Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

בר לוי דיין אדריכלים עידן חדש של מרלו"גים

טרנד המרכזים הלוגיסטיים מגיע גם לפתחם של לקוחות קטנים ובינוניים, סוחרים ובעלי מלאכה. אם עד היום נאלצו אלה לשכור שטחי לוגיסטיקה, בעידן הסחר המקוון, הם יכולים למצוא את מקומם. משרד בר לוי דיין אדריכלים מסביר על תכנון וורסטילי תואם כוחות שוק

פרויקט הסדנה, חולון (הדמיה: evolve media)

בשנים האחרונות מצאו רשויות התכנון פתרון למחסור בעתודות קרקע בישראל תוך ניצול עתודות הקרקע בצורה המיטבית ביותר. הדבר בא לידי ביטוי בבניה רב-קומתית, מגדלית, בעיקר למשרדים ולמגורים גם במקומות צפופים פחות, ששמרו במרוצת השנים על בניה מרקמית נמוכה, דוגמת העיר ירושלים.

על רקע הביקושים הגבוהים לשטחי תעשיה, בשנה האחרונה אנו מבחינים כי מדיניות הבניה לגובה מחלחלת גם לתחום התעשייה בכלל, והקמת מרלו"גים בפרט. מדי שנה מוגשות למוסדות התכנון עשרות תוכניות להקמת מבני תעשיה או הרחבת שטחי תעשיה. תוכניות אלו כוללות בין היתר הקמת מרכזים לוגיסטיים, בין היתר כהיערכות לסחר האינטרנטי המקוון.

לדברי שחר דיין, שותף במשרד בר לוי דיין אדריכלים, אם עד לפני כשנתיים נפוצו בעיקר מרכזי ענק בהיקפים של עשרות אלפי מ"ר שנבנו לרוחב והשתרעו על פני קומה אחת בלבד, עם עליית מחירי הקרקע אנו צופים לראות בשנים הבאות מרכזים לוגיסטיים הנבנים לגובה בהיקפים של 30-40 אלף מ"ר בנוי.

לדברי דיין, "על רקע כניסת אמזון לישראל וטרנד הרכישות ברשת, אנו מבחינים בביקוש למבנים המשמשים לתעשייה ומלאכה וכן לחללי אחסנה בעיקר ליבואנים קטנים ובעלי מלאכה שונים. מדובר במתחמים הנבנים על שטח קטן יותר, בניגוד לעבר. עם זאת על רקע מדיניות הציפוף גם מרכזי המלאכה והלוגיסטיקה אט אט תופסים גובה ומגיעים לגובה של כ-4-6 קומות. המשמעות היא הקמת מרכז לוגיסטי המתאים לעומסים כבדים שמותאמים לנסיעת משאיות ומלגזות בכל קומות המבנה. למעשה מדובר בקיבוץ בעלי מלאכה קטנים שנשארים בקרבת העיר תוך הקטנת עלויות שכירות ואפשרות לתפעול איכותי מירבי".

בשנים האחרונות תכנן משרד בר לוי דיין אדריכלים לקבוצת סופרין וויס את המרכז הלוגיסטי בשיטת 'טכנו -פארק'. המרכז הממוקם בחולון סמוך למרכז עזריאלי. המבנה, שנמצא בשלבי ביצוע מתקדמים, תוכנן לגובה של 4 קומות, ומשתרע על שטח של כ-40,000 מ"ר בנוי ומיועד ברובו לתעשייה, מלאכה ולוגיסטיקה. ייחודו של המבנה הוא באכלוס מגוון רב של חברות הנזקקות לשירות האחסון הלוגיסטי.

מרכז לוגיסטי נוסף בשיטת 'הטכנו-פארק' מתכנן המשרד לקבוצות סופרין וויס באבן יהודה על כביש 4 ומיועד אף הוא לתעשייה, מלאכה ואחסנה. גם מבנה זה יוקם מתוך מטרה להעניק פלטפורמה ליבואנים קטנים הנערכים לכניסת אמזון ולבעלי מלאכה מהאזור. מבנה אחר אותו תכנן המשרד עבור חברת GF נדל"ן הנקרא 'הסדנה' וממוקם בחולון. המבנה עתיד לשמש כמרכז מלאכה ולוגיסטיקה בעיקר עבור חברות קטנות ולכן עתיד להציע יחידות מצומצמות בשטח של 200-250 מ"ר לאחסון לוגיסטי.

לדברי דיין, "מדובר במוצר המותאם בדיוק למידות של לקוחות קטנים ובינוניים, סוחרים, בעלי מלאכה או מפיצים קטנים הזקוקים לחללים גמישים וורסטיליים אשר ניתן להתאים אותם לשימושים מגוונים, החל מעבודות של ייצור אלומיניום דרך אחסון עם אפשרות של איחוד חללים בהתאם לצרכי הלקוח. המרכז מאגד בתוכו את כל היתרונות שהם צריכים על מנת למקסם את העסק שלהם מבחינת המיקום שלו, אחסון הסחורה והשינוע וההפצה שלה ללקוחות הקצה. אנחנו רוצים לאפשר למשאיות שנכנסות ויוצאות מרחב תמרון מקסימלי וכן אפשרויות של פריקה והעמסה מהירות ונגישות גבוהה לאזור האחסון ולכן תכננו מיסעה רחבה ורמפות עבור משאיות שיכולות לצאת ולהיכנס ולפרוק או להעמיס סחורה ללא הפרעה בכל קומות המבנה"

בימים אלה מתכנן משרד בר לוי דיין אדריכלים תכנית משמעותית בתחום המועצה האזורית בני שמעון למרכז תעסוקה לוגיסטי המתקדם ביותר שיהיה בארץ, אשר ימצב את אזור בני שמעון ומטרופולין באר שבע כחוליה המחברת בין דרום הארץ ומשאבי הנגב, למרכז, לדרום וצפון המדינה. המרכז הלוגיסטי המתוכנן ישתרע על שטח ענק של כ-2,400 דונם ויתבסס על שינוע סחורות באמצעות שלוחת מסילת רכבת המוצעת במתחם. הצפי הוא כי התוכנית תאושר בשנה הקרובה ותצא לאחר מכן לשיווק על-ידי רשות מקרקעי ישראל.

טכנו פארק אבן יהודה (הדמיה: evolve media)

לדברי עדן בר שותף במשרד, "מדובר במתחם ענק שצפוי להיות מהגדולים בארץ. הייחודיות במתחם בני שמעון זה הממשק עם מסילת הרכבת. בבדיקה שקיימנו הבחנו שניתן לייצר שלוחה של המסילה שתיכנס לתוך האזור ולכל מרלו"ג שיוקם במתחם תהיה חזית למסילת רכבת, כך שהרכבת תוכל להיכנס עד לחצר ואף לתוך מבנה המרלו"ג עצמו, שם יפרקו ויעמיסו את המטענים ישירות לרכבת. זה משהו שעובד בעולם כולו ובארץ המודל הזה עובד בשני מקומות בלבד, בנמל אשדוד ונמל חיפה שמוציאים מטענים מהנמלים לרכבות".

טוב לדעת
נגישות