Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

בין מחירי נדל"ן לחדשנות לוגיסטית

בשנים האחרונות אנו חווים בישראל תקופת גאות בהקמת מרכזים לוגיסטיים, מחסנים ומרכזי הפצה חדשים. למרות הגידול המשמעותי, לא פעם, יזמים עדיין מתכננים את הלוגיסטיקה של העבר ואינם נערכים כיאות לאתגרים הלוגיסטיים הצפויים לנו בעתיד הקרוב

צילום: shutterstock

איציק דנה (צילום: יח"צ)

בישראל, הרוב המוחלט של המחסנים האוטומטיים הינם של חברות יצרניות וחברות שיווק, שלגביהן המחסן האוטומטי הוא חלק מהותי משרשת האספקה שלהן ללקוחותיהם בישראל.

ברשימה המכובדת ניתן למצוא בין השאר חברות כגון: אוסם, תנובה, שופרסל, טמפו, שטראוס, טבע, נובולוג, תעשיה אווירית, פלאפון, סלקום, זבידה, מ. פינס, שלם אריזות, סקופ, זוגלובק ועוד, לצד מספר ארגונים ביטחוניים שגם הם התקינו מערכות אוטומטיות שונות. חברות אלו הקימו מרכזים לוגיסטיים הכוללים מערכות אוטומטיות לשימושן העצמי ועל סמך התוכניות העסקיות שלהן ובמסגרת בחינה כלכלית ובדיקת החזר ההשקעה לפרויקט.

תחום המחסנים האוטומטיים הינו תחום מוביל כיום בלוגיסטיקה העולמית ובייחוד אצל ספקים של שירותים לוגיסטיים מסוג 3PL. מגזר זה מאיץ בחו"ל באופן ניכר את ההזמנות לייצור והתקנת מערכות אוטומטיות ולכן רוב היצרנים הגדולים בעולם של מערכות אלו – נמצאים במצב של "אוור בוקינג" בהזמנות.

בישראל, קיים פיגור מהותי בכניסה של חברות ה 3PL לתכנון, הזמנה והתקנה של מחסנים אוטומטיים. החל משנת 2018 אנחנו עדים לתפנית בשוק ולהתחלת תכנון של מחסנים אוטומטיים בחברות כגון: אוריין, גלובוס, פריץ, UPS, מסוף 207, אשדוד בונדד ועוד.

הפעלת מערכות אחסון אוטומטיות – מדברת היטב עם הטרנדים העולמיים ועם הטרנדים הלוגיסטיים המובילים בעולם: לוגיסטיקה ללא ניירת, תהליכים ומערכות אוטומטיות ופעילות מוכוונת מערכת.

הסיבות העיקריות בגינן ישראל פגרה בהכנסת מערכות לוגיסטיות אוטומטיות:
– חוסר ניסיון מספיק של חברות ה-3LP בתהליכים לוגיסטיים אוטומטיים ובאפשרויות החיסכון בהפעלת מערכים אוטומטיים. – זמינות מספקת של כח-אדם זול לביצוע ידני של הפעילות

– מחירי קרקע ושכירות סבירים להקמת מרכזים לוגיסטיים גדולים (בד"כ בשכירות)
– כניסה חלקית והשפעה נמוכה של תחום האיקומרס בישראל תוך התבססות עיקרית על יבוא ואספקה ישירה לצרכן
– מדיניות המיסוי
– ריבוי ספקים לוגיסטיים בגודל בינוני ומטה ללא יכולת אמיתית לבצע השקעות גדולות
– חוסר נכונות מצד בעלי הסחורות להתחייב על חוזה לוגיסטי ארוך טווח המבטיח לספק השירותים הלוגיסטיים להחזיר את ההשקעה במערכת האוטומטית.

אז מה השתנה ב 3 שנים האחרונות?

– מחסור קריטי בכח אדם לוגיסטי. אנחנו עדים כיום לחוסר קריטי בעובדים בתחומי הלוגיסטיקה. בעתיד הקרוב, צפוי להיות חוסר מהותי בכח אדם לוגיסטי ועל-כן מחירי העבודה צפויים לעלות מאד. מי שלא יתאים את עצמו למציאות זו, לא יהיה מסוגל למכור בעתיד שירותים לוגיסטיים.
– עלייה מתמדת במחירי הנדל"ן – מחירי הנדל"ן ובמיוחד מחירי הנדל"ן הלוגיסטי בישראל, מאמירים ומרקיעים שחקים. אם לפני שנים לא מעטות, מחיר דונם לבניה באזורי תעשייה היה כ־400־600 אלף שקל לדונם, היום האמירו המחירים למעל 2 מיליון שקל לדונם ומחירי השכירות מתקרבים ל-45 שקל למ"ר מבונה. המסקנה ברורה: מי שלא יבצע אופטימיזציה לוגיסטית ויעבוד עם מערכות אוטומטיות מהירות, גבוהות וצפופות, לא ישרוד את קרב המכירות העתידי!

כניסת האיקומרס לישראל, תחייב התארגנות חדשה של ספקי השירותים הלוגיסטיים, על מנת לספק את הביקוש הרב הצפוי לליקוט מוצרים ואספקתם תוך פרק זמן קצר מאד. המחסנים ה "ישנים" בהם מלקטים כיום במקרה הטוב כ-80 שורות ליקוט לעובד לשעה (ובמקרה הרע כ-15־30 שורות ליקוט לעובד לשעה) יהפכו ל"מרכזי הגשמה" – Fulfilment Centers) עם קצב ליקוט של 1,000־4,000 שורות ליקוט לשעה. זה מה שאנחנו רואים כיום בחו"ל.

אנחנו עדים לירידת מחירים אצל יצרני וספקי מערכות אחסון אוטומטיות. יותר מתחרים, יותר פתרונות, יותר תחרות על הפרודוקטיביות, יתירות גבוהה יותר של המערכות וחדשנות רבה וכניסה מסיבית של השוק הסיני לאוטומציה.

כיום חברות לוגיסטיות רבות, משתתפות יותר ויותר בתערוכות לוגיסטיות מובילות בעולם ונחשפות לחידושים האחרונים בתחום וליתרונות השימוש במערכות אוטומטיות כגון: אחסון במעברים צרים יותר המאפשר חיסכון ניכר בשטחי אחסון יקרים; אחסון לגובה; הפחתה משמעותית בכמות משאבי האנוש הנדרשים לביצוע המשימות; תפוקות גבוהות וקבועות של בין 1,000־4,000 שורות ליקוט בשעה; ביצוע לוגיסטי מדויק וללא שגיאות; ארגונומיה מיטבית ושמירה על סביבת עבודה נאותה.

לסיכום – אנחנו עדים כיום לשינוי מהותי בנושא כניסת הספקים הלוגיסטיים לתחום מערכות האחסון האוטומטיות. הערכות הן, כי מגמה זו תואץ מאד בתקופה הקרובה ועם התקנתם של המערכות האוטומטיות שהוזמנו, יהיה לחץ רב על כל שאר השחקנים בשוק, להשתלב במגמה החדשה הזו.
מסתמן, שמי שמתבסס כיום על הלוגיסטיקה של העבר – עדיין חי בעבר וכנראה לא יצליח לעמוד בתחרות הלוגיסטית הצפויה וייתכן אף שיעלם מהשוק.
הכותב הינו מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטי AGS ags@ags.co.il

טוב לדעת
נגישות