נגיעה בחיים של אנשים ברגעים הכי קשים

נגיעה בחיים של אנשים ברגעים הכי קשים

פרופ’ שלמה מור יוסף נגע בבני אדם ברגעים הקשים בחייהם - כמנהל בתי החולים 'סורוקה' ו'הדסה', כמנהל הביטוח הלאומי ועתה כמנהל רשות האוכלוסין וההגירה. כמי שמתמודד בימים אלה עם הוצאת המסתננים לישראל הוא נדרש לשלב תבונה ורגישות ביישום החלטות הממשלה

מאת: יובל גמליאל (צילום: מוקי שוורץ)
מנהלים צרכנות

על סוגיית מבקשי המקלט: “במסגרת הרצון לשמור על צביונה של המדינה והצורך בהגבלת כניסתם של אנשים שהגיעו לכאן שלא בצורה חוקית ובעצם הסתננו לישראל ושוהים כאן מזה 7-8 שנים, הרי ברגע שהמדינה מצאה אפשרות מקלט עבורם במדינות אחרות, היא החליטה להוציא אותם למדינות אלה, תוך מתן סיוע כלכלי משמעותי מאוד עבורם. המדינה הגדירה בצורה מאוד ברורה שמדובר בעיקר על גברים ללא משפחה בישראל, בגילאי העבודה, וכי כל שאר המסתננים, דהיינו, נשים, ילדים ובעלי משפחות, נשארים בישראל. לדעתי זו מדיניות די מאוזנת”.

על הקמת רשות האוכלוסין וההגירה: "הרשות הוקמה בשנת 2008 על-פי החלטת ממשלה, בה נקבע כי היא תחליף את מינהל האוכלוסין במשרד הפנים דאז ותהיה אחראית ליישום מדיניות הממשלה ולביצוע סמכויות שר הפנים שהואצלו לה בתחום של טיפול בתחום האוכלוסין ובנתינים זרים. פעילות הרשות נסמכת על מספר חוקים ובראשם חוק הכניסה לישראל, חוק האזרחות, חוק השבות, חוק מרשם האוכלוסין, חוק עובדים זרים והחוק למניעת הסתננות".

תחומי האחריות: “הרשות מאגדת תחתה ארבעה מינהלים. מינהל אחד הוא מעברי הגבול, כלומר פתחי הכניסה למדינה; מינהל שני הוא מינהל האוכלוסין העוסק בדוקומנטציה, דהיינו כל מה שקשור לדרכונים, תעודות זהות וקביעת מעמד האזרח בישראל; מינהל שלישי עוסק בעובדים זרים חוקיים – האישורים, ביצוע ההסכמים עם המדינות והמעקב אחרי המעסיקים והעובדים מבחינת השירותים שהם מקבלים כאן.

"המינהל הרביעי הוא מנהל האכיפה – אכיפת המעסיקים לנהוג עם העובדים הזרים בהתאם לחוקי העבודה ונוהלי רשות ההגירה. מינהל זה אחראי גם על אכיפת החלטות הממשלה על כל מי שנמצא בישראל בצורה לא חוקית. לרשות יש כ-2,500 עובדים שפזורים בכל הארץ, 23 מעברי גבול וכ-50 לשכות רשות אוכלוסין הפזורות בכל הארץ”.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

פרופ' שלמה מור-יוסף

גיל ומצב משפחתי: 66, נשוי + 4 ילדים + 7 נכדים.

השכלה: רופא מומחה בגניקולוגיה ומיילדות – בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית; תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת הרווארד.

תפקיד נוכחי: מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה.

תפקידים קודמים: מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מנכ"ל המרכז הרפואי "הדסה", מנכ"ל בית החולים "סורוקה".

תחביבים: אוהד שרוף של הפועל ירושלים בכדורסל.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

להתאים את המדיניות לשינויים הגלובליים

על האתגרים עימם הרשות מתמודדת: “ראשית, המעבר לתיעוד ביומטרי, דבר שיש בגינו היערכות מקיפה עם הנפקה מסיבית של תעודות זהות ודרכונים ביומטריים בהיקפים של יותר מ-150 אלף תעודות לחודש. שנית, מעברי גבול המתמודדים עם עלייה דרמטית וחריגה יחסית לעולם של כ-15% בכמות הנוסעים, בעיקר בנתב”ג. הדבר נובע גם מכך שחלק מהתיירים המגיעים לישראל לא צריכים אשרות כניסה, עלייה בטיסות הלאו-קוסט ועלייה ביכולות הציבור הישראלי לטוס לחו”ל. אתגר שלישי הוא היערכות לפתיחת שדה התעופה רמון. אתגר רביעי הוא עלייה בכמות העובדים הזרים בישראל, בעיקר בתחום הבנייה ואתגר חמישי הוא כמובן הסיוע לתושבי אריתריאה וסודן לצאת בכבוד מישראל”.

על הכניסה לתפקיד: “כניסתי לתפקיד הייתה בעיצומו של המשבר הביומטרי ולשמחתי הרבה הצלחנו להתמודד עם האתגר הזה: פתחנו לשכות חדשות, הוספנו עמדות חדשות בלשכות הקיימות, הרחבנו את שעות הפעילות בלשכות, הכנסנו מערכת של זימון תורים ועוד. גם הציבור מפנים עם הזמן את השינוי. נושאים אחרים בהם בוצע שינוי היו בתחומי מדיניות הרשות. כך למשל, בכל הקשור לאופן בו בודקים אנשים שרוצים להגיע לחיות בישראל עקב איחוד משפחות, או חיים משותפים. אנחנו מנסים להתאים את המדיניות בהתאם לשינויים הגלובליים המתחוללים בעולם – התא המשפחתי הקלאסי הוא כבר לא המודל היחיד ויש כיום תאים משפחתיים אלטרנטיביים".

על האתגר הניהולי: "מבחינתי, בתפקידים כאלה שנוגעים באוכלוסיות כל כך גדולות, עיקר העבודה שלנו היא לעשות טוב לכמה שיותר אנשים. מנגד, עיקר התעניינותה של התקשורת היא במקרים הפרטניים בהם אנשים נפגעים ממדיניות או פעולות הרשות. הדבר בהחלט מהווה אתגר עבורנו".

התייחסות לעובד כאדם

על המכנה המשותף לארגונים אותם ניהלת: “המאפיין המשותף של כל המוסדות האלה הוא נגיעה בחיים של אנשים ברגעים הכי קשים שלהם. אם זה במחלה, במצוקות כלכליות או במצוקות אישיות על רקע מעמד אזרחי במדינה. מטבע הדברים, במצבים מסוימים אתה עוזר מאוד לאנשים ובמצבים אחרים אתה פוגע. כך למשל, אנשים שזקוקים לעובד זר ונמצאים בבית לבד ואתה דואג שהם יקבלו אותו בזמן ובמקום הנכון.

"לעומת זאת, יש מקרים הפוכים. כמו אדם הזקוק לטיפול נמרץ ואין לך שם מיטה עבורו ואתה נאלץ לפנות אותו למחלקה רגילה, או אדם שמגיע לאשפוז ועקב מצוקת מקום אתה מניח את המיטה שלו בפרוזדור. כך גם במקרה של אדם שזקוק לגמלה מהביטוח הלאומי ואתה לא יכול להעניק לו אותה, או כשאתה נדרש להוציא אנשים מהמדינה כמו במקרה של המסתננים”

ה'אני מאמין הניהולי': "מנהל נבחן ביכולת שלו להוציא את המקסימום מהעובדים אותם הוא מנהל. יחד עם זאת, מבחנו העיקרי הוא לא בתפוקות אלא באווירה שבה התפוקות הללו מושגות. ההתייחסות לעובד כאדם היא הדבר המרכזי עליו ניסיתי להשפיע בכל ארגון אותו ניהלתי עד היום".

תגובות

Comments are closed