עולם הטקסטיל עובר לסריגה ממוחשבת

עולם הטקסטיל עובר לסריגה ממוחשבת

הסריגה הממוחשבת, טכנולוגיית ייצור שתופסת תאוצה בעולם, ניכרת באיכותו של כל פריט בקולקציות של מותג האופנה Frett שנמכר עד כה באירופה ובארה"ב – וכעת לראשונה גם בישראל. מיתר קרני, מעצבת הטקסטיל ובעלת המותג, על טקסטיל ייחודי ועל מודעות סביבתית

מאת: שחר בן-פורת (צילומים: איתי בנית)
טקסטיל סחר ועסקים

כאשר השיקה חברת נייקי לפני שש שנים את נעלי ה-FlyKnit שלה, היא תרמה משמעותית להכרה בטכנולוגיה שאיפשרה את הייצור של הנעליים הללו – טכנולוגיית הסריגה הממוחשבת, אשר משלבת מחשב עם מכונות תעשייתיות ובכך מאפשרת לסרוג מגוון רחב של פריטים.

  מיתר קרני
  (צילום: יח"צ)

כשמעצבת הטקסטיל מיתר קרני מדברת על כך, ההתלהבות ניכרת בקולה. "זה תחום מדהים ולוהט בעולם הטקסטיל, כמו-גם בעולמות ההיי-טק, האדריכלות, החקלאות והרפואה, מאחר שבעזרת מחשב אפשר לכתוב תוכנות סריגה, ולשלוח אותן לשימוש של מכונה תעשייתית שסורגת לפי הקובץ שכתבת. אפשר לייצר כך מגוון רחב של דברים, החל מבדים וכלה במבנים תלת-ממדיים".

קרני, בוגרת תואר ראשון בעיצוב טקסטיל בשנקר ותואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, היא מרצה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. לדבריה, הסריגה התעשייתית הופכת לפופולרית גם בקרב חברות היי-טק.

"לכל חברות ההיי-טק הגדולות, כמו-גם לכל האוניברסיטאות הגדולות, יש לפחות מכונת סריגה תעשייתית אחת המשמשת אותם לצורכי מחקר ופיתוח. הם מבינים את הפוטנציאל שטמון בטכנולוגיה הזו, שבמובן מסוים מאוד דומה למדפסת תלת-ממד. ההבדל הוא שהטכנולוגיה הזו מיועדת לעבודה עם כמעט כל סוג של חוט גמיש, בין אם הוא טקסטילי, פלסטי או מתכתי".

היצירה מתחילה עם החוט

קרני לא רק מלמדת את התחום בלהט, אלא גם הפכה אותו למותג אופנה כאשר השיקה לפני כשנתיים את Frett – מותג אופנה שכל כולו מורכב מפריטים שיוצרו בסריגה ממוחשבת. "מאחר שאני עושה שימוש בטכנולוגיה הזו", היא מספרת, "כל תהליך היצירה של הקולקציה הוא תהליך מעט שונה מהמקובל.

"אני לא הולכת לחנות בדים וקונה בד מוכן, אלא נוסעת לתערוכות ובוחרת את החוטים שאיתם אני רוצה לעבוד. לאחר מכן, אני מפתחת את התוכנות עבור המכונות התעשייתיות, וכך יוצרת את הבדים שאני רוצה עבור הקולקציה. אני מחליטה על כל הפרמטרים, כולל המבנה של הבד, מידת הצפיפות שלו, האם אני רוצה שהוא יהיה יציב או רך, והמכונה יוצרת את הבד בהתאם לכך".

בטכנולוגיה זו, עיקר העבודה נעשית על-ידי מכונה אשר מייצרת את החלקים השונים שמרכיבים את הבגד, ובשלב הבא מעבירים את כל החלקים למכונה אחרת שתפקידה הוא לחבר אותם יחד לכדי בגד שלם. בדרך זו, אגב, ניתן לייצר את הבגד בהתאם לגזרה הסופית הרצויה.

צילום: יפעת ורצ'יק

לקנות איכות עם הנאה

השימוש בטכנולוגיית הסריגה הממוחשבת איננו המאפיין היחיד שהוא יוצא דופן ב-Frett. מאפיין נוסף הוא חומרי הגלם – קרני מקפידה על שימוש בחומרי גלם באיכות גבוהה, שמהם אפשר לייצר בדים נעימים, נושמים ומתכלים, אשר מחזיקים מעמד שנים ארוכות. כתוצאה מכך, הסגנון העיצובי שלה הוא על-זמני ואינו מבוסס טרנדים. "זו רוח המותג", היא אומרת, "לקנות פחות – אבל לקנות מוצרים נוחים".

גם ההיבט הסביבתי הוא משמעותי בפעילותה של קרני. בקולקציות החורף, לדוגמה, היא עושה שימוש בעיקר בצמר מרינו, שהוא חומר טבעי לחלוטין אשר מתכלה כשטומנים אותו באדמה. "הצמר של כבשי מרינו מאוד דק ועדין, נעים למגע", מסבירה קרני, "והוא יודע לווסת את טמפרטורת הגוף. זאת, בשונה מחומרים סינטטיים שלרוב אינם נושמים".

על-פי אותה חשיבה סביבתית, מקפידה קרני גם לייצר את פריטי האופנה שלה במפעל משפחתי באירופה, שהעבודה בו נעשית בתנאים ובשכר הוגנים. "מאוד חשוב לי שהכל ייעשה בצורה אתית", היא מדגישה.

בשלב זה, קהל היעד של מותג Fret  הוא נשים ועיקר המכירות התקיימו עד כה בחנויות באירופה ובארצות הברית, ובאמצעות אתר האינטרנט Frett.life. השנה, לראשונה, קולקציית החורף הנוכחית זמינה גם במספר חנויות בישראל, כמו-גם באתר האינטרנט של המותג.

תגובות