חלון הזדמנויות

חלון הזדמנויות

התאמה מושלמת לצורכי הבנייה בארץ, בדגש על פונקציונליות ועיצוב מתקדמים, עומדים בבסיס פיתוחיה של חברת קליל. עם המבט קדימה ובזיקה לטכנולוגיה מתקדמת, ממשיכה החברה לקדם רעיונות מהפכניים. צורי דבוש, יו"ר החברה, על חזון והגשמה ברוח ישראלית

מאת: שחר בן-פורת (צילומים: יח"צ קליל)
סחר ועסקים תוצרת הארץ

חברת קליל ידועה היום כחברה המייצרת חלונות, דלתות ותריסים. אבל כאשר החברה הוקמה, בשנת 1950, היא עסקה בכלל בייצור של צינורות השקיה מאלומיניום. רק בשלהי שנות ה-60 החלה לעסוק בתחום בו היא מוכרת היום. זה קרה לאחר שהחברה חתמה על הסכם עם משרד השיכון, במסגרתו ייצרה חלונות אלומיניום עבור פרויקטים חדשים למגורים, שנבנו אז בישראל הצעירה.

פיתוח חדשני זה, יחסית לאותה התקופה, החליף את חלונות העץ אותם נהגו לשלב בבניינים, וההחלטה שקיבלו מנהלי החברה סימנה את הכיוון בו הולכת קליל מאז ועד היום: פתרונות לכל פתחי הבית, כולל חלונות, דלתות, ויטרינות ואף קירות מסך לדירות בבניינים גבוהים. "אנו עוסקים בכל התווך שנמצא בין הפנים לבין החוץ, שמאפשר להעביר אור ואוויר ולמנוע כניסת מים ורוח", מסביר בעל השליטה בחברה והיו"ר שלה, צורי דבוש.

      יו"ר קליל, צורי דבוש
      (צילום: יח"צ)

דבוש, 52, יליד אשקלון, למד בבית הספר התיכון במגמת אופנה. הכיוון אליו פנה לאחר מכן היה שונה. במסגרת השירות הצבאי שלו, לאחר תקופה בתותחנים, הוא לקח חלק בהקמה של יחידת מגלן, תפקיד שבמסגרתו היה אחראי על פיתוח מערכי הדרכה ממוחשבים וסימולטורים.

לאחר הצבא חזר לתחום העיצוב ולמד עיצוב תעשייתי בבצלאל, אך הקריירה שלו היתה בתחום ההייטק. בתחילה הקים את חברת היפרלוג, שעסקה בפיתוח מערכי הדרכה ממוחשבים, ובהמשך לקח חלק בהקמה של חברת אמבלייז עם שרון כרמל, אלי רייפמן ונפתלי שני.

בסוף המילניום, בשנות ה-30 לחייו, הוא עשה אקזיט לאחר שמכר את מרבית מניותיו בחברה. "בהתחלה חשבתי להקים קרן פינלנטרופית, אבל הבנתי שעדיף לקחת מפעל תעשייתי בפריפריה ולשפר את מצבו, שכן זו התרומה הטובה ביותר לקהילה", הוא מספק את הרקע לכך שבשנת 2001, בגיל 35, רכש את מרבית המניות של חברת קליל, הנסחרת בבורסה בתל אביב. "עשיתי מעבר מעולם החלונות לעולם החלונות", הוא אומר בחיוך.

צילום: יח"צ קליל

הבאוהאוס של קליל

עניין של גיאוגרפיה

על פניו, מדובר בחלון או בדלת, ומי שלא מבין בתחום עשוי לראות בהם פריט בסיסי שאין בו משהו מיוחד. אבל השיחה עם דבוש מבהירה עד כמה מדובר בתחום מורכב, שמצריך השקעה רבה בפיתוח של מוצרים. "יש לנו אקלים מאוד מיוחד בארץ", הוא מסביר. "הפרשי הטמפרטורה ברוב חלקי הארץ, בין חוץ לפנים הבית, הם פחות מ-15 מעלות רוב השנה. זאת, בשונה נאמר מאירופה, שם ההפרש יכול להגיע ל-30 ואף ל-40 מעלות. בנוסף, האקלים בארץ הוא אקלים מאוד קשה, שכולל רוחות ואבק, שפחות נפוצים באירופה".

כתוצאה מכך עושה החברה שימוש בצבעים עמידים לאבק ולרוחות שיש בישראל, כולל מוצרים ייעודיים למי שמתגורר באזורים עם תנאי אקלים קיצוניים. בנוסף, ההפרש הקטן יחסית של הטמפרטורה מאפשר לתכנן חלונות מסוג אחר. "באירופה עושים לחלונות פרופיל המורכב משלושה חלקים, הכולל באמצעו חומר מבודד, לרוב סוג של פלסטיק. בארץ הפרופיל הזה מיותר, שכן התרומה שלו לבידוד היא בין שלושה לחמישה אחוזים. אנחנו מתמקדים בזכוכית מבודדת המהווה את מרבית שטח החלון, ויצרנו את משפחת קליל גלאס – סדרה של זכוכיות, המתאימות לצרכים השונים של הלקוחות, כולל בידוד מרעש, מקור ומחום, המתאימות הן לתנאים הסביבתיים והן לגודל התקציב של הלקוח".

צילום: יח"צ קליל

ההתאמה ללקוח היא דבר נוסף המאפיין את הפעילות של קליל. "באירופה ההיצע הוא לרוב של חלון אחד עם שניים-שלושה צבעים ושני סוגי ידיות לבחירה. בישראל כל אחד רוצה את החלון שהוא מדמיין, ולכן יש לנו מגוון רחב של סדרות ואנו מאפשרים ללקוחות שלנו להתייעץ איתנו, כדי לקבל מפרט המתאים במדויק לאזור הגיאוגרפי בו הם מתגוררים ולסגנון העיצובי המועדף עליהם".

החברה גם מתגאה בפתרונות קלים עבור אנשי המקצוע, כך שהתקנת המערכות מתבצעת בצורה פשוטה וקלה. כל זה, אגב, בא עם שבע שנות אחריות, הן על המוצר והן על ההתקנה. אנחנו אומרים שאין פרויקט דומה, אין לקוח דומה ואין מיקום דומה, ובהתאם לכך אנחנו פועלים".

טכנולוגיה בתוך החלון

לאחרונה השיקה החברה את הסדרה החדשה שלה בתחום החלונות, סדרת הבאוהאוס של קליל. תהליך הפיתוח של הסדרה כלל בחינה מעמיקה של המגמות בשוק, ובהתאם לכך יצרו בחברה סדרה של חלונות עם קווים צרים ופינות ישרות, וסימטריה בסגנון חלוקות חדש ומחודש, התואם את סגנון הבאוהאוס שאפיין את הבנייה בתל אביב בשנות ה-30 של המאה הקודמת. "סדרה זו היא התגשמות חלום שלי", מספר דבוש. "כאשר רכשתי את קליל היה לי חלום, והוא להכניס את העיצוב לתחום החלונות. במרבית הקטגוריות זה דבר קל יחסית, אבל מאחר שחלון הוא מוצר מינימליסטי, היכולת לעצב אותו היא מאתגרת".

צילום: יח"צ קליל

בשנת 2012 קמה מחלקת העיצוב בקליל, שייצרה שני פתרונות טכניים חדשים עליהם נרשמו פטנטים. פתרונות אלה מעלימים מן העין מאפיינים ידועים של חלונות, בהם הפתחים שתפקידם לנקז את המים שגולשים על השמשה וסרגלי זיגוג נסתרים. "ברגע שעשינו את זה, קיבלנו חלונות בעיצוב מאוד מעודן ואחיד", אומר דבוש.

"הסדרה החדשה היא ההמשך של הסדרה הבלגית", מוסיף דבוש, "המאופיינת הן בפתרונות טכנולוגיים מתקדמים, כולל בידוד תרמי ואקוסטי ברמה גבוהה, והן בסגנון עיצובי בולט וייחודי. אחד מעקרונות הבאוהאוס, Functional is Beautiful (פונקציונלי הוא יפה) – בא לידי ביטוי בסדרת חלונות הבאוהאוס. במילים אחרות, ניתן לבחור מתוך מגוון רחב של אפשרויות בעזרת התאמה נכונה של חלוקות וגוונים".

בהמשך הדרך שואף דבוש לשלב בין שני העולמות בהם הוא נמצא כל חייו – עולם העיצוב ועולם הטכנולוגיה. "החלון הוא שטח תצוגה מבוזבז", הוא מסביר. "אנחנו מדינת סטארט-אפ והחזון שלי הוא לשלב טכנולוגיה בתוך החלון. אפשר להציג עליו את הטמפרטורה מחוץ לבית, להציג מידע על מה שקורה בחלקי הבית, לשלב פתקים עם תזכורות ועוד. הטכנולוגיה כבר קיימת, אנחנו עובדים על השילוב הזה, ולדעתי תוך מספר שנים זה ייכנס לשוק".

תגובות

Comments are closed