גלאי הלידאר הישראלי כובש את שוק הרכב האוטונומי

גלאי הלידאר הישראלי כובש את שוק הרכב האוטונומי

'אינוויז טכנולוגיות' מציגה הישגים מרשימים: השקת חיישן מתקדם בתערוכת CES 2018, מעבר לייצור המוני ובחירת יצרן רכב מוביל להטמעת הגלאי שלה. האם העובדה שכל היזמים עסקו בפיתוח מערכות אלקטרו-אופטיות ביחידה הטכנולוגית בחיל המודיעין, מסבירה חלק מההצלחה?

מאת: יואל צפריר (צילומים: אינוויז)
טכנולוגיה והייטק רכב אוטונומי

מי שרוצה ללמוד משהו על הדינמיקה המטורפת של הפיתוח הטכנולוגי בן-זמננו כדאי שיתבונן בביוגרפיה של הסטארט-אפ הישראלי אינוויז (Innoviz). החברה, שהוקמה ב-2016 ופיתחה גלאי מסוג לידאר (LiDAR) מתקדם לרכב, הצליחה בתוך שנה לייצר אב-טיפוס ולהציגו בכנס CES2017. כעבור שנה בלבד, השיקה החברה באותו כנס ממש, את המוצר הראשון שלה בייצור סידרתי – החיישן המתקדם InnovizPro. המעבר של אינוויז משלב היתכנות לשלב של ייצור המוני היה מהיר והציב אותה כשחקנית המובילה בשוק הלידאר העולמי.

במקביל, גייסה החברה 82 מיליון דולר ממשקיעים מקומיים ובינ"ל מובילים. בין המשקיעים גם שלוש ספקיות מערכות רכב מהגדולות בעולם: מגנה, אפטיב וסמסונג-הרמן. הזכייה במכרז של יצרנית חברת רכב גדולה, הינה הישג משמעותי נוסף, אך כפי הנראה במקרה של אינוויז, לא האחרון.

    איתמר רוט
    (צילום: דיויד גארב)

איתמר רוט, סמנכ"ל הפיתוח העסקי והשיווק באינוויז, מודה שמדובר בקצב גדילה חסר תקדים ומייחס זאת לעובדה שהחברה פיתחה מענה קריטי לשוק הצומח במהירות של הרכב האוטונומי: "גלאי הלידאר שהשקנו מחולל מהפיכה בשוק הרכב האוטונומי. זהו שוק שנע במהירות קדימה, מעורבים בו שחקני ענק, ועשרות מיליארדים דולרים מושקעים במחקר ובפיתוח.

"יצרניות הרכב הגדולות שמו לעצמן למטרה להעלות לכבישים רכבים אוטונומיים ברמות 3-5 (ממערכות שיהיו בשלות מספיק כדי 'לתפוס פיקוד' על מלאכת הנהיגה בתנאים מסוימים עד לאוטונומיה מלאה) כבר בשנת 2020. זהו פרק זמן קצר וכולן רוצות להיות שם.

"לכן, הן מחפשות אחרי הטכנולוגיות החדשניות, דוגמת זו שלנו, שיסייעו למכונית בהבנה אוטומטית ופענוח של הסביבה שלהן. מדובר במערכות מתוחכמות של חיישנים מסוגים שונים, לצד שכבות תוכנה מתקדמות שהינן קריטיות כדי להבטיח נסיעה אוטונומית בטוחה ואמינה.

“סורק הלייזר שפיתחנו ממפה בתלת-ממד את סביבת הרכב. הסורק מורכב ממראה מיקרוסקופית, גלאי ומערכת עיבוד אותות והוא מספק מידע סביבתי עשיר ביותר, המסייע לרכב לקבל החלטות גם בתנאי מזג אוויר קשים", הוא מוסיף. "בנוסף לסורק, אינוויז מספקת גם תוכנות ראייה ממוחשבת, ש'רצות' על המחשב ברכב. תוכנות אלה מעבדות את ענן הנקודות שמייצר הסורק, מזהות אובייקטים ומקטלגות אותם. שכבת התוכנה למעשה מזהה האם מדובר באדם שחוצה את כביש, אופניים, אופנוע, רכב או משאית".

גלאי הלידאר המתקדם, InnovizPro, הושק בינואר ב-CES 2018

ביצועים מהמתקדמים בשוק

הפתרונות שקיימים כיום בשוק, מבהיר רוט, הם פתרונות מכאניים גדולים, שבנוסף לעלותם היקרה מספקים תמונה לא אמינה דיה. רובם מורכבים מחלקים נעים, שמסתובבים במכלול מכאני ומודדים פולסים. לעומתם, הסורק של אינוויז הינו ללא חלקים מכאניים נעים ופועל בתנאי מזג אוויר קשים – גשם, שלג, וערפל – ובכל תנאי תאורה. עלות סורק הלייזר שפיתחה אינוויז גם היא נמוכה משמעותית משל המתחרים. בכך המוצר נהנה מיתרון תחרותי כפול: הוא לא רק אמין יותר, אלא גם זול יותר ממתחריו. בבניית הסורק והמערכות הנלוות לו משלבת אינוויז בין כמה תחומים: אופטיקה, אלקטרוניקה, תוכנה, מערכות מיקרו-אלקטרוניקה ומערכות לומדות.

כיצד התקבל הלידאר בתערוכת CES בלאס ווגאס?

"ההשקה הייתה מדהימה. השקנו בתערוכה את ה'InnovizPro', שנועד להרכבה על רכבים קיימים (stand alone). המוצר הבא שלנו, 'InnovizOne' יהיה כבר מותאם ספציפית לכלי רכב שונים ויוטמע בתוך מערכות הרכב, תוך התאמה לתקנות הבטיחות ברכב הבינ"ל המחמירות.

"זכינו בתערוכה לסיקור עצום בתקשורת והגדלנו מאוד את צבר ההזמנות, שהוא כיום ארוך ומשמעותי. אנחנו מספקים יחידות ראשונות ליצרני רכבים ומשתפים פעולה עם גופים, ארגונים ולקוחות שבודקים את המוצר. המסקנה של כולם היא שמדובר במוצר עם ביצועים גבוהים מאוד, הן מבחינת טווח הסריקה והן מבחינת הרזולוציה.

"יש לו גם יתרון של אמינות, שכן הוא פועל ללא חלקים נעים. צריך לזכור בהקשר זה שלא מדובר בעוד רכיב שאתה מכניס לרכב. מדובר על מערכת קריטית שהיא למעשה 'העיניים' של הרכב האוטונומי והיא צריכה להתאים את עצמה לסטנדרט גבוה של אמינות ובטיחות וצריכה לעמוד בתנאי נהיגה משתנים. יצרן הרכב חייב לוודא שהמערכת תעמוד בתנאים המחמירים ביותר של עולם הרכב".

ספר על החוזה שחתמתם עם יצרן הרכב.

"כאשר התארגנו להשקה בCES נודע לנו שזכינו במכרז של יצרן רכב בינ"ל גדול, שלצערי עדיין אינני יכול למסור את שמו. זה היה מכרז מורכב שעבדנו עליו במשך כשנה וכלל את מוצר הלידאר וכן את תוכנות הראייה הממוחשבת לזיהוי העצמים בסביבת הרכב. הזכייה בו ממחישה ביתר שאת את עוצמת הפתרון הטכנולוגי שאינוויז מציעה. העובדה שהתמודדנו מול כל יצרני הלידארים המובילים בעולם היא הישג עצום מבחינתנו.

"צריך לזכור שיצרן רכב גדול, שנכנס לחוזה אספקה ארוך טווח שכרוך בייצור סדרתי, מבצע בדיקות עומק מקיפות לפני ההחלטה, גם כדי לוודא אמינות וגם כדי לוודא שהמוצר עומד בצרכים הספציפיים שלו. יצרן אחד רוצה את הסורק בפנס, השני בגריל והשלישי מאחורי השמשה הקדמית. הצוות עבד קשה והצלחנו. בינתיים השמועה בתעשייה עשתה לה כנפיים ועוד יצרניות רכב החלו להתעניין ואני מאמין שעד סוף השנה נכריז על זכיות נוספות. אנו מתווים כיום את כללי השוק בכל הנוגע לגלאי מסוג הלידאר בשל העובדה שאנו מספקים פתרון כולל: ביצועים טכנולוגיים מתקדמים, בטיחות, אמינות, הוזלה משמעותית במחיר ומזעור המוצר".

יש להניח שההשקעה בחברה של קבוצות בינ"ל מסייעת למוניטין, הלא כן?

"אין ספק. אני מזכיר שבחברה השקיעו קבוצת מגנה (Magna International) הקנדית-אוסטרית, הנחשבת לאינטגרטור השלישי בגודלו בעולם בתחום הרכב ולחלוצה בתחום התחבורה האוטונומית, ענקית הרכב דלפי (Delphi) שמתמקדת לאחרונה יותר ויותר בפתרונות אוטונומיים, וכן סמסונג שרכשה את הרמן (Samsung-Harman). השותפויות העסקיות הללו מעידות על עוצמת הטכנולוגיה שפיתחנו ועל האמון ביכולות שלנו, שכן מדובר בחברות האמונות על סטנדרטים גבוהים ביותר של בטיחות ואמינות. הן גם מספקות לנו ערוצי שיווק נוספים".

היכן נעשה הייצור?

"את הייצור מבצעת חברת Jabil שהיא חברת ה-contract manufacturer (ייצור עבור פרויקטי לקוחות) השלישית בגודלה בעולם ועימה חתמנו על שיתוף פעולה. זה מדגים, שוב, את האסטרטגיה שלנו שמתבססת על מערכת של שיתופי פעולה. שיתוף הפעולה עם גורם ייצור כה חזק בעולם תורם גם הוא לאמינות ולמוניטין שלנו".

לזהות מכשולים בכל תנאי מזג אוויר

אינוויז הוקמה בשנת 2016 על-ידי עומר כילף, אורן רוזנצוויג, אורן בוסקילה ועמית שטינברג. כולם הכירו במהלך שירותם המשותף ביחידה הטכנולוגית המיוחדת של חיל המודיעין. בהמשך הם צברו ניסיון במגוון תפקידים, הן בחברות סטארט-אפ והן בחברות רב-לאומיות. כבר ביחידה הטכנולוגית פיתחו הארבעה מערכות אלקטרו-אופטיות מורכבות ולכן גם דאגו בהמשך לגייס לחברה אנשים נוספים מאותה יחידה. את החברה הם הקימו בפארק עתיר ידע בכפר סבא וביצעו כבר שני סבבי גיוס. הראשון של 9 מיליון דולר והשני של 73 מיליון דולר.

כדי להבין את חשיבות הסורק שפיתחה אינוויז ואת הפוטנציאל המסחרי שלו צריך לחזור לרגע לנקודת המוצא של הרכב אוטונומי. רכב זה יהיה חייב לדעת בדיוק מה קורה מסביבו, כל הזמן ובכל מצב. אין הנחות. לשם כך הוא יזדקק לשלוש מערכות חישה, שלכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות. המצלמה מביאה עימה רזולוציה גבוהה אך היא רגישה לאור, מתקשה בחשיכה ואינה מספקת תמונת עומק. מכ"ם אינו רגיש למזג אוויר, אבל סובל מדיוק נמוך.

לידאר הינו החיישן היחיד שמסוגל לספק תמונת עומק מדויקת ולספק מיפוי תלת-מימד גם בתנאי אור ומזג אוויר משתנים. גם המרחקים ששלושת המרכיבים הללו אמורים לסרוק שונים: המצלמות משמשות לזיהוי אובייקטים במרחקים קצרים ובסיטואציות לא מורכבות ; הרדאר, המתבסס על גלי RF, מיועד לזהות אובייקטים בטווחים הרחוקים ובמזג אוויר קשה, בעיקר באזור המצוי לפני הרכב. חיישן הלידאר משלים את התמונה בעזרת רזולוציה גבוהה מאוד, שדה ראייה רחב וטווח חישה רחוק.

החיישן של אינוויז נותן מענה לכל בעיות הללו גם יחד עם יכולת סריקה מתקדמת גם בטווח וגם ברזולוציה. המיפוי המתקדם מאפשר לחברה לפתח גם שכבות תוכנה ויכולת ראייה ממוחשבת באמצעותם ניתן לזהות אובייקטים ולסווג את העצמים. כך למשל, הוא יכול לזהות אובייקט מאוד קטן על הכביש במרחק של 200 מטרים וגם להבין מה בעצם מונח על הכביש, מה גודלו של העצם ומה מיקומו. הוא יכול לזהות גם סוגי רכבים, סימונים ושולי כביש. לחברה פתרון טכנולוגי מקיף המבטיח עמידה בכל התנאים המחמירים של תעשיית הרכב. בנוסף, היכולת של אינוויז לספק לא רק סנסור מתקדם כי אם מערכת תוכנה ושכבת פענוח מתקדמת, מעניקה לה יתרון טכנולוגי מובהק.

צוות אינוויז שמנה 17 איש, במהלך השקת גלאי הלידאר המתקדם, בכנס CES 2018

צוות מדהים עם יכולת ביצוע נדירה

לאילו שווקים וקהלי יעד אתם מכוונים כיום?

"אנו מכוונים כיום לשני שווקים שונים מאוד בתעשיית הרכב האוטונומי. האחד הוא שוק הרכב הפרטי. יצרניות הרכב לשוק זה מטמיעות בהדרגה מערכות אוטונומיות שונות, כך שככל שיחלוף הזמן הרכב הפרטי יהפוך יותר ויותר אוטונומי. התהליך הזה ייקח כמה שנים טובות. השוק השני הוא שוק אחר לגמרי, שמכונה שוק ה'רובוטקסי' – שוק של רכבים שלא מיועדים לרכישה על-ידי אנשים פרטיים, אלא על-ידי ציי רכב ועבור חברות שמפעילות שירותי נסיעה, כמו אובר וליפט.

"מדובר ברכב אוטונומי בעל מאפיינים ציבוריים-שיתופיים שמעלה ומוריד נוסעים בתוואי הנסיעה. רכבי ה'רובוטקסי' אמנם יקרים משמעותית מרכבים פרטיים, אבל הם מחזירים את ההשקעה במהירות ולכן יש גם נכונות לחברות ציי הרכב לשלם עבור טכנולוגיות מתקדמות. יש מרוץ אדיר של חברות לתת שירותי ניידות ושוק זה הוא הרבה יותר מהיר ואגרסיבי באימוץ טכנולוגיות אוטונומיות".

אתם מתחברים ליצרני מכוניות, או לספקי ציוד ומערכות לרכבים שמכונים Tier1?

"לשניהם. מעבר לספקי מערכות הרכב איתם אנחנו עובדים, אנחנו נמצאים גם בקשר ישיר עם יצרני המכוניות על מנת ללמד אותם על יכולות הלידאר שלנו".

בסוף דרושות גם תשתיות ורגולציה מתאימה כדי לאפשר עליית רכבים אוטונומיים לכבישים. עד כמה זה קורה?

"זה קורה. כבר היום יש לא מעט מקומות בעולם שמאפשרים נסיעות של שאטלים אוטונומיים. למשל, בסינגפור, בארה"ב ובצרפת. יש כיום גם לא מעט מסלולים לרכבים אוטונומיים בתוך מתחמים סגורים, כמו קמפוסים ונמלי תעופה. בכלל, מדינות בעולם מבצעות שינויים רגולטוריים כדי לאפשר עלייה מהירה של מכוניות אוטונומיות לכבישים. לערים יש מוטיבציה לאפשר נהיגה אוטונומית מכיוון שזה מזמין גם הקמה של מרכזי פיתוח של חברות, שיזרימו סכומי עתק בסביבתן.

"משרד הרישוי של קליפורניה פרסם לאחרונה כללים רגולטוריים, שיאפשרו למפתחי מכוניות אוטונומיות לבצע פריסה מסחרית של רכבים אוטונומיים בלי נוכחות של בן אדם ברכב. בנוסף, מוותרת קליפורניה על הדרישה שמכוניות אלו יכללו הגה ודוושות. התוצאה היא שיותר יצרני רכב בודקים מכוניות אוטונומיות בקליפורניה מאשר בכל מדינה אחרת, והכללים המוצעים ישמרו את ההובלה שלה בתחום. גם העיר דטרויט במישיגן רוצה ללכת בכיוון זה. במילים אחרות, הטכנולוגיה מבשילה ועימה גם הרגולציה".

מה קורה כיום בחברה בעקבות שרשרת ההצלחות שהזכרת?

"החברה גדלה בקצב מטורף. החברה הוקמה על-ידי ארבעה מייסדים לפני כשנתיים ואנו מעסיקים כיום מעל 130 עובדים. אנו מעריכים שעד סוף השנה נגדל ליותר מ-200 עובדים. כל פרויקט מחייב עבודה של צוות שלם שעובד מול היצרן. לאינוויז יש צוות מדהים עם יכולת ביצוע נדירה. החברה מתאפיינת בעבודת צוות דינאמית ואנחנו פתוחים לסיכונים מחושבים".

אקזיט?

"מוקדם לדבר על כך. אנחנו פועלים להגדיל את היקף הפעילות של החברה ולממש את הפוטנציאל העסקי שטמון בפיתוחים הטכנולוגיים שלה. אנחנו עושים זאת באמצעות הרבה מאוד שותפויות עסקיות המאפשרות לנו להנגיש את הטכנולוגיות בעוד ערוצי שיווק. אין ספק שהצלחת מובילאיי היא מודל עבור כל מפתחי הטכנולוגיות לרכבים אוטונומיים".

תגובות

Comments are closed