Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

החיים חשובים יותר מאיכות חיים

התחדשות עירונית, היום יותר מתמיד, היא צורך חיוני. לרשויות מקומיות אסור לטרפד פרויקטים ומאידך, על הממשלה חלה חובה לסייע לרשויות

הציבור בישראל חווה בתקופה האחרונה כמה אירועים שחזרו וחיזקו את הצורך הדחוף בהתחדשות עירונית. אין ויכוח בין אף אחד מהגורמים

ראובן סרוגו (צילום: יח"צ)

הקשורים בתחום זה על העובדה הפשוטה שחייבים לחזק או לחדש את הבתים ומבני הציבור הישנים והמסוכנים ברחבי הארץ.
תמ"א 38 היא לפני כל דבר אחר תוכנית להצלת חיים. לאחר שבשנים האחרונות שבנו והזהרנו שוב ושוב מכך שהמדינה והרשויות המקומיות לא עושות די כדי לקדם אותה, ואף הצענו שוב ושוב כלים לקדמה, הגיעה השעה שהציבור יקים קול זעקה, כי כולנו מבינים שטפטוף הירי של החודש האחרון יכול בקלות להפוך לאירוע הרבה יותר רחב.
לא יתכן שבעוד שטילים נורים שוב על המרכז, ישנם ראשי ערים שמחליטים להקפיא את תמ"א 38 בעירם ולהשאיר מאות אלפי תושבים חשופים לסכנת חיים משיקולים תקציביים ומחסור בתשתיות. אני שב ואומר כי החיים חשובים יותר מאיכות חיים ואסור לעצור עכשיו בניה בתמ"א 38, אלא לנסות לפתור את החסמים בה במקביל לקידום תוכניות.

הביקוש מחייב מענה מהיר

יש כיום באיזורי הביקוש, בתוכניות בנייה קיימות ובמתחמים שהבניה המחדשת בהם לא מצריכה חקיקה או שינוי תקנונים, פוטנציאל לתוספת של כ-900 אלף יחידות דיור חדשות. לצד פוטנציאל זה, קיים צורך דחוף בהתחדשות עירונית להכנת הבתים הישנים לרעידת אדמה בערי הפריפריה, כשבראש עומדים הישובים שלאורך השבר הסורי-אפריקאי. אזורים שבהם אין כדאיות כלכלית לבצע התחדשות עירונית ואם תתרחש בהם רעידת אדמה – יהרגו בהם עשרות אלפי בני אדם ובהמשך, עלות הטיפול בנזק למדינה תגיע לעשרות מיליארדי שקלים.
לאחרונה, ישנם ראשי ערים שפועלים כדי לסכל לגמרי כל פעילות של התחדשות עירונית. גם במינהל התכנון מדברים על קידום התחדשות בפינוי בינוי של מתחמים ומניעת טיפול בבניינים מבודדים. ואנו שואלים – מה עם מאות האלפים שגרים בבניינים שאינם חלק ממתחם שאת כולו ניתן לחדש? האם המדינה והעיריות דנות אותם לסיכון חיים בעת רעידת אדמה משמעותית או פגיעת טיל?
ראשי הערים מתנגדים בצדק למצב שבו המדינה לא משתתפת במאמץ לייצר תשתית לקליטת הדירות החדשות. למעשה אנחנו חושבים כמוהם בדיוק בעניין הזה. אבל בינתיים, אסור שהם יקפיאו תכניות שבאישור אצלם. מאחורי המספרים ישנם חיים שניתן וחובה על כולנו להציל. כשעפים פה טילים, יש מעל מיליון תושבים של המרכז שאין להם הגנה והם נשארים חשופים.
אם יחמיר המצב הביטחוני זה עלול להיגמר רע מאוד. במקביל, הערכות מקצועיות גורסות שרעידת אדמה משמעותית צפויה להתרחש בארץ, אז אי אפשר לפגוע ביזמים ובתושבים שכבר נמצאים בתוך התהליך.

עומדים לצד ראשי הערים

אני מדגיש, שאנחנו נעמוד לצד ראשי הערים מול הממשלה החדשה ונדרוש תקצוב מסודר וברור מראש לתשתיות תומכות בהתחדשות עירונית. זה חלק מתוכנית שהצגנו למפלגות השונות והיא צריכה להיות דגל של כל מועמד לכנסת הרואה בעצמו שליח של ציבור תושבי ישראל.
התאחדות בוני הארץ בראשותי, הכינה תוכנית כדי לקדם רפורמה בתחום ההתחדשות, שהיא חלק מתוכנית מקיפה לטיפול במשבר הדיור במשק. אימוץ שלה יביא לקידום של פרויקטים רבים, תוך שכל הצדדים יוצאים נשכרים (התוכנית המפורטת – מימין).
לסיכום, כדי שהתחדשות עירונית תבוצע בצורה אפקטיבית ונכונה, על הכנסת והממשלה חלה חובה לייצר תנאים שיבטיחו שותפות ורווח לשלושת השותפים בכל פרויקט התחדשות עירונית – מדינה, רשות מקומית, דיירים ויזמים.

תוכנית התאחדות בוני הארץ לרפורמה בהתחדשות

המדינה צריכה לפעול לגיוס ראשי הרשויות המקומיות על ידי תמיכה ממשלתית רחבה, תוך יצירת כללים ברורים שלא יותירו ספק אצלם לגבי היקף התקצוב. ניתן להשיג התגייסות זו בהסכמי גג או הסכמים כלל מערכתיים אחרים, שיתנו מענה לצורך בתמיכה תשתיתית ברשות על ידי המדינה בכל מעגלי החיים – תשתית פיזית, בניה ציבורית, בריאות, חינוך ותרבות.

המדינה חייבת לשנות את שיטת הארנונה – כך שהיא תיקבע בהתאמה לשווי הנכס ולא לשטחו. שיטה זו תתמרץ עיריות לשפר את שירותיהן, כדי להעלות את קרנן ובכך להעלות את שווי הנכסים בהן.

על המדינה לתקן תקנות ולקבוע כללי ענישה, שיבטיחו כי בתוך זמן מינימאלי יפורסמו תכניות מפורטות להתחדשות עירונית של מרכזי ערים ושכונות ותיקות על ידי כל רשות מקומיות בכל הארץ. התוכניות ייצרו בהירות תכנונית שתאפשר ליזמים לקבוע את הכדאיות ולתכנן את הפרויקטים בצורה מושכלת שתמנע סחבת והפתעות.

יש לאשר מסלול תמרוץ יזמים שיאפשר ביטול של היטל ההשבחה בפרויקטים שאותם הרשות תרצה לקדם לצד הגדלת ההכנסה לקופתה.
כדי לטפל בפריפריה יש לייצר שני מסלולים: ראשון של פתור ממס – TAX CREDIT, שבו משתמשות עיריות בעולם המערבי כדי לתמרץ בניה ברת השגה. במסלול זה מקבלת החברה היזמית פטור ממיסים בפרויקטים שהיא בונה באיזורי ביקוש, בתמורה לחיזוק ותוספת בניה בפריפריה. השני, הוא מסלול ניוד זכויות בניה מפרויקטים בפריפריה לפרויקטים באיזורי הביקוש.

על המדינה להשלים את החקיקה שתקבע כללים ישימים לטיפול בהתנגדות תושבים סחטנים המונעים יציאה לדרך של פרויקטי התחדשות עירונית. תחום זה טופל חלקית בלבד עד כה על ידי הכנסת והממשלה.

טוב לדעת
נגישות