דרך הבשמים

דרך הבשמים

הדגשת הסגנון האישי והייחודי של כל אחת מאיתנו, הביאה בשנים האחרונות לפריחת תחום בשמי נישה אקסקלוסיביים, המיוצרים בשילובים יוצאי דופן של חומרי גלם נדירים. ארבעה מותגים שרקחו ניחוחות בלעדיים, יחידים ומיוחדים במינם

מאת: שחר בן-פורת (צילומים: יח"צ חו"ל)
סגנון חיים שמנת

בעולם של ייצור המוני – אופנה, אוכל ופריטי עיצוב – הולך וגובר הרצון ליצור סגנון אינדיווידואלי, המשקף לא רק העדפות אישיות, אלא מאפשר גם ליצור בידול בינינו לבין אחרים. כך, בעודנו מחפשות את תחושת השייכות לסביבה בה אנו חיות, אנחנו מבקשות, בה בעת, ליצור הצהרה המדגישה את ה"אני" בתוך ה"אנחנו".

אחד האמצעים ליצור זהות וסגנון ייחודיים הוא הבושם בו אנו משתמשות. הבושם הפך כבר לפני שנים רבות לאבזר אופנה לכל דבר, כאשר הניחוח שלו משתלב במראה הרצוי ומדגיש אותו. אך ככל שאנו מבקשות להדגיש את הייחודיות שלנו, הולך וגובר הביקוש לבשמים הנותנים מענה מדויק לרצון זה.

הכוונה בדברים היא לכל אותם בשמים אקסקלוסיביים, המיוצרים מחומרי גלם מוקפדים, נדירים יחסית, תוך מתן דגש על שילובים יוצאי דופן. אלה בשמי הנישה, הנמכרים בבקבוקים מרהיבים בעיצובם, תג המחיר שלהם לרוב גבוה יותר מהמקובל, הם אינם נמכרים במבצעים, והמקומות בהם הם נמכרים נבחרים בקפידה.

הכירו ארבעה מותגים כאלה, המספרים כל אחד סיפור חד-פעמי, שיגרמו לכן להרגיש מיוחדות ולשדר נוכחות ייחודית ויוצאת דופן. כולם, כדאי לדעת, זמינים לרכישה בפעם הבאה שאתן מגיעות לדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון.

Tiziana Terenzi: מסע האש

סיפור המותג האיטלקי מתחיל בסיפור האהבה בין ג'וליולימו טרנזי, קצין פרשים שחקר את האסתטיקה של היופי, לבין לואיג'יה מנציני, אשתו. השניים החלו לרקוח נרות ריחניים במעבדה הביתית שלהם. בנם, אוולינו, החל ליצור בשמים ייחודיים, וכיום מנוהלת החברה על ידי הדור השלישי, טיזיניה ופאולו.

מאז הוקמה החברה בשנת 1968 ועד היום, הושקו שש קולקציות של בשמים, כל אחת מכילה מספר בשמים שונים.

קולקציית Fire משלבת ארבעה בשמים, המגלמים את ארבעת שלבי מסע האש. ביניהם אפשר למצוא את הבושם Kirke, שנוצר בהשראת שיט סביב האיים הקיקלאדים של יוון, ומשלב תווים חמים וחושניים של לילה צופן סודות בישימון, עם ניחוח מרגיע של תבלינים והכוח המשכר של הוורדים. אחד הבשמים הבולטים בקולקציית Luna של המותג הוא Ursa, בושם היוצר ניחוח משכר של אדמה ושורשים עם רעננות של מים, אשר נוצר בהשראת הקסם של הירח האדום.

Montale: נגיעה מלכותית

בשנת 1991 עבר אמן הבשמים פייר מונטייל לערב הסעודית, שם החל לרקוח בעבודת יד בשמים למען המלכים, הנסיכים והנסיכות של בתי המלוכה הערביים. לאחר שנה חזר לפריז, במטרה להביא את ניחוחות המזרח לתרבות המערב. ביצירותיו הוא משלב בין חומרי גלם נדירים ובראשם אגרווד – שרף יקר ערך מערב הסעודית, בו נעשה שימוש במשך מאות שנים באמנות הבשמים המזרחית.

ייחודיות המותג באה לידי ביטוי גם בבקבוק העשוי אלומיניום, שהוכן במיוחד כדי להגן על התמציות מפני חשיפה לאור. אלה בקבוקים בנפח 160 מ"ל אך בתוכם יש 100 מ"ל של בושם, במטרה לאפשר לתהליך ההתפתחות של הבושם להימשך. צבעי הבקבוקים קשורים לאישיות של פייר ולמקורות ההשראה שלו באותה עת: בשנת 2006 הוא השיק את הבקבוק בצבע ורוד-פוקסיה; ב-2008 הבקבוקים הפכו חומים; ואילו ב-2012 – סגולים.

בין 18 בשמי המותג אפשר למצוא את WILD PEARS – בושם המשלב בין מתיקות האגס לבין ברגמוט, חבצלת העמקים ופרח הציפורן, אלגום, וניל ומושק לבן חושני. בושם בולט נוסף הוא OUDMAZING. הבושם משלב בין עץ האגרווד לבין תפוז וברגמוט, שילוב המועשר על ידי אגסים ותאנים, אירוס, יסמין ופאצ'ולי, עור, וניל, ענבים ורודים ומושק לבן.

Creed: חומרי גלם נדירים

בית הבישום הוותיק פועל מאז שנת 1760, עת נרקח הבושם Royal English Leather – תמהיל של מנדרינה, ענבר אפור ואלגום – שהוזמן על ידי המלך ג'ורג' השלישי, שהוקסם מהניחוח של הכפפות שייצר המותג באותם הימים.

תהליך יצירת הבשמים, שעובר כבר שבעה דורות במשפחת קריד, מסתמך על טכניקת חליטה בת אלפי שנים, במטרה להפיק את חומרי הגלם הנדירים ויקרי הערך של כל בושם.

בית הבשמים Creed פועל מחנות היוקרה שלו ברובע השמיני בפריז, ובין 22 בשמי המותג אפשר למצוא את Original Santal, בושם לנשים שנרקח בהשראת המזרח הרחוק ומשלב עץ אלגום הודי עם קינמון, וניל חם ופולי טונקה; ואת הבושם Neroli Sauvage, שנוצר בהשראת מסיבות הקיץ העליזות שערכה במאה ה-17 הדוכסית מנרולה, עיר קטנה ליד רומא.

בהתאם, הבושם משלב את הניחוח החם של הענבר האפור עם החריפות של הוורבינה וניחוח הדרים, והוא מיועד לגברים ולנשים.

Maison Margiela – REPLICA: אוסף זיכרונות

מותג הבישום REPLICA הוא חלק מבית האופנה הצרפתי Maison Margiela. בית האופנה נוסד בשנת 1988 על ידי מעצב האופנה הבלגי מרטין מרג'יאלה, ומאז 2012 הוא מחזיק בתואר הרשמי Haute Couture מטעם Féderation Française de la Couture. שנתיים לאחר מכן מונה מעצב האופנה הידוע ג'ון גליאנו לעמוד בראש בית האופנה.

בית האופנה החל ליצור בשמים תחת המותג REPLICA בשנת 2012, כאשר התווית של כל בושם מציגה את תקופת היצירה שלו והמקור שלו. בעוד שהבקבוקים והתוויות עשויים להיראות פשוטים למראה, הקונספט של כל בושם ובושם הוא חד-פעמי: הבשמים נוצרו לפי זיכרונות של מקומות, סיטואציות וחוויות. כך נקרא למשל BEACH WALK, אחד מעשרת הבשמים של המותג, אשר מחזיר באופן מיידי זיכרון של הליכה על שפת האוקיינוס, הודות לתווים של ברגמוט, פלפל ורוד, לימון, יאלנג יאלנג, חלב קוקוס ומושק.

FLOWER MARKET הוא שמו של בושם אחר, והוא יוצר את התחושה שאנו נמצאות בפסטיבל פרחים, הודות לשילוב אקורד של עלים מעוכים עם פרזיה, יסמין מהודו, יסמין ממצרים וורד מגראס שבצרפת.

תגובות