נשות בשורה

נשות בשורה

נשים מובילות בתחומן, מסכמות את השנה ופותחות את החדשה

מאת: שחר בן פורת (צילומים: בנימין אדם)
סגנון חיים שמנת

"הייתי רוצה לעזור לחברה שלנו להיות בריאה בחשיבה שלה, שתהיה חברה מכילה, חמה וסובלנית"

צופית גרנט (54), אמא לשני ילדים

שחקנית, אושיית תקשורת ונשיאת עמותת אנוש

לפני כ-12 שנה הגישה צופית גרנט בערוץ 10 תוכנית בשם "שעות אמיתיות". אחד הפרקים בתוכנית הוקדש לבית החולים גהה, ובאייטם האחרון באותה תוכנית היא ראיינה את אחיה, עמירם. בתחילה, כאדם אנונימי המתמודד עם סכיזופרניה, אך במהלך הריאיון חשפה גרנט כי היא למעשה אחותו. "סיפרתי לו בראיון שבמשך השנים התביישתי בו מאוד, וביקשתי את סליחתו", היא מספרת. מכאן הדרך להיותה נשיאת עמותת אנוש הייתה קצרה וברורה.

"אחת הבעיות של התחום היא הסטיגמה שיש סביב מחלות נפש, והעובדה שלא היו אנשים שיודעים לדברר את המחלה, את הכאב ואת ההתמודדות איתו, ובזה התמקדתי בתחילת הדרך. במשך הזמן התפתחתי עד שהפעילות שלי הפכה לחלק משמעותי ומרכזי בחיים שלי. כיום אני מעורבת בעשייה רבה למען פגועי נפש בישראל, והתפקיד שלי באנוש הוא התפקיד המרכזי שלי".

בעשור האחרון, ובמיוחד בשנה האחרונה, חלו התפתחויות רבות באנוש בפרט ובתחום בכלל, וגרנט מצביעה על התחום בו היא מעורבת, אותו היא מגדירה כ"דוברות מתקנת".

"התמקדתי בשינוי הסטיגמה, במטרה להפוך את מחלת הנפש למשהו יותר ידידותי לסביבה, משהו שלא פוחדים לדבר עליו. על סוכרת וסרטן לא נוח לדבר, אבל מדברים. על מאניה דיפרסיה, על דיכאון קליני, על סכיזופרניה, לא מדברים. חשוב להבין, כאשר אחד מהילדים במשפחה עובר משבר נפשי משמעותי, כל המשפחה מעורבת".

גרנט אומרת כי תחום בריאות הנפש בישראל משתנה ויש יותר פתיחות, גם בקרב הציבור הרחב: "אנשים מדברים על ההתמודדות שלהם ויש יותר הבנה שהנפש שלנו כל כך שבירה, ושמחלות נפש מתרחשות בכל מקום, בכל שכבה סוציו-אקונומית, היא לא מפלה בין עשיר לעני, בין מי שיש לו צרות לבין מי שאין לו צרות בכלל. זה שינוי מאוד משמעותי".

כל זה אינו אומר כי אין עוד שינויים שכדאי שיקרו. גרנט, למשל, מחכה ליום שבו אדם המתמודד עם מאניה דיפרסיה, למשל, לא יצטרך להסתיר זאת במקום העבודה, המערכת סביבו תהיה סובלנית, וכאשר ירגיש שמתעוררת בעיה – הוא יוכל לדבר עם הבוס ולצאת לימי מחלה. "זה ייתן לו ביטחון לחיות עם המחלה בידידות. זה השינוי שעוד צריך לקרות, ואני מקווה שיתרחש בשנת 2019".

לבני המשפחה היא מציעה לזקוף קומה וללמוד את כל מה שאפשר על התחום, לבדוק כל טיפול אלטרנטיבי במקביל לטיפול קונבנציונלי. כולל שינוי בתזונה ופעילות גופנית.

"אני מקווה שיתנו למתמודדים עם מחלות נפש הזדמנות שווה לחזור לחיים שלהם. הייתי רוצה לעזור לחברה שלנו להיות בריאה בחשיבה שלה, שתהיה חברה מכילה, חמה וסובלנית".


"הצרכן הישראלי מחפש ריגוש, ובצדק מצפה ממותגי האלכוהול שירגשו אותו"

אסתי אקרמן (65), בזוגיות, אימא לשני ילדים

בעלים ומנכ"לית משותפת בחברת האלכוהול והיין אקרמן

"ענף האלכוהול הוא ענף מרתק, דינמי ורווי תחרות", אומרת אסתי אקרמן, כאשר היא מתבקשת לסכם את שנת 2018. "למרות שהשוק הישראלי קטן יחסית בהיקפי הצריכה, תרבות האלכוהול צברה תאוצה ואנחנו רואים יותר צרכנים חדשים וקהלים מגוונים. גם מחירי האלכוהול שירדו בשנים האחרונות תורמים להתנסויות חדשות".

אקרמן מקפידה לראות אתגרים כהזדמנויות: "אנו לומדים כל הזמן ומתייעלים לפי צורכי הלקוחות שלנו. עסקנו בשנה האחרונה בהמשך ביסוס מותגי הפרימיום המובילים שלנו, כמו פינלנדיה, ג'ק דניאלס ומרטיני, ובהעמקה של מותגי סופר פרימיום איכותיים כמו וודקה גריי גוס, וויסקי מקאלן וקוניאק קורבזייה. בנוסף, העמקנו את הפורטפוליו שלנו בתחום היין, וכיום המחלקה מגוונת ומציעה מגוון רחב של מותגי יינות איכותיים מרחבי העולם".

הענף בו פועלת החברה התמודד השנה עם שינויים משמעותיים. אקרמן מצביעה על שינויים לרעה בשוק המסעדות כעל האתגר העיקרי: "השנה נסגרו מסעדות ותיקות כמו גם חדשות, שלא הצליחו לשרוד שנה מיום פתיחתן. חווינו גם צמצום והיעלמות של חנויות קטנות מתמחות, שמתקשות לעמוד בתחרות". במקביל היא מציינת תהליך של צמיחה וגידול בחלק מרשתות השיווק, שכלל גידול במספר הסניפים מחד, והתמקצעות בתחום היין והאלכוהול מאידך.

"תופעה נוספת שעברנו השנה הינה מותגי פרימיום כשרים, כגון וויסקי סינגל מאלט מקאלן וקוניאק קורבזייה X.O, שהפכו זמינים ונגישים לקהל הצרכנים שומרי הכשרות. במקביל, ראינו המשך מגמה של ברים ומקומות בילוי שמרחיבים את מגוון הקוקטיילים שלהם, ובמקביל מוסיפים מנות אוכל, כך שהחוויה של המבלה בהם הינה של משקה ולידו מאכלים איכותיים".

רגע לפני ששנת 2019 מתחילה, אקרמן צופה את התחזקותה של מגמה מקומית ועולמית, המשלבת את עליית כוחם של מותגי הפרימיום בצד רצון ופתיחות של צרכנים ושל מקומות בילוי להתנסות ולגוון. "הצרכן הישראלי מחפש ריגוש, ובצדק מצפה ממותגי האלכוהול שירגשו אותו". לדבריה, מגמה נוספת שתבוא לידי ביטוי בשנה הקרובה היא החיבור ההדוק לעולם הקולינריה, כולל הרחבה משמעותית של מגוון המסעדות ומקומות הבילוי והתמקצעות של ענף הברמנים והמיקסולוגים בארץ.

עבור עצמה, כבעלת החברה, היא מציבה אתגר להמשיך להיות עם היד על הדופק, כדי לתת את המענה הטוב ביותר בזמן. "נמשיך לעבוד קשה מאוד בשמירה על המובילות שלנו בתחום ובהרחבת הפורטפוליו והצעות הערך ללקוח".

תרבות שתייה מתקדמת יותר, כולל מיסוד של תרבות קוקטיילים, שמנגישה את המוצרים לצרכנים, והבנה מעמיקה יותר של אלכוהול כחוויה כוללת – תיחשב מבחינת אקרמן כהצלחה.

"באופן אישי אני מאחלת לחוות ב-2019 התרגשויות ועניין מעולמות מגוונים וחדשים, בתחום שהוא שמרני ומעטים בו החידושים, וכן את היכולת להעביר חלק מהחוויה והניסיון שנצברו לאנשים שמצטרפים לתחום. אני מייחלת בעיקר שדור ההמשך ימצא עניין ויפתח נתיבים חדשים בחברה המשפחתית. הייתי גם רוצה לראות יותר נשים בתחום. יש לי מחשבות כיצד לתרום ולסייע למען קידום הנושא".


"אנו עדים לשינוי מגמה גלובלי בענף המלונאות. שנת 2019 תתאפיין מבחינתנו, בהרבה יצירתיות, חדשנות ויזמות"

טל חורש (52), אמא לשני ילדים

מנהלת השיווק של מלון ריץ-קרלטון, הרצליה

 

שנת 2018 הייתה עבור טל חורש שנה של פריצת דרך. "זו הייתה שנה רוויה בפעילויות שיווק, יחסי ציבור ומדיה חברתית. הבאנו לישראל את אחד המותגים האקסקלוסיביים ביותר בעולם בתחום המלונאות, והיה קשה לשכנע את התייר הישראלי לשלם יותר כדי לעבור חוויה בינלאומית במלון יוקרה שנמצא בהרצליה".

לשמחתה: "יותר ויותר ישראלים נחשפו למלון, ולמדו להכיר את היתרונות של חופשה בארץ, קרוב לבית, באווירה של חו"ל. אנו מסיימים את 2018 עם רמת מודעות גבוהה למותג וגידול משמעותי בהזמנות בקרב הציבור הישראלי. כמו כן, מסעדת השף שלנו 'הרברט סמואל' וספא המלון – הגדילו משמעותית את נפח הפעילות".

האתגר המשמעותי שהיה השנה, היא אומרת, הוא ההתמודדות עם המצב הביטחוני והפוליטי. "כל מתיחות בדרום או בצפון, אפילו העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, הביאה לחששות ולביטולים, בעיקר בקרב קבוצות מסין. הוטל עלינו לנסות ולהרגיע את הרוחות, לשמר את הקהל, ועם זאת להציע פתרונות יצירתיים אחרים בכדי להעלות את תפוסת המלון".

השנה הזו הייתה משמעותית לא רק למלון אלא גם לענף כולו. חורש מסבירה כי ענף התיירות והאירוח עובר שינוי תפישה, שינוי שנמצא בתחילתו. "זקני הענף פורשים ורוח חדשה וצעירה מנשבת. בכירי הענף וגורמי התיירות מודעים לשינויים הגלובליים והבינלאומיים, לצד שינוי בצרכיו וברצונותיו של התייר. אנו רואים שינוי מגמה באופי האירוח, ומרבית רשתות בתי המלון עובדות על קונספט חדשני ותפיסת עולם עדכנית. אני מאמינה כי מגמה זו רק תתחזק, והענף מיישר קו עם העולם המודרני והעכשווי".

השנה הזו הייתה חשובה גם ברמה האישית. חורש מספרת כי הייתה מעורבת במערכת הבחירות באילת, אותה היא מגדירה בתור "הבית האמיתי שלי". לדבריה, לעיר פוטנציאל ענק בתחום התיירות ויש לה הזדמנות פז כיום, עם מדיניות השמים הפתוחים וקידום הענף על ידי משרד התיירות. "אני מקווה כי העיר תתעורר ויחד עם הצוות הצעיר אשר נבחר, תוכל לעשות את קפיצת המדרגה ולהפוך לעיר תיירות תוססת, חדשנית ומתקדמת".

בכל הקשור לשנה החדשה, חורש צופה שנה טובה ומשגשגת בתחום המקצועי. "אני מאמינה כי אנחנו עומדים בפני שנה מוצלחת ומרגשת. כמו בעולם ההייטק, אנחנו נדרשים ליצירתיות, חדשנות ויזמות – הדברים המרגשים אנשי שיווק כמוני". האתגר שהיא שמה לעצמה הוא להמשיך ולמצב את ריץ-קרלטון כאחד המלונות הטובים בישראל ולהגדיל את הפעילות העסקית שלו. "לפני כשבועיים זכיתי לקבל אות הערכה והצטיינות מצוות המלון, אשר בחר בי כעובד ומנהל מצטיין. הצלחה בעיניי היא להיות ראויה להערכה לא רק מהאורחים אלא בעיקר מהצוות המקסים, שעובד ללא ליאות".

בפן האישי היא מבקשת לעצמה זוגיות מאושרת, בריאות, אושר ונחת מהילדים; ולמדינה היא מאחלת יציבות ביטחונית, שתייצב את המצב הכלכלי, את מצב הרוח הלאומי, ותעודד את הצמיחה בענף התיירות.


"גוף ונפש הם אחד, ואי אפשר לטפל בחלק אחד ולהתעלם מהשני. כאשר מטפלים נכון, תסמיני המחלה נעלמים והאדם חוזר לחייו. זה נותן הרבה תקווה לאנשים הנמצאים במצבים נפשיים שונים"

אורנית כץ (41), נשואה ואימא לשלושה ילדים

יזמית ובעלים של בית רפאל קיסריה – טיפול נפשי חדשני

"שנת 2018 הביאה עמה בשורה ופריצת דרך בתחום בריאות הנפש", אומרת אורנית כץ באופן חד משמעי. "בשנה זו השתרשה ההבנה כי ניתן להתמודד עם משבר נפשי ולחזור ולנהל חיים נורמטיביים. אנשים כיום מבינים כי בריאות הנפש היא סוגיה הנוגעת בכולנו, וכי בניגוד לעבר – לא מוותרים על כל החיים שלנו בגלל אותה בעיה. בעבר אנשים היו שומעים 'מחלת נפש' וזה היה נשמע להם כמו משהו שלא ניתן לשנותו, ושעל האדם החולה במחלת נפש לאבד את החיים שלו כפי שהכיר אותם".

חלק מהשינוי מגיע מתחום המחקר המדעי, המראה כי הטיפול הנכון הוא אינו תרופתי בלבד. "היום משלבים בטיפול גם תזונה, ספורט וטיפולים משלימים, תוך הדגשת החוזקות של האדם כחלק מתהליך הריפוי. גוף ונפש הם אחד, ואי אפשר לטפל בחלק אחד ולהתעלם מהשני. כאשר מטפלים נכון, תסמיני המחלה נעלמים והאדם חוזר לחייו. זה נותן הרבה תקווה לאנשים הנמצאים במצבים נפשיים שונים".

בצד השינוי המשמעותי, יש דבר מה שעדיין לא השתנה – היכולת של אנשים לדבר על הנושא. "אנשים ממשיכים לומר 'זה לא קיים אצלנו', 'זה לא נוגע אלינו', גם אם בפועל זה אינו כך. יש בושה סביב הנושא וכתוצאה מכך גם הכחשה".

השינוי אותו הצליחה כץ לחולל בשנה החולפת קשור באופן הטיפול. לדבריה, אנשים המגיעים אל המרכז שבבעלותה, בשיתוף עם פרופסור מיכאל פוירובסקי, חוזרים לתפקוד מלא תוך זמן קצר. במקביל, היא משקיעה משאבים רבים בהסברה: "מי שמקבל את המידע בנושא נענה לטיפול, שכן הוא מבין שזה לא עניין של הנפש אלא של המוח, וכי אפשר לטפל במצב זה".

בהתאם להצלחה של השנה האחרונה, כץ מבקשת בשנת 2019 לפתוח מרכזים נוספים במקומות שונים, אשר ישמרו על אותם המאפיינים – מקום המזכיר יותר מכל מרכז ספא, ואינו דומה כלל לבתי חולים. "השאיפה שלי היא להקים רשת מרכזי בריאות, שיאפשרו לאנשים החלמה מהירה וחזרה לשגרה. בנוסף, אני רוצה להנגיש את הטיפול לכל דורש. אם אוכל לעזור לאדם אחד לצאת מחוסר האונים הזה, אני את שלי עשיתי".

בהתאם לכך גם ההצלחה שהיא מבקשת להגיע אליה: לעזור לכמה שיותר אנשים לחזור אל החיים הנורמטיביים שלהם, תוך מתן מענה מכובד והולם לבעיה. כל זה, חשוב להדגיש, אינו מוגבל רק לתחומי ישראל: כץ מבקשת לפתח את הפעילות לכדי רשת מרכזים בינלאומית, המשלבים התייחסות כוללת לגוף ולנפש, ומאפשרים החלמה אמיתית ומלאה. ומה היא מאחלת לעם ולמדינה בשנת 2019? "שלום, שקט ובריאות. תקוותי שגופים ציבוריים/ממשלתיים בעלי השפעה יתגייסו לסייע למען התחום החשוב הזה של בריאות הנפש".


"יש קשר הדוק בין החדשנות הטכנולוגית לצמיחה הכלכלית הרצופה של העשורים האחרונים"

ד"ר אסתר לוצאטו (60), נשואה + 4

עורכת פטנטים, עומדת בראש קבוצת לוצאטו, העוסקת בקניין רוחני ובטכנולוגיה

"ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בחדשנות טכנולוגית", קובעת ד"ר לוצאטו בפתח הדברים ומציגה את "דוח החדשנות הטכנולוגית הלאומי", שהופק על-ידי חטיבת המחקר בקבוצת לוצאטו ומוצג בימים אלה למקבלי ההחלטות הבכירים ולקהיליית היי-טק, בארץ ובחו"ל.

לוצאטו מסבירה מדוע מציאות זו אינה מקרית: "מאחר ואנו בקבוצת לוצאטו באים מעולם החדשנות הטכנולוגית ותעשיית ההיי-טק בישראל, יש לנו יכולת וכלים לנתח את התעשייה לפי פרמטרים רבים בראייה כוללת ומקיפה – ואנו רואים תמונת מצב מאוד מעודדת. ישראל היא בין המדינות המובילות בתחום החדשנות והפיתוחים הטכנולוגיים".

לדבריה, דוח החדשנות בחן את ההשפעה של היי-טק הישראלי בטווח של 30 שנה ועולה ממנו, כי ההצלחה של ישראל בתחום החדשנות הטכנולוגית מבוססת על ארבעה עוגנים, ההופכים את אותה הצלחה למבוססת היטב.

"העוגן הראשון הוא התעשייה הביטחונית – החל מהחיילים המגויסים ליחידות הטכנולוגיות ומוצבים בחזית הטכנולוגיה, וכלה בתעשיות הביטחוניות, אשר ביחס לגודל השוק הן מאוד גדולות ומשפיעות. העוגן השני הוא שיתוף הפעולה בין האקדמיה לתעשייה – האקדמיה בישראל היא איכותית, והמעורבות שלה בתעשייה תורמת להיווצרותה של חדשנות טכנולוגית.

"העוגן השלישי הוא ההון המגויס באמצעות קרנות ההון סיכון, שהוא הכרחי לקיומה של תעשיית סטארט-אפים משגשגת. ההון הזה משקלל מספר פרמטרים ויודע לבצע את ההשקעות משיקולים ענייניים-מקצועיים לחלוטין. היקף ההון המגויס מלמד, כי משקיעי ההון סיכון, שרובם זרים, מאמינים בהון האנושי ובידע הטכנולוגי הישראלי.

"העוגן הרביעי והאחרון הן למעלה מ-360 חברות בין-לאומיות, שהקימו מרכזי מו"פ בישראל. חברות אלה מזהות כי הרמה הטכנולוגית בישראל גבוהה וההון האנושי הוא יוצא דופן. החיבור הסינרגטי בין ארבעת העוגנים אחראי על יצירת אקו-סיסטם טכנולוגי יוצא דופן ברמה עולמית ועל כך, שתעשיית ההיי-טק היא הקטר המוביל את התעשייה בישראל".

מציאות זו, שמשתקפת היטב בדוח החדשנות, היא כאמור מציאות של עשרות שנים, ובמובן זה שנת 2018 לא הייתה שונה מקודמותיה. "בכל הקשור בגיוסים של קרנות הון סיכון והאקזיטים של החברות אנו לא רואים ירידה ב-2018 בהיקפים, כך שהרמה הגבוהה נשמרת".

פעילותה של קבוצת לוצאטו משולבת בתחום זה, וכאשר אני שואל את ד"ר לוצאטו על תרומתה לתעשייה היא אומרת כי "אנו אחת הפירמות הוותיקות והמובילות, כבר 149 שנים. אנו שמחים ללוות באופן קרוב ואינטימי את ההצלחה של התעשייה הזו".


"תחום ה-Wellness ילך וישתלט על תחומים משיקים רבים, אפילו על תחום הנדל"ן. כיום נבנים, בהשקעה כוללת של 134 מיליארד דולר, 740 פרויקטים למגורים קהילתיים שמשלבים Wellness"

יפית רפאל-דפני (39), נשואה ואימא לשניים

מנהלת ומפתחת מרכזי היופי של רונית רפאל בישראל

כשיפית רפאל דפני מתבקשת לנקוב במגמה אחת בולטת בתחום עיסוקה, כפי שהתאפיינה בשנה זו, היא מציינת ללא היסוס את המושג Wellness. ממש כפי שהוא בא לידי ביטוי בוועידת ה-Wellness (Global Wellness Summit) שהתקיימה לאחרונה באיטליה.

"זו המהפכה", היא אומרת "וכך היא גם באה לידי ביטוי במרכזי הספא שהופכים בהדרגה למרכזי Wellness – בריאות ואיכות חיים, בשילוב עם נהנתנות ויוקרה".

ספא הוא כבר לא רק המקום שאליו מגיעים לטיפולי מסאג' ופנים קלאסיים כפי שהכרנו אותו. הספא הזה כבר לא רלוונטי. מרכזי ספא הרלוונטיים היום הם כאלה שמשלבים טיפולי אנטי- אייג’ינג, יופי, אסתטיקה, תזונה, נפש ורפואה.

מי שהשכיל לזהות את המגמה הזו הוא מותג הטיפוח הבינלאומי L RAPHAEL GENEVE – רונית רפאל, שכבר כמעט עשור מציע, בנוסף לטיפולי ספא מסורתיים, גם טכנולוגיות אנטי-אייג'ינג, פעילויות להפחתת מתח, ייעוץ תזונתי, תכניות דיטוקס, אימוני כושר מיוחדים ובדיקות רפואיות בתחומים נבחרים.

"השילוב הטיפולי של כמה עולמות הוא זה שתורם לאיכות החיים האמיתית של הלקוח ולשיפור אורח חייו", אומרת רפאל-דפני. שילוב שבעת היסודות של RAPHAEL נמצא גם במרכזי הספא של מלונות יוקרה ברחבי העולם כמו: מלון הפור ביזנס בניו יורק, מלון מרטינז בריוויירה הצרפתית בקאן, מלון מונטאג' בוורלי הילס ועוד.

כל מרכזי הספא האלה מבוססים על 7 היסודות של יופי, בריאות שקט נפשי אושר פנימי ובטחון עצמי. "נכון לאוקטובר 2018 תעשיית ה- Wellness – על כל רבדיה – הגיעה ל-4.2 טריליון דולר – צמיחה מטאורית של 13% בשנתיים האחרונות".

מגמה מעניינת נוספת שצוינה בוועידה העולמית היא: המדע שבבסיס היופי. "אחד הפאנלים המעניינים באירוע עסק בבסיס המחקרי והאקדמי שמאחורי היופי. את הפאנל הזה הנחה פרופ' לנוירולוגיה מאוניברסיטת פנסילבניה שחוקר תכונות של המוח בהקשר של תפישת יופי ואסתטיקה, ורונית רפאל הרצתה בו על הקשר בין יופי ל- Wellness והערכה עצמית.

"אנחנו ב-L RAPHAEL עוקבים כבר מספר שנים אחרי מחקר מעניין של פרופ' ננסי אטקופ מאוניברסיטת הרווארד, ממנו עולה ש- 80% מהנשים ציינו שהן חייבות לטפל בעצמן לפני שהן יוצאות מהבית. מסתבר שאין יותר מודל יופי. יופי הוא איך את מרגישה עם עצמך, וככול שאת מטפלת בעצמך יותר כך את מרגישה טוב יותר ובטוחה יותר בעצמך".

התחזית מבחינתה ברורה: "במבט ל-2019 אנחנו רואים בבירור שתחום הוולנס ילך וישתלט על תחומים משיקים רבים, אפילו על תחום הנדל"ן. היום לדוגמה נבנים, בהשקעה כוללת של 134 מיליארד דולר, 740 פרויקטים למגורים קהילתיים ב-34 מדינות שמשלבים Wellness. אפילו תחום תיירות ה-Wellness, מגלגל 639 מיליארד דולר ובתי מלון מביאים זאת בחשבון בתכנון הספא ובהצעות שלהם לאורחים. אנחנו, אחרי עשור וחצי של פעילות באירופה וארה"ב, מתכננים להשיק במלון JAFFA ביפו מרכז ספא של המותג L RAPHAEL GENEVE – שיפעל במתכונת זהה למרכזים שלנו בכל העולם".


"אנחנו ניצבים בפני שינויים מאוד דרמטיים. זו שנת בחירות, וברמה הפוליטית עשויות להיות גם הזדמנויות חדשות וגם אתגרים לא פשוטים"

תמי שינקמן (58), מנכ"לית חברת הייעוץ והאסטרטגיה תמי שינקמן ושות'

יותר מכל הנדבכים המרכיבים את התחום בו פועלת תמי שינקמן, היא מתמחה במאבקים ובמשברים.

 

תחום זה עבר שינוי מהותי בשנת 2018, כפי שהיא מיטיבה לתאר: "השנה התחולל שינוי ביחס לפלטפורמות התקשורתיות בהן אנו משתמשים. בשנה הזו, יותר מתמיד, ראינו את השפעת המדיה החברתית וההתאמה שלה לקהלי יעד שונים.

"כלומר, אם רציתי לפנות לקהלי יעד ספציפיים בתקופת הבחירות לרשויות המקומיות, לדוגמה, הייתי צריכה להשתמש במספר פלטפורמות כדי להגיע לקהלים שונים: אינסטגרם לצעירים, פייסבוק למבוגרים וטוויטר לאנשי תקשורת ולפוליטיקאים.

"הרשתות החברתיות שינו את השיח הישיר ותרמו להעלאת נושאים, שבחלקם היו בבחינת פייק ניוז. כל מהפכת ה-metoo, שהגיעה מארצות הברית, הביאה למצבים קיצוניים. כל אחד ואחת יכולים לתקשר עם ציבור נרחב ולהביע את דעתם, וגם אם זה נעשה מתוך רצון לשתף, זה לא תמיד נעשה מתוך הוגנות".

האתגר שנובע משינוי זה הוא משמעותי: הצורך לנהל את החשיפה התקשורתית של הלקוחות במספר הדיסציפלינות במטרה ליצור סינרגיה. "אי אפשר לטפל בלקוח, בין אם הוא בתקופת משבר ובין אם לאו, רק על בסיס פלטפורמה תקשורתית אחת. צריך לנצל את הכישורים בכל התחומים, כולל יחסי ציבור, פרסום, שיווק, הרשתות החברתיות, המדיה והתוכן השיווקי. צריך לדעת היכן קהלי היעד נמצאים, במה הם מתעניינים, מה מניע אותם ומה הן המטרות שלהם". בהתאם, מתארת שינקמן, צריך להיות יותר ממוקד, קצר ובעל יכולת יצירתית ליצור עניין. "זה אתגר לא קטן, ועמדנו בו בכבוד בשנה האחרונה".

שנת 2019, לתפיסתה של שינקמן, תהיה שנה מאתגרת בכל תחום. "אנחנו ניצבים בפני שינויים מאוד דרמטיים. זו שנת בחירות, וברמה הפוליטית עשויות להיות גם הזדמנויות חדשות וגם אתגרים לא פשוטים. חברות כלכליות ניצבות הרבה פעמים אל מול הצורך בהתמקצעות ובמציאת פתרונות ישימים, על מנת להתחרות אל מול העולם ובה בעת מבלי לאבד את הכוח הכלכלי שלהן בארץ. גם התקשורת אמורה לעבור שינויים מעניינים ומאתגרים".

האתגר אותו היא שמה לעצמה בשנה זו הוא מציאת יוזמות חדשות. "פעמים רבות חברי הצוות הניהולי, אפילו בחברות גדולות, לא מבינים את תחום התקשורת. אין להם את היכולת, בשלב זה, לפתח את המיומנויות הנדרשות להופעה מול קהל, בין אם מדובר בישיבת דירקטוריון, בנאום בפני עובדי החברה או בכנס מקצועי, או בהופעה בתקשורת או ברשתות החברתיות. זה אתגר שאני מתכוונת לטפל בו בשנה הקרובה".

במישור האישי היא מאחלת לעצמה למצוא אהבה. "בסוף אנחנו רומנטיקניות בלתי נלאות". ומה ביחס למדינה? "אני מאחלת לנו שנוכל להכיל לא רק את עצמנו ואת הרצונות שלנו, אלא גם את רצונות האחר, ושנדע לקבל אותם. הייתי רוצה שלא נגיע עוד למצבים רגשיים קיצוניים של הפחדה, אלימות והתלהמות".

תגובות