Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

הבית השני שלי

העובדים של שנת 2019 אינם מסתפקים במועט, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנושאי משרות שדורשות עבודה מסביב לשעון, בתנאי לחץ ובריכוז מרבי. המעסיקים מצידם, מבינים כי סביבת עבודה נעימה ועוטפת היא אחד הכלים לפריון ותפוקה בעבודה

תכנון ועיצוב שחר וייס (צילום: אילן לופו)

משרת החלומות של מרביתנו מורכבת מפרמטרים רבים בהם תפקיד מספק ומאתגר, ביטחון תעסוקתי ושכר הולם. ולא פחות חשוב, מקום עבודה שנעים לשהות בו. המודעות ליתרונות של חללי עבודה ומשרדים מעוצבים גוברת עם ההבנה שתפוקת העובדים תלויה בקשר ישיר לסביבת העבודה. בעיצוב משרד הופכים אזורי הנוחות למוקד תשומת הלב בתכנון האדריכלי. טרקלינים, פינות ישיבה שקטות ואזורים נעימים המתאימים לפגישות אינטימיות יותר ואף לרגיעה במהלך היום – כל אלו נמצאים במרכז תשומת הלב האדריכלית, כאחראים ליצירת סביבת עבודה מגוונת ומעוררת השראה. כך גם תחנות עבודה מרכזיות משותפות, המעודדות את העובדים ליצור אינטראקציה אינטימית יותר, בסביבה פתוחה, יצירתית ומוארת.

מעצב פנים שחר וייס (צילום: חיים אפריאט)

לדברי מעצב הפנים שחר וייס, המתמחה בתכנון מסחרי ומשרדים, המגמה החשובה ביותר כיום בתכנון משרדים היא לגרום לעובדים להרגיש בבית. "השאיפה היא לגרום להם להרגיש נעים, לעבור את מפתן הדלת ולחייך, שלא ירגישו שהם באו לעבוד ושלא ירגישו שהזמן עובר", מסביר וייס. "המשרדים הפורמליים והמעונבים שקשה היה לפספס שהם אכן משרדים פסו מן העולם וכיום, גם בחברות המכובדות ביותר דוגלים ביצירת חללים לא פורמליים, שכוללים עמדות עבודה בתצורות ישיבה שונות, כולל קז'ואליות בכדי ליצור סביבה עבודה אופטימליות, ליצור סיעור מוחות בין הצוותים ולעודד יצירתיות. בעלי החברות דורשים בתהליך התכנון לתת דגש על יצירת עמדות עבודה שונות. פחות שולחנות וכסאות ויותר סלונים. גם הקירות עצמם הולכים ונעלמים ואם כבר יש קירות הם אינם אטומים. המגמה היא להשתמש בין השאר במחיצות זכוכית אווריריות כאשר כל קיר נושא אלמנט וויזואלי מעניין וייחודי, כמעין מקום בילוי לכל דבר".

אדריכלית מרינה רכטר-רובינשטיין )צילום: טל איילון)

"זה משרת היטב לא רק על העובדים אלא גם את לקוחות החברה שרבים מהם מרגישים נוחות וביטחון", מוסיפה האדריכלית מרינה רכטר- רובינשטיין מ Rema אדריכלים. "אנחנו יוצרים זאת על ידי התכנון והזרימה בחלל כבר בשלב התכנון וממשיכים גם בדיזיין עצמו עם כמה שפחות קירות לבנים וערומים, עם שימוש בהרבה עץ, בציורי קיר, בתמונות, וכל אלמנט שמכניס צבע ועניין".

"העבודה שלנו דורשת מאיתנו להמציא את עצמנו כל פעם מחדש", מסבירה האדריכלית גילה שמיע-זכאי. "כל פרויקט לוקח אותנו למחוזות חדשים, כאשר אנו תמיד נותנים את הדעת לטרנדים המובילים לאותה העת ומחברים בינו לבין סיפור הלקוח. אם בעבר הפוקוס בתכנון משרדים היה יצירת אופן ספייס, היום הדגש הוא לא על החלל, אלא על הפונקציות אותם הוא משרת. המעבר מהתייחסות לחלל להתייחסות לאנשים, מייצרת חללים הרבה יותר דינאמיים, אינטראקטיביים, בעלי תנועה ועניין רב יותר. הטרנד היום בתכנון משרדים, רואה באינדיבידואל כישות המחפשת שייכות וקהילה. על כן, בבואנו לתכנן משרד, אנו נדרשים להבין את התפקיד המשמעותי ביצירת קהילה ושייכות. כל אלו משליכים על האופי העיצובי של הפרויקט".

"אין ספק שחללי העבודה המשותפים השפיעו באופן ניכר על ההתייחסות שלנו היום לעיצוב משרדים בכלל, מסבירה סמנכ"לית השיווק של חברת רד בינת נכסים, תמר אבידן. "זהו עיצוב פשוט אדריכלית ללא עומס של פרטים, עיצוב שנותן תחושה של חום וביתיות. הפונקציונליות של יחידת העבודה חשובה ביותר, אולם ניתן דגש רב על האזורים המשותפים של המתחם, לעיתים עד שהם מדמים דירת מגורים של ממש- מטבח מפנק, סלון מרווח ופינות פרטיות. אנחנו נתקלים פעמים רבות במשרדים שמתחילים להיראות כמו דירות לדוגמא. העיצוב היום מעיד גם במידה רבה על אופי המשרד ואף תחום עיסוקו – כך למשל מתחם HUBZ במגדלי זיו ברמת החייל, המעוצב כלופט תל אביבי, תואם את רוח העבודה בהייטק ועל כן משרת את הסטארטאפיסטים הצעירים שעובדים בו".

המטבח כחלל לחיזוק הקשר

בחללי משרדים ועבודה ניתן דגש לאזור המטבח. שטח המטבח גדול יותר מבעבר, מפותח יותר ושיתופי, עד לרמה שהעובדים יכולים לבשל ולאכול יחדיו. לדברי נירית פרנקל, מבעלות המשרד נ.ש פרנקל אדריכלים, "יצירת חללים שיתופיים הם לב העניין, בפרט המטבחים שמציעים כיום לעובדים את כל המכשור להכין ארוחות ולאכול בניחותא עם החברים למשרד. אנחנו רואים היום יותר ויותר חדרי אוכל שהעיצובים שלהם בהשראת מעדניות, קפיטריות ודומיהם עם דלפקי אוכל מרווחים ומזמינים ועם כל הפינוקים לעובדים שכולם בפרונט, שום דבר לא מוחבא".

פרנקל מספרת, שכשביקרה במשרדו של פיירו ליסוני, אחד האדריכלים המובילים בעולם באיטליה, תחתיו עובדים כ-70 אדריכלים, היא נחשפה לחלל עוצמתי במיוחד שנראה כמו סלון לכל דבר: מקום בו אפשר לאכול, לדבר, והחוק היחידי שאין אפשרות להכניס סלולרי, כדי שהעובדים ייצרו דינמיקה אחד עם השני ולא עם מסכים. "מדובר במגמה גורפת", היא מסבירה. "האינטראקציה בין העובדים היא אקוטית עבור המעסיקים והם מבינים שכאן טמון המפתח להצלחה".

עיצוב המשרד כמראה לפנימיות האדם

תכנון ועיצוב שלומית זלדמן (צילום: עמית גושר)

עולם עיצוב המשרדים בשנת 2019 מאופיין בחזרה לקווים נקיים ולמינימליזם המאפיין את הסביבה הביתית. יותר ויותר נראה משרדים במראה מחבק ועוטף. כל חברה רוצה לספר את הסיפור שלה בין אם מדובר בחברת נדל"ן או חברת הייטק, כאשר ה-DNA שלה וערכיה באים לידי ביטוי במרחב. "אנחנו מספרים את הסיפור של המשרד על ידי חומריות", מסביר וייס. "כך לדוגמא במשרדי חברת הבנייה אביסרור שעיצבנו, יצקנו תוכן מעולמות התוכן של הענף, כגון עיצוב בטון חשוף ופיגומים ואפילו עשינו שימוש בכובעי עבודה כאלמנט עיצובי. דרך אלמנטים אלה ונוספים סיפרנו למעשה את סיפורה של החברה".

בעיצוב המשרדים החדשים נמצא הרבה חומריות טבעית. יותר ויותר משרדים יבלטו בעיצוב חומרי עץ, אבן, בטון, זכוכית וברזל בשילובים ובקומפוזיציות מעניינות. "אותה נהנתנות חומרית שעטפה אותנו בעיצוב המשרדים מנקריי העיניים מקבלת בימים אלו אמירה יותר מזוקקת וענווה המבטאת התבוננות פנימית, אך כזו שאינה מנותקת מאורח החיים המודרני", מפשט את הדברים האדריכל אמיר חזק מסטודיו חזק. "עיצוב פורץ דרך וחדשני לא בא לידי ביטוי רק בבחירת חומרים מתקדמים או בטכנולוגיות ייצור אולטרה-מתוחכמות. לעתים, התעוזה האמתית נובעת מהרצון להיכנס פנימה, אל כמיהות האדם, ולמצוא שם את המקום המדויק שבו הרוח פוגשת את החומר והצורך פוגש את הפתרון. שימוש בחומרים טבעיים פשוטים בעיצוב משרדים, מבטא את ההומניזם של העידן החדש".

Regus ממשיכה להתרחב

מתחם ריג'ס בירושלים(צילום: יח"צ)

יותר ויותר בעלי מקצועות חופשיים ועסקים בישראל נהנים כיום מהאפשרות לשכור משרד "כולל הכל" בלי להשקיע בריהוט משרדי, לדאוג לאחזקה ובלי להתחייב לטווח ארוך – והכל בדיוק על פי מידותיו וצרכיו של הלקוח. עופר ויתקון, מנכ"ל Regus ישראל, המפעילה 17 מתחמי עבודה משוכללים בתל אביב, רמת גן, הרצליה, רעננה, ירושלים, חיפה, פתח תקווה, רחובות ואור יהודה, מציין: "כולנו יודעים כי במשרדים הקלאסיים ניצול השטח הוא בזבזני לחלוטין – חדרים רחבי מידות וחדרי ישיבות רבים שנותרים מיותמים שעות וימים שלמים. אנשי עסקים מבזבזים המון משאבים וזמן על התעסקות בלוגיסטיקה במקום להתרכז בפעילות הליבה של עסקיהם. אנחנו ב-Regus מעמידים לרשות לקוחותינו מתחמי עבודה גמישים המשחררים את היזם מכל הטרדות הלוגיסטיות ומאפשרים לו להתמקד בפיתוח הביזנס".

לאחרונה פתחה Regus מתחם עבודה שני שלה בחיפה והחברה מציעה עמדת עבודה במשרדים ו-open space בעלות חודשית אטרקטיבית החל מ-1,410 שקל לעמדה. בכוונת החברה להמשיך בצמיחה בארץ ולהביא את הפתרון הייחודי של Regus בפריסה ארצית, במרכז ובפריפריה. בקרוב מאוד תפתח Regus שני מתחמי עבודה נוספים בנצרת ובנתניה ותספק מענה עסקי לקהל הלקוחות באזור השרון ובצפון הארץ. "במרכזי העסקים שלנו נרקמים שיתופי פעולה מדהימים, כאשר הסוד טמון במרחבי ה-open space המעודדים יצירת שיתופי פעולה ומעניקים ערך מוסף משמעותי", מסביר ויתקון.

"בנוסף, כל לקוחותינו נהנים מהאפשרות לעבוד בכל אחד מהמרכזים שלנו ברחבי הארץ ולקבל פתרון מושלם גם ליום פגישות בתל אביב, ירושלים, חיפה, אור יהודה, רחובות או בכל מתחם אחר בהתאם לצורך. וכמובן, פריסתה הגלובלית של Regus, מותג הבית המוביל של קבוצת IWG International Workplace Group, המפעילה כ-3,300 מרכזי עסקים ביותר מ-110 מדינות, מאפשרת לשוכרים מכל מרכז פעילות להשתמש בטרקליני העסקים של Regus גם בארץ וגם בעולם."

ורסטיליות של משרד

בתערוכת ORGATEC הגדולה והחשובה בעולם בתחום תכנון ועיצוב משרדים שנערכה בקלן גרמניה ניתן היה להתרשם מכמה מגמות מובילות. הראשונה נסמכת על עיקרון השינוי, הוורסטיליות, כלומר סביבת עבודה שיכולה להשתנות, לגדול, להצטמצם לתת ביטוי לגמישות שנדרשת בעידן הנוכחי.

אתי מאירוביץ מבעלי 'הביטאט', מסבירה את עקרונות העיצוב החדשים. "מחיצות הופכות לעמדות עבודה שניתן לקפל כשאינן בשימוש ואת שולחנות העבודה ניתן לחבר יחדיו או להפריד לעמדות אישיות. המחיצה יכולה להיות מורכבת ממסגרת שמצוידת בתצורות שונות: כמו מדף הספרים, יחידת טלוויזיה, מלתחה והן משחקות תפקיד משתנה בחלל הנתון. בשיטה שכזו, ניתן לנתק מעטפת של מבנה או להעתיק את המשרד ממקום למקום בנוחות יחסית".

לדברי מאירוביץ, "הרבה כבר נאמר לגבי הנזקים של העובד היושב, זו סיבה שבתחום עיצוב ריהוט משרדי נמצא יותר פתרונות לעבודה בעמידה. גם שולחנות גדולי ממדים הושקו בתערוכת Orgatec כשהבסיס שלהם מאפשר לשנות את גובה העבודה מסביבם, מישיבה לעמידה".

לדברי סמנכ"לית עיצוב ריהוט במשרדי טולמנ'ס, שרון שוורץ גילת, גם הריהוט המשרדי זוכה למראה פחות מעונב וקונבנציונאלי. "העיצוב הוא יותר ביתי, בין אם במרחבים הציבוריים המאופיינים במגוון פתרונות ישיבה רכה ונמוכה, ובין אם בחדרי הישיבות. אזורי הלאונג' נראים כלקוחים מחדר מגורים במלון בוטיק, וכל האווירה הופכת פחות פורמלית ויותר אלגנטית ונינוחה".

"מגמת המעסיקים בחברות המתקדמות בעולם הביאו לשינויים גדולים בתחום הרהוט המשרדי", מסבירים בחברת פיטרו ריהוט משרדי, הפועלת בשוק מזה 57 שנה. "מודעות העובד והמעסיק לסביבת העבודה גדלה משמעותית בשנים האחרונות וה׳מלחמה׳ על כל "טאלנט" גרמה לעולם חדש להיוולד, עולם שהעובד הוא שמגדיר, איך הוא רוצה לעבוד, באיזו אווירה ובאיזה חלל. וכך, בסמוך למשרדים היבשים והרגילים אותם אנו מכירים, נולדו חללים ציבוריים חדשים, או שאלו גדלו בצורה משמעותית ונהיו פתוחים וחופשיים יותר. נוספו בהם אזורי מנוחה ופינות בלתי פורמאלית, עם עיצוב מושקע, חם, נוח ומעורר השראה".

חברת פיטרו חיה מקרוב את עולם העיצוב והריהוט המשרדי בארץ ובעולם. החברה ביססה את מעמדה כמומחית בתחום הריהוט המשרדי והמוסדי בישראל. בשנה האחרונה, השיקה מתחם עיצוב חדיש וייחודי המהווה קורת גג אחת לשלושה חללים, המבטאים את היכולות המגוונות של פיטרו. OFFICE – SOCIAL – שני אולמות תצוגה חדשניים, היוצרים את השילוב המושלם בין ביזנס לפלז'ר ותורמים רבות לעולם החדש שנולד. לצד חללים אלו מפעילה החברה את בית המלאכה שבבעלותה שהינו – ATELIER – נגריית האומן ותיקה המאפשרת עיצוב ריהוט משרדים בהתאמה אישית.

בפיטרו מציינים עוד כי השינוי התכנוני הביא בעקבותיו גם לכניסה של מגוון מוצרים המציעים פתרונות יצירתיים המשכללים עמדות עבודה. לפי פיטרו, "נמצא אביזרים אקוסטיים, יצירתיים, מעוצבים וצבעוניים המהווים חלק בלתי נפרד מהאווירה ומההשקעה במשרדים. עמדות העבודה והשולחנות המולטי פונקציונאליים הפכו לחשמליות, או מכניות, בכדי לאפשר לעובד לשנות תנוחות במשך היום ולתרום לרווחתו הגופנית בריאותית. באזורי העבודה הפונקציונאליים, נמצא דגש על ארגונומיה, כדוגמת שולחנות סיט סטנד, שהופכים למאסט בכל בית הייטק. גם כמות ה׳רהיטים׳ סביב העובד גדלה משמעותית והיא כוללת בין היתר שולחן עבודה, שלוחה הרתומה, זרוע מחשב, רהיטים מתקפלים, רהיטים על גלגלים וכאלה עם פונקציונאליות משתנה. כל אלה הם בגדר חובה, והתווספו עם צמצום שטח העובד, מה שחייב פונקציונאליות רבה יותר של הרהיט יותר מבעבר".

מיליון כסאות: מולטי ריהוט למשרד

"מיליון כסאות" הינה חברה קמעונאית שהוקמה בשנת 2011, הגדולה והמתקדמת ביותר בישראל המשווקת כיסאות, ספות, פינות אוכל, שולחנות, כסאות בר, שולחנות מחשב, ריהוט משרדי, חדרי ישיבות ומנהלים וריהוט גן.

חברת "מילון כסאות" מבית רהיטי הכח (1991) בע"מ, הינה מהוותיקות, הגדולות והמובילות בישראל בתחום הריהוט. לחברה מוניטין של 60 שנות התמחות בייצור ויבוא של כסאות, ריהוט כגון: ריהוט משרדי, פינות המתנה, ריהוט גן, פינות אוכל, כורסאות טלוויזיה, כסאות מנהלים, סטודנט ומזכירה. כמו כן ריהוט מקצועי למסעדות, בר ובתי קפה, בתי מלון, חדרי הרצאות ואולמות אירועים. בנוסף, בחברה מפעל לעבודות נגרות עם אנשי מקצוע מיומנים להזמנות לפי מידה ועבודות מיוחדות.

מחלקת אדריכלים ומעצבי פנים

אחת המחלקות המושקעות בחברה היא מחלקת האדריכלים ועיצוב פנים (המחלקה העסקית). לעומדים בראש המחלקה יש את הניסיון בהבנת הצרכים הייחודיים לקטגוריה זו והיא מעמידה את מיטב הסוכנים והיועצים למתן שירות מקצועי ומכוון מטרה לקהל יעד ייחודי זה. מעבר למקצועיות, שירות אישי ואדיב ברמה מיטבית ללא פשרות, ומגוון אדיר באיכות גבוהה, חברת מיליון כסאות שמה לה ליעד להיות המתקדמת ביותר בארץ בתחומה, בכלים החדשניים והעדכניים ביותר, לרווחת כלל לקוחותיה.
ותק של 60 שנה

"מיליון כסאות" החלה את דרכה ב-2011 בחנות הדגל בחולון בשטח של 2600 מ"ר. בפברואר 2014, פתחה החברה את סניף הדגל בדרום בירת הנגב באר-שבע ברחוב הנגרים 1 ובשנה שחלפה השיקה מרכז לוגיסטי של אלפי מטרים הכולל את משרדי ההנהלה החדשים, וחנות קונספט, בה ניתן להתרשם מהמגוון העצום. החנות ממוקמת ברחוב דותן 2 בעיר יבנה.

החברה מעסיקה עשרות עובדים בתפקידי ניהול, מכירה, שירות, תפעול ובקרת איכות. בין לקוחות החברה נמנות חברות גדולות ועסקים, משרדי ממשלה וכן ארגונים גדולים בתעשייה, חברות הייטק, עיריות ובתי מלון בכל רחבי הארץ.

לרכישה: משרד ללא חלל ציבורי

משרדי פרי פלייס רחובות (הדמיה: סטודיו פיבוט)

אחד הטרנדים החמים בעולם המשרדים בעולם ובישראל הוא נושא השיתופיות, בין היתר משום ששימוש במשרד גדול מוביל לבזבוז כספי רב. אם עד היום האופציה של השכרת משרד ללא חלל משותף עמדה לרשותם של שוכרי משרדים, חברת פרי נדל"ן מהבולטות בענף הנדל"ן, מאפשרת לבעלי עסקים לרכוש משרד בשטח קטן יחסית, ללא החלל המשותף, ובכך לחסוך כסף רב.

"לעסק או לבעל מקצוע חופשי שביקש לשכור משרד ישנן הרבה אפשרויות, אולם עד כה לא ניתן היה לרכוש "בטאבו" משרד שיתופי שכזה, אלא רק לשכור אותו", מסביר יו"ר ובעלים בחברת פרי נדל"ן, אלדד פרי. "רכישה שכזו היא זולה יחסית למחיר השוק ומתאימה לבעלי עסקים השואפים לנצל באופן אופטימלי את שטח המשרד ואינם מעוניינים לבזבז את כספם על חללים משרדיים שאינם נחוצים לתפקוד העסק באופן שוטף".

את יחידות המשרד שמציעה החברה ניתן לרכוש בשני פרויקטים שמקימה החברה, בחולון וברחובות החל מ-129,000 שקל. בנייני המשרדים החדשים יכללו חדרי ישיבות רחבי ידיים, לובי קבלה מהודר העומד לרשות לקוחות, טרקלין עסקים מפואר, חדר כושר מתקדם לנוחיות בעלי המשרדים ועובדיהם ומטבחונים מאובזרים בליווי שירותי תחזוקה שוטפים. בפרויקטים הללו יוקמו בכל קומה שני חדרי ישיבות, מטבחון ושטחי שירות נוספים לשימוש דיירי המתחם, כך שגם בעלי משרדים קטנים יוכלו לתאם פגישות ולארח במשרד בהתאם לצורך. השטחים המשותפים בכל קומה ינוהלו על ידי אפליקציה ייעודית לתיאום זמני חדרי ישיבות בהתאם לצורך.

"בעלי עסק עצמאיים המעסיקים מספר עובדים קטן נדרשו עד היום לתפעל משרד עם חדר ישיבות ועם מטבחון, למרות שמספר העובדים הקטן שלהם איננו מצדיק את ההוצאה הכספית הגדולה", אומר פרי. "המצב הזה אבסורדי לחלוטין. לא פעם, בעלי משרדים מקטינים את שטח העבודה לטובת שטחי השירות המשרדיים וסובלים מצפיפות המפריעה לתפקוד התקין של העסק. הבשורה שלנו עומדת לחולל שינוי יסודי בענף המשרדים בישראל, לצמצם את שטח המשרד לגודל לו זקוק בעל העסק לצורך עבודה נטו ולאפשר לבעלי המשרדים לחסוך אלפי שקלים בשנה כשהם נהנים מחדרי ישיבות מרווחים, ממטבחונים נוחים ומאובזרים, מלובי המתנה מפואר, מטרקליני עסקים מרשימים ואפילו מחדר כושר להתרעננות במהלך יום עבודה עמוס. ניהול החללים המשרדיים המשותפים יתבצע באופן קל באמצעות אפליקציה חכמה שתאפשר לבעלי המשרדים במתחם לתאם ביניהם את לוח הזמנים לשימוש בשטחים המשותפים. מלבד היתרון של החיסכון הכספי, החללים המשותפים יעוצבו ברמה הגבוהה ביותר, מה שיתרום לתדמית של יוקרה לכל המשרדים בבניין".

טוב לדעת