Twine: חדשנות שמתחילה מהבסיס

Twine: חדשנות שמתחילה מהבסיס

חברת Twine הישראלית מאפשרת לתעשיית האופנה להתמודד עם האתגרים המאיימים עליה, ולהפחית מזיהום הסביבה שנובע מייצור הטקסטיל. כיצד? בצביעה דיגיטלית של החוטים. יריב בוסתן, סמנכ"ל החברה: "כך ניתן להציע פריט און-ליין, ורק כשהוא נמכר להתחיל בייצור שלו"

מאת: שחר בן-פורת
טקסטיל סחר ועסקים

קניות און-ליין, הדגשת האינדיבידואליות ומוּדעות סביבתית הן שלוש מגמות ידועות היטב, אשר יחד משפיעות דרמטית על תעשיית הטקסטיל בעולם, הכוללת בתוכה את תעשיית האופנה, ומאתגרות את המשך צמיחתה. המגמה הראשונה מוכרת היטב: יותר ויותר צרכנים עוברים לבצע רכישות און-ליין, ובעקבות כך נסגרות חנויות של רשתות ומותגי אופנה. אדידס, לדוגמה, דיווחה על גידול של 57% במכירות האון-ליין שלה, והיקף מכירות האון-ליין של מותגי היוקרה בעולם צפוי להעפיל לכ-20% בשנים הקרובות.

בכל הקשור לאינדיבידואליות שלנו, הדבר בא לידי ביטוי בכך שמותגים מציעים לצרכנים אפשרות להשפיע על המוצר הסופי. נייקי, למשל, מאפשרת תחת NikeID לעצב את הנעליים לפי הטעם האישי, כולל שינוי צבעיהם; ובתי אופנה כגון גוצ'י וראלף לורן מציעים דגמים שניתן להתאימם לסגנון המועדף על הלקוח.

בכל הקשור למודעות הסביבתית, כדאי לדעת כי תעשיית הטקסטיל היא השנייה ברשימת התעשיות המזהמות ביותר בעולם, ולפי הבנק העולמי היא האחראית ל-20% מהמים המזוהמים בעולם. אל מול עובדה זו, ישנה עלייה במודעות של צרכנים ומדינות, והחברות היצרניות מבקשות לצמצם את השפעתן השלילית על הסביבה.

המענה לשלוש המגמות הללו מגיע מכיוונה של Twine, חברת סטארט-אפ ישראלית שהוקמה לפני שלוש שנים על-ידי שני אחים, אנשי העסקים ארז ואלון משה: החברה מציעה פתרון חדשני וייחודי מסוגו – צביעה דיגיטלית של חוטים באופן השומר על הסביבה, מפחית עלויות שינוע ואחסון, מקצר דרמטית את משך הפיתוח והייצור של מוצרי הטקסטיל, ומאפשר מענה טוב יותר לרצונות הייחודיים של הלקוחות.

משנים את התעשייה והעולם

   יריב בוסתן
   (צילום: רוני גז)

"אנו שולטים בחוט", מסביר יריב בוסתן, סמנכ"ל השיווק והמוצרים של Twine, "שהוא האלמנט הבסיסי בתעשיית הטקסטיל ויש לו נוכחות בכל מקום – השטיח, הכיסא, הבגדים, המצעים, הווילונות, המושבים לרכב, התיקים, הנעליים. כל אלה עשויים מחוטים או משתמשים בחוטים כחלק עיקרי מהמוצר.

"לשם כך, פיתחנו טכנולוגיה לצביעה דיגיטלית של חוטים המשמשים לצורכי תפירה, סריגה, אריגה ורקמה – טכנולוגיה שנמצאת בבסיס המערכת, בדומה למדפסת, ומיועדת לצביעת חוטים. במקביל, פיתחנו אפליקציה לזיהוי מיידי של גווני צבע, כך שניתן להפיק באמצעות המערכת את הגוון הרצוי במדויק".

צביעת חוטים ברחבי העולם נעשית באותו אופן כבר מאות שנים – בדודי ענק, תוך שימוש בכמויות עצומות של מים בלחץ קיטור גבוה. תהליך זה, אשר מתקיים באזורים ספציפיים ומרוחקים בעולם, אורך שעות ארוכות, מזהם את הסביבה ומחייב ליצור בכל פעם מאות קילוגרמים של חוטים בגוון מסוים.

        יכולות צביעה ייחודיות וחדשניות
        (צילום: גור משה)

למעשה, מחוללת המערכת של Twine מהפכה בתהליך לצביעת החוטים: היא ניתנת להתקנה קלה ולתפעול פשוט בכל מקום בעולם, אינה עושה כלל שימוש במים או בקיטור, והתהליך עצמו קצר משמעותית ומאפשר לייצר חוטים בדיוק בכמות הרצויה – ולא מעבר לכך. יתרה מזה, המערכת המהפכנית מאפשרת ליצור חוטים אשר משנים את צבעם – דבר שאינו ניתן לביצוע בדרך המקובלת.

"אם בעבר המותג עיצב קולקציה, ייצר והעביר אותה למחסן ומשם לחנויות", מסביר בוסתן, "הפתרון שלנו מאפשר להציע פריט און-ליין, ורק כאשר הוא נמכר להתחיל בייצור שלו. במקום להזמין את החוטים שנה וחצי מראש, ואז לקחת בחשבון שחלק מהם לא יהיה בשימוש בפועל, המותג מייצר באופן מיידי את החוטים הדרושים ולא מעבר לכך.

"בדרך הזו, ניתן גם לאפשר ללקוחות לבצע התאמות אישיות בפריטים שהם מבקשים לרכוש, כשבו-בזמן הדבר חוסך מהמותג שני דברים משמעותיים – הצורך לאחסן מלאי של חוטים, וההתמודדות עם מלאי שאין לו ביקוש, שכן בדרך זו המלאי הוא וירטואלי ולא פיזי. זהו חיסכון עם משמעות כלכלית אדירה".

המהפכה הופכת למציאות

במטרה ליצור פתרון חדשני זה מעסיקה Twine כ-45 עובדים, מרביתם מהנדסים, העוסקים בהיבטים שונים של פיזיקה, כימיה, אלגוריתמיקה ומכניקה, עם ניסיון רב בעולם הדפוס הדיגיטלי. החברה כבר זכתה במספר פרסים על החדשנות שהיא מציעה, וככל שהמערכת שלה תיכנס לשוק כך תהפוך המהפכה שהיא מציעה למציאות.

רשמית, תשיק Twine את המוצר שלה ביוני 2019 במסגרת ITMA ברצלונה, התערוכה הגדולה ביותר של תעשיית הטקסטיל, אך כבר כיום פועלת המערכת בחברת 'דלתא גליל' הישראלית אשר מייצרת בדים, הלבשה תחתונה, גרביים וחולצות עבור מותגי אופנה מהגדולים בעולם, בהם נייקי וקלווין קליין.

תגובות