הפתרון שימנע מתקפות סייבר על ציי רכב מקושר ואוטונומי

הפתרון שימנע מתקפות סייבר על ציי רכב מקושר ואוטונומי

הסטארט-אפ Upstream Security מפתח טכנולוגיה חדשנית להגנה על רכבים מחוברים ואוטונומיים ומשתף פעולה עם חברות רכב מהמובילות בעולם: פתרון אבטחה מבוסס בינה מלאכותית בענן לרכבים מחוברים שיחסום את המתקפה עוד לפני שהיא מגיעה לרכב עצמו

מאת: גליה היפש
טכנולוגיה סייבר

תעשיות הרכב והטכנולוגיה בעולם כולו גועשות וסוערות: כולן נמצאות במרוץ התחדשות והתחמשות בטכנולוגיות החדישות ביותר לקראת העידן החדש שמחכה לנו – עידן המכוניות האוטונומיות. האמת שזה יכול היה להיות די קרוב: ההערכות של בכירי תעשיית הרכב העולמית הן שאם היו פתרונות אבטחת מידע מספקים דיים כדי שהרכב האוטונומי יהיה מאובטח באמת – היינו רואים כאלה על הכביש כבר בשנת 2021. אך עולם הסייבר עדיין לא נתן את התשובה המלאה להבטיח במאת האחוזים שאף האקר לא יוכל לפרוץ למכוניות האוטונומיות ולשבש את דרכן, ומכיוון שכאן מדובר בסכנת חיים של ממש, נצטרך להמתין עוד כמה שנים.

הגנה ובקרה

אחת מחברות הסטארט-אפ המסקרנות והמעניינות ביותר כיום המפתחות פתרון ייחודי שמתאים להגנה הן על ציי רכבים אוטונומיים והן על ציי רכבים מחוברים, שכבר קיימים היום על הכביש, היא חברת אפסטרים סקיוריטי (Upstream Security) מהרצליה פיתוח שהוקמה בתחילת 2017 על-ידי יואב לוי המנכ"ל, ויונתן אפל, שהוא המנהל הטכנולוגי של החברה. לוי ששירת ביחידה מובחרת ועבד בעברו בתפקידים בכירים בצ'ק פוינט, ג'וניפר נטוורקס, וברודקום, ואפל, ששירת ביחידה טכנולוגית בחיל המודיעין, עבד בצ'ק פוינט, באימפרבה (Imperva) ובמיקרוסופט.

משמאל: יואב לוי ויונתן אפל (צילום: אופיר אייב)

"הכרנו לפני כ-18 שנים בצ'ק פוינט", מספר יואב לוי. "ומאז נשארנו חברים". השניים חברו יחד כשותפים עסקיים בבניית אפסטרים – עד היום הספיקה החברה להשלים שני סבבי גיוס בסכום כולל של 11 מיליון דולר כאשר בחודש דצמבר האחרון השלימה את הסבב השני בסך של 9 מיליון דולר, בהובלת הקרן האמריקאית CRV. בסיבוב השתתפו גם המשקיעים הקודמים בחברה – הקרנות הישראליות Glilot Capital Partners ו-Maniv Mobility.

"אפסטרים מפתחת פתרון אבטחה מבוסס טכנולוגית בינה מלאכותית בענן לכלי רכב מחוברים ואוטונומיים. הטכנולוגיה מאפשרת ליצרניות רכב ולמנהלי ציי רכב גדולים להגן על הצי מפני מתקפות סייבר וכנגד הונאות (Fraud). בנוסף המערכת מספקת לאנשי מערכות המידע בקרה והבנה מתקדמת של התנהגות הנהג והרכב. "זהו פתרון האבטחה מבוסס ענן הראשון לכלל ציי הרכב המחוברים", מסביר לוי.

מהי הייחודיות של הפתרון שלכם בהשוואה לפתרונות אחרים?

"אנחנו יודעים להגן על רכבים מחוברים שנמצאים היום על הכביש״ מסביר לוי ״וזה בשונה לכל הפתרונות האחרים שקיימים היום המיועדים לרכבים חדשים שעוד לא עלו על הכביש. יש כיום כ-65 מיליון רכבים מחוברים (פרטיים ומסחריים) שמחוברים לרשת האינטרנט והם נוסעים ללא פתרון אבטחה. הדרך היחידה כיום להגן על ציי רכבים אלו מפני מתקפות סייבר והונאות היא ע״י מערכת כמו של אפסטרים שחוסמת את ההתקפות לפני שהן מגיעות לרכבים.

"אפשר להסתכל על ההבדל בנינו לבין פתרונות אחרים כהבדל בין תוכנת אנטי וירוס המותקנת על המחשב (שמקבילה לפתרון אבטחה בתוך הרכב) לבין הפיירוול שנמצא על הרשת עוד לפני הכניסה לארגון ועוצר שם את המתקפות. למעשה, אנחנו עושים בעולם הרכב את מה שצ'ק פוינט עושה בעולם הרשתות הארגוניות. פתרון ההגנה בתוך הרכב עצמו זה קו הגנה אחרון, וכמו כל קו הגנה בסופו של דבר הוא ייפרץ ולכן יש צורך בפתרון אבטחה בענן״.

מהו שוק הרכבים המחוברים שאליו אתם פונים כרגע?

“אנחנו פונים לכל ספקי השירות של הרכבים המחוברים – החל מיצרני רכב ועד חברות של Car-sharing, חברות להשכרת רכב וכל חברה מסחרית שמחזיקה ברשותה צי כלי רכב מחוברים. למשל, כדי שחברת השכרה תוכל לפקח על הרכבים שבבעלותה, לדעת את מיקומן, לזהות תקלות וכו’ – הרכבים צריכים להיות מחוברים דרך רשת האינטרנט למנהל הצי. הצפי הוא ששוק הרכבים המחוברים יגדל משמעותית בשנים הקרובות ובשנת 2020 המספר יגיע ל250- מיליון, כלומר אחד מכל ארבעה רכבים על הכביש יהיה מחובר לרשת האינטרנט.

"כיום יש כבר גם חברות ביטוח שמחברות התקן לרכב המאפשר לעקוב אחר דפוסי הנהיגה של הנהג מרחוק – ולפי הציון שנקבע, הן מאפשרות הנחות בפוליסה – נהג שנחשב טוב משלם פחות. יש כיום גם רכבים מחוברים עם מערכות נגד גניבה המותקנות בהם יכולות לעצור את הרכב מרחוק ולנעול אותו. זה בדיוק המקום לזכור שהרכבים המחוברים כיום הם בדיוק כמו מחשב רגיל, חשופים לכל איומי הסייבר הקיימים על המחשבים. ההאקרים יכולים לנטרל רכב מרחוק ולהשיג שליטה מלאה על הרכב, לכן כל הגנה כנגד מתקפות סייבר והונאה (Fraud) היא קריטית ברכבים מחוברים ובוודאי שברכבים האוטונומיים".

הגנת סייבר היא קריטית

מתי באמת נזכה לראות רכבים אוטונומיים בשימוש נרחב?

"זהו תהליך הדרגתי, הטכנולוגיה מפותחת על-ידי החברות המובילות בעולם, ויהיו לכך חמישה שלבים, כאשר השלב החמישי הינו השלב האוטונומי המלא שכנראה ידרשו עוד מספר שנים לא מבוטל עד שנגיע אליו. אחת המטרות של חיבור הרכבים לרשת היא רצון חברות הרכב להרוויח כסף מהמידע שנשלח מהרכב על ידי אספקת שירותים מתקדמים וזה דומה למהפכת האייפון והאפליקציות. אם עד עכשיו שילמת כסף ליצרן הרכב בזמן רכישת הרכב וזהו, ברגע שהרכב מקושר לאינטרנט – זה מאפשר ליצרן ולספקי השירות להציע לנהג שירותים נוספים תמורת תשלום חודשי: אינטרנט ברכב, שיחת חירום אוטומטית מהרכב למד"א ולמשטרה בזמן תאונה, עדכון תוכנה מרחוק, שירות התנעת רכב וחימומו או קירורו באמצעות המזגן באמצעות אפליקציה עוד טרם ההגעה לרכב ועוד שירותים רבים אחרים.

"אין ספק שבסופו של הפיתוח הרכבים יהפכו לאוטונומיים לגמרי ואז לא יהיה צורך לקנות רכב, אנחנו נזמין רכב לנסיעה מהבית כפי שמזמינים כיום מונית. כדי להכין את התשתיות לכך צריך לחבר את כל הרכבים לרשת האינטרנט. ברכב אוטונומי אנחנו נצטרך לסמוך על מחשב שייקח אותנו ממקום למקום, אנשים לא ייסעו ברכב אוטונומי אם הם לא יידעו שהוא בטוח לחלוטין, לכן הגנת סייבר לרכבים מחוברים ואוטונומיים היא קריטית. אבטחה מעולה תאפשר את שגשוג התעשייה הזו".

כיום עובדים בחברת אפסטרים סקיוריטי כ-20 עובדים, ובימים אלה החברה נמצאת בהליך גיוס אינטנסיבי של 20-30 עובדים נוספים. "המוצר שלנו כבר מותקן בכמה חברות המנהלות ציי רכב בארץ ובעולם" מציינים לוי ואפל. "ההרשמה באתר החברה www.upstream.auto לדמו ולהתנסות פתוחה לכלל חברות ציי הרכב המחוברים בעולם".

תגובות

Comments are closed