים הגדולים, עקב העובדה שבד בבד שהם מספקים שלווה וקירבה לטבע, אין הם כרוכים בצורך לוותר על השירותים והקשרים העסקיים והחברתיים שמספקים הגושים המרכזיים. מטרה חיונית לא פחות היא חיזוק מוקדי התעסוקה, המסחר והתרבות בפריפריה. ככל שהסביבה הקרובה תספק שרותים מגוונים יותר לאוכלוסיה כך יגבר הביקוש של אוכלוסיות חזקות לדיור בסביבה זו".

מגורים, אבל גם ותעסוקה

אבי כראל (צילום: יח"צ)

אבי כראל, יזם נדל"ן, הבונה קומפלקס מגורים ומלונאות עם רשת בראון באילת, מסביר כי "אין ספק שהפריפריה חייבת לקבל חיזוק ותמיכה מהמדינה. בשנים האחרונות המדינה דואגת לשווק קרקעות למגורים בפריפריה, אולם אין בכך ארובה למעבר אוכלוסייה ולהצלחה בשיווק בסוף התהליך. יחד עם שיווק בנייה למגורים המדינה חייבת לתמוך במעבר תעשיות ומפעלים לפריפריה, בהקמת מרכזי תעסוקה איכותיים, בסבסוד חממות טכנולוגיה ובפיתוח תעשיות חדשות. כך למשל באילת המדינה הקימה שדה תעופה בינלאומי בהשקעה של 2 מיליארד שקל, אולם היא גם הודיעה על ביסוס מעמדה של אילת כמרכז מחקרי בינלאומי בתחומי המזון מן הים, החקלאות הימית והביוטכנולוגיה הימית, וחיזוק מקורות התעסוקה באילת. ללא כל אלו אין סיכוי למעבר אוכלוסייה לפריפריה ושכונות שלמות יישארו ללא תושבים".

גם הותיקים נהנים מהפיתוח

ארנון פרידמן (צילום: יח"צ)

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר מקבוצת אשטרום: "כאשר שואלים האם הקמת שכונות חדשות בערים בפריפריה, בהן המצב הסוציואקונומי נמוך ומצב הבניינים הקיימים ירוד, עושה להן טוב או רע התשובה היא שבהיבט החברתי, כניסה של אוכלוסייה חדשה, לרוב משפחות עם ילדים, תורמת ל"הצערה" של הישוב הקיים והשותפות במערכות הציבוריות גורמת לאינטגרציה בין אוכלוסיות.
"השפעה חיובית נוספת של הקמת השכונות החדשות היא השקעות גם בפתוח של תשתיות בשכונות הוותיקות, אם מכוח הפניית תקציבים בסכמי גג שנחתמו בין הרשויות לבין המדינה ואם בעקבות הפניית חלק מהיטלי הפתוח שנגבו בגין הבנייה החדשה לשדרוג תשתיות קיימות. בהיבט הנדלני- הגדלת היצע הדירות, בחלק מהאזורים, מעבר לביקוש באותם מקומות ובמיוחד מכירת הדירות החדשות במחירים מסובסדים, במסגרת תכנית מחיר למשתכן, גרמה לירידת הביקוש לדירות יד שנייה באזורים אלה, וכתוצאה מכך לירידת מחירי דירות יד שנייה ובעיקר לירידה במספר עסקאות הנעשות בדירות יד שנייה".

וכך, מסביר פרידמן, במקום שחסרי דיור, בעלי תקציב מוגבל, ירכשו דירות ישנות בתקציב זה ובעלי הדירות הישנות ירכשו דירות חדשות בעלות גבוהה יותר, קונים הזכאים חסרי הדירות את הדירות החדשות.
"המדינה הצליחה להגדיל את היצע הקרקעות לבניה מול הביקוש לדירות בעיקר בפריפריה, בעוד שבאזורי הביקוש במרכז הארץ כמות הדירות החדשות הנבנות במסגרת תכנית מחיר למשתכן נמוכה ביחס לביקוש באזורים אלה ולכן ההשפעה של התכנית על מחירי דירות יד שנייה באזורים אלה כמעט ולא מורגשת".

מענה לצרכי הקונים

מתי פישביין, סמנכ"ל השיווק בחברת קרדן נדלן: "כשרוכשים פוטנציאלים מתעניינים היכן לקבוע את מקום מגוריהם הם לא מחפשים רק דירה אלה מכלול שלם שייתן מענה לאיכות חיים טובה ומוצלחת להם ולילדים. הם מחפשים שכונה שלמה ובעיקר קהילה. השכונות החדשות נותנות מענה בדיוק לצורך הזה, שכן בתכנון של שכונה חדשה מובאים בחשבון כל הפרמטרים הנוגעים לחיי הקהילה: חינוך, פארקים, מתקני פנאי וספורט ועוד".

כך, הוא מרחיב, "הפכו השכונות החדשות לאבן שואבת למשפחות צעירות ולמשפרי דיור, והן מהוות זרז לנדידת אוכלוסייה – יותר ברמה המקומית מאשר ברמה הארצית – אך זהו בהחלט גורם שמסייע להעלות את קרנן של ערים. שכונות שמושכות אוכלוסייה חדשה לעיר שמקפיצה לא רק את תדמיתה של העיר אלה גם את מחירי הדירות בה".
"אם ניקח כדוגמה את טירת הכרמל, שהייתה עיר מנומנמת – עם פוטנציאל אמנם – בסמוך  חיפה ולנשר, הקמתה של שכונת גלי כרמל החדשה הפכה אותה לנקודת ציון מרכזית, והיום מגיעים אליה אנשים מחיפה ומכל הסביבה.  כך שבהחלט יש לשכונות החדשות את הכוח למשוך אנשים ולחזק ישובים  בין אם הם בפריפריה הגיאוגרפית ובין אם לא".

רענון העיר הותיקה

אבישי בן-חיים, מנכ"ל חברת רוטשטיין: "השכונות החדשות מרעננות ערים ותיקות שבעבר אולי לא היו מושכות אליהן אוכלוסיה צעירה וחזקה מבחינה סוציו אקונומית, ומהבחינה הזו בהחלט יכולות לסייע בחיזוק הפריפריה. שכונת כרמי הנדיב לדוגמה, נבנית בימים אלה לאחר שבמשך שנים ארוכות לא נבנתה בקריית מלאכי שכונה חדשה מהמסד ועד הטפחות, זה משמעותי מאוד לעיר. דוגמה נוספת היא באר יעקב- היום כשחושבים על באר יעקב היא כבר לא נחשבת 'פריפריה', אבל לפני עשור מי הכיר את באר יעקב? בזכות הבנייה החדשה שמשכה אליה משפחות רבות העיר 'התקרבה' למרכז לפחות מבחינה תפיסתית".

דרור תורן, מנכ"ל חטיבת המגורים בחברת אמריקה ישראל להשקעות מסכים: "משום שבדרך כלל הרוכשים באים מחוץ לעיר, זו בהחלט יכולה להיות נקודת חיזוק משמעותית לפריפריה אם מצליחים למשוך אוכלוסייה מבוססת, אך הדבר תלוי ביכולת של השכונה ושל הפרויקט הספציפי לספק את מה שיש בעיר המקור, ועל נקודה זו בדיוק עומלים המתכננים, היזמים והעיריות".

חיזוק הקיים

אבי ביתן, סמנכ"ל השיווק בחברת מנרב מרחיב: "שכונה חדשה או מסה קריטית של בנייה באזור חדש מחזקת את האזור הקיים כתוצאה מכניסת אוכלוסייה חדשה, צעירה ודורשת. דוגמה  לכך היא באר יעקב, שאם בתחילת הדרך הייתה פרבר רחוק, אפילו פריפריה, עם החיבור לכביש 431 והתחלת הבנייה, היישוב הישן נבלע במסת הבנייה החדשה, מאות משפחות חדשות קובעות אופי ישוב חדש לגמרי והפך למרכזי הרבה יותר".

גל קסטל, מנהל השיווק בחברת ארזים (ג.י.א) מקבוצת אורון אחזקות והשקעות סבור גם כן כי "שכונות חדשות יכולות בהחלט להעיר ולחדש את ערי הפריפריה, היות והן מושכות לאזור אוכלוסיה חדשה, מביאות לחידוש תשתיות באזור ולתוספת דרכי גישה ומוסדות ציבור. כל אלה, תורמים לחידושה ושדרוגה של העיר- ומאפשר לה להתחזק.

"יש לכך היום כמה דוגמאות מצוינות – באר שבע, בראש ובראשונה, שמקימה בימים אלה כמה שכונות חדשות- כלניות וסיגליות- נהנית מהתחדשות תשתיות, מתוספת רחבה של מבני ציבור ומוסדות חינוך ומתנופת פיתוח בתחום התנועה- עם רכבות, כביש 6 ועוד. כל אלה, הופכים את באר שבע מפריפריה רחוקה כפי שנחשבה לפני מספר שנים, לעיר שנמצאת במרחק סביר מהמרכז ומהווה הזדמנות מצוינת לזוגות צעירים ולמשפרי דיור".

לדבריו, "גם בקריית ביאליק, נהנים היום מתנופת בניה של שכונות חדשות- שכונת אפק, שכונת הפרפר, מתחם קורדאני- כל אלה הביאו איתם לא רק תושבים חדשים וצעירים לעיר אלא גם תנופת פיתוח בתחום התשתיות והתנועה, מה שמשפר את חיי כלל התושבים בעיר".
מענה לקהל צעיר במחיר סביר

דורית סדן סמנכ"לית שיווק בשיכון ובינוי נדל"ן: "השכונות החדשות בפריפריה מספקות מענה לזוגות צעירים ומשפחות צעירות שמחפשים איכות חיים במחיר סביר ובר מימוש. בשכונות החדשות המשפחות מוצאות גם חיי קהילה תוססים מבני ציבור חדשים ודרכי גישה נוחים לנסיעה לאזורי תעסוקה ובכלל . מהרגע שתשתית הכבישים כמו כביש 6 וכל כבישי הרוחב החדשים נפתחו וחל גם שיפור בתשתית של רכבת ישראל, החלו משפחות לעבור לפריפריה ומצאו בכך פיתרון אידיאלי לשדרוג איכות החיים לכל בני המשפחה".

אדריכל רון שפיגל (צילום: יח"צ)

האדריכל רון שפיגל מסכים. "הקהלים הצעירים שמגיעים לפריפריה נרתעים מהאיזורים המתבגרים והישנים. הם מחפשים דיור במחירים אטרקטיבים, בסביבה צעירה ומבוססת יחסית ואנחנו אכן רואים שכונות בפריפריה שממותגות כשכונות צעירות המיועדות למשפחות עם ילדים, שם גם ממוקמים מוסדות הציבור, בתי הספר והגנים, אליהם מצטרפים לעיתים גם ילדיהם של אלה שגרים בשכונות הותיקות יותר. הישראלי הצעיר מודל 2019 מחפש לצד איכות הדיור גם משמעות וערך מוסף בסביבתו לכן הוא תמיד יעדיף לגור בסביבה בה ממוקמים מוסדות החינוך, באיזור שמספק תעסוקה לילדים גם אחר הצהריים או מקומות בילוי משפחתיים שנמצאים בקרבת הדירה. איזורים פריפריאליים שהשכילו ליצור מערך שכזה אכן זוכים לדם חדש".

קהילה חדשה

לדברי אלי גבאי, מבעלי קבוצת גבאי: "האפקט של שכונה חדשה בעיר הוא בדרך כלל יצירה של קהילה חדשה, צעירה וחזקה, כשהרבה פעמים משפחות צעירות מביאות איתן עוד משפחות – חברים או משפחה. זה יוצר שרשרת של גורמי משיכה שבהחלט מסייעים לחזק כל עיר, אך הדבר ניכר במיוחד בפריפריה, משום שבשכונות החדשות בערים פריפריאליות משפחות צעירות יכולות לקבל במחירים סבירים יותר איכות חיים ברמה גבוהה ובסביבה חדשנית".

תנופת בנייה בשדרות

שדרות היא דוגמה לעיר בתנופת בנייה של שכונות חדשות בשנים האחרונות. בהתאם לתכנית המתאר 2030-2020 מתוכננות לקום עוד שש שכונות חדשות בעיר כשלאחר בנייתן צפויה אוכלוסיית העיר להכפיל עצמה לכדי 40,000 תושבים.
משרד לייטרסדורף בן-דיין הכין תוכנית להרחבת העיר שדרות לכיוון צפון מערב עבור משרד הבינוי והשיכון בשטח של כ-1,250 דונם עם כ-1,620 יחידות דיור.

אדריכל טומי לייטרסדורף מסביר כי "היה לנו חשוב ליצור בינוי מגוון, מלווה רחוב ומותאם לתנאי הטופוגרפיה המשתנים וזאת אל מול חוסר כדאיות בחניונים תת קרקעיים.
"במקביל לעריכת שלד התוכנית בהתאם לטופוגרפיה הגבעית ולשמירה על ערוצי הניקוז כשטחי טבע עירוני וכמוקד קהילתי-שכונתי, הושם דגש רב על אופי הבינוי בהקשר הטופוגרפי, בהקשר למיקומו בשלד התוכנית ולהשפעתו על החלל הציבורי שנוצר סביבו. הבינוי נצמד לרחוב ככל הניתן וצומצמו החניות בחזית הקדמית על ידי תכנון פרטני של כל תא שטח בהתאם לגבהי הפיתוח ולבינוי הסמוך".
גלעד יפרח מנכ"ל גלעד מאי, היוזמת ובונה את פרויקט המגורים my שדרות בפארק קובע כי "מדובר בגידול משמעותי עבור העיר, דבר אשר יתרום רבות להתפתחותה בהיבטים רבים. תנופת ההתיישבות בשדרות, יחד עם מיקומה הגיאוגרפי המצוין – בקרבה לעורקי התנועה הראשיים של מדינת ישראל, הפיתוח המואץ בכל תחומי החיים, פתרונות תחבורתיים טובים, חינוך מתקדם, טבע ואיכות חיים, כל אלה מהווים תמריץ משמעותי והופכים את שדרות ליעד מגורים אטרקטיבי ביותר עבור צעירים ומשפחות. בנוסף, בחירתו של ראש העיר להקים שכונה חכמה וירוקה בשדרות מצטרפת למהלך הכולל שרואה חשיבות להפיכת העיר למודרנית, מתקדמת ואטרקטיבית עבור קהל גדול ומגוון מכל רחבי הארץ ולא רק בהגדלת מספר יחידות הדיור שייבנו בה".

שכונות שהן ערים

my נתיבות הדמיה: HNA אדריכלים)

הראל ניר (צילום: סיון שחור)

אדריכל הראל ניר, בעלי HNA אדריכלים מתכנן פרויקט my נתיבות של חברת גלעד מאי בשכונת נווה שרון: "חשוב לזכור שכשאנחנו מדברים על "שכונות חדשות" בפועל מדובר על "ערים חדשות" הנוצרות יש מאין תוך שנים מעטות ובמיוחד בפריפריה, רובם הגדול מתוך מה שכונו עד לא מכבר "עיירות פיתוח". ערים קטנות אלה שהיו עד לאחרונה בנות 15-20 אלף תושבים,  שנים הולכות והופכות במהירות לערים בגודל בינוני 50-100 אלף תושבים, ובעתיד אף יותר מכך. התהליך ההיסטורי הזה הינו תוצאה של צרכים לאומיים, גידול באוכלוסיית ישראל ללא תקדים בעולם המערבי, עם תחזיות של הכפלת מספר התושבים מ-9 מיליון כיום לכ-18 מיליון תוך 30 שנה בלבד, וברור שתל אביב וגוש דן לבדם לא יוכלו לשאת על גבם את הנטל הזה. לשם כך, ובצדק, מקדמת הממשלה מאות אלפי יחידות דיור שייבנו בשנים הקרובות בשכונות ענק חדשות, רובם הגדול ב"מעגל השלישי" של תל אביב ובפריפריה, בעיקר בגליל ובנגב הצפוני. אדגיש כי מדובר לא רק בהגדלה ניכרת של מספר התושבים, כשדוגמא לכך מהווה נתיבות, שמספר התושבים שלה יגדל פי 3 ויותר מכ-30 אלף לאחרונה  לכ-90 אלף תוך שנים מעטות, אלא גם, ובעיקר, בשינוי קונספטואלי של ממש. לאותן ערים תגיע מאסה קריטית של תושבים חדשים מבחוץ, חלקם הגדול זוגות צעירים ומשפרי דיור בחתך סוציו-אקונומי מעל לממוצע, חלקם הגדול ממרכז הארץ. התחבורה המשתפרת והולכת, ובמיוחד הנגישות ברכבת, מערכות השירותים המשתדרגות והולכות באותן ערים, דוגמת מערכת חינוך המאפשרת יום לימודים ארוך, מצוינות בתחומים שונים החל ממוסיקה ומחול וכלה במדע, מרכזי קניות ובילוי ולאחרונה גם ניצנים ראשונים של עירוב שימושים, כל אלה ייצרו עירוניות שונה בתכלית מזו שהכרנו בעבר".

אחרי שנתיים וחצי: חברת דונה קיבלה היתרים לכ-1,000 יח"ד בכרמי גת

פרוייקט כרמי גת של דונה (הדמיה: יח"צ)

לאחר שנתיים וחצי של מאבקים בין עיריית קריית גת לקבינט הדיור, חברת דונה קיבלה היתרים לכ-1,000 יח"ד בכרמי גת. דונה היא אחת מהיזמיות הגדולות בכרמי גת עם כ-1,000 יח"ד שאמורה לבנות בשכונה במהלך השנים הקרובות.
החברה כבר סיימה לבנות חלק ניכר משלב א' של השכונה והוא כעת בשלבי אכלוס שונים. לאחר קבלת ההיתרים הנוספים, החברה יוצאת לשיווק עם שלב ב'. סה"כ שלב ב' של דונה בכרמי גת יכלול שלושה מתחמי מגורים: מתחם בנייני בוטיק, מתחם דירות גן/ גג ומתחם מגדלים.
מתחם בנייני הבוטיק יכלול 12 בניינים בני 5 קומות. תמהיל הדירות יכלול דירות 3-6 חדרים, דירות גן ופנטהאוזים. מתחם צמודי קרקע אשר יכלול 36 מבנים צמודי קרקע עם דירות גן או גג. מתחם המגדלים אשר יכלול 12 מגדלים בני 13-15 קומות. תמהיל הדירות יכלול דירות 3.4.5 חדרים ופנטהאוזים 6 חדרים.

אוהד סבן, סמנכ"ל דונה מסר כי "לאחר שנתיים וחצי של עיכובים בבנייה, סוף סוף אנחנו יוצאים לדרך. שכונת כרמי גת תורכב מבנייה רוויה כאשר הרוכשים יוכלו ליהנות מחווית מגורים מודרנית בשילוב הטבע הקסום של חבל לכיש. המחירים שאנחנו מציעים הם תחרותיים ביחס לערים כמו ברחובות, אשקלון ואשדוד וינועו בין 1.25 מיליון שקל לדירות 4 חדרים ל-1.357 מיליון שקל לדירות 5 חדרים. בנוסף, אנחנו מציעים מבצע מימון של 20% בחוזה, והיתרה באכלוס. כך למשל, משפרי הדיור מהסביבה יוכלו לרכוש בשכונה מיני פנטהאוזים, פנטהאוזים או דירות 5 חדרים בתוספת מחיר לא גבוהה".

שכונת כרמי גת צפויה לכלול 7,500 יח"ד, מרכז מסחרי, בתי ספר וגנים. השכונה ממוקמת על גדות נחל לכיש, בחלקה הצפוני של העיר ומאפשרת נגישות מירבית לכל צירי התחבורה הראשיים ולריכוזי האוכלוסייה באשדוד ובבאר שבע.
סבן מסביר כי מיקומה של קריית גת הוא יתרון משמעותי: העיר שוכנת על עורק התחבורה הראשי של ישראל כביש 6. העיר ממוקמת במרחק 35 דקות ברכבת ממרכז העסקים והמסחר של ישראל. רכבת דו-מסלולית חוצה את העיר צפונה לכיוון ת"א ודרומה לכיוון באר שבע, ובשכונה כעת נבנית תחנת רכבת נוספת חדשה ייעודית לכרמי גת. כביש 40 מחבר את העיר צפונה לכיוון גדרה, רחובות ונתב"ג ודרומה לכיוון באר שבע. כביש 35 מוביל מזרחית לכיוון לכיש ובית שמש ומערבה לכיוון אשקלון ואשדוד.

טוב לדעת