אוטוטו אוטונומיה

אוטוטו אוטונומיה

המרוץ הטכנולוגי ומלחמת האגו בין יצרני העילית הגרמניים הניב לאאודי ספינת דגל חדשה משוכללת מאין כמותה. A8 נוסעת באופן עצמאי, חונה בכוחות עצמה, מזהה מכשולים ומונעת תאונות. מבחן השקה

מאת: אייזיק דוידוביץ (צילומים: יצרן)
סגנון חיים רכב

ב'ביזנס קלאס' שבקדמת המטוס, חיוכם של הנוסעים רחב יותר. המושב המרווח מוסב בלחיצת כפתור, למצב LOUNGE מפנק או מיטה ואפילו, אם רק אלחץ על הכפתור הנכון, יעשה לי המושב מסאז'. מטרים ספורים מאחור – במחלקת 'תיירות', ספונים להם ומצטופפים שאר נוסעי המטוס ששילמו פחות.

יחד עם זאת, אם חלילה תתרחש תאונה אווירית, נוסעי מחלקת 'ביזנס קלאס' לא ייהנו מבטיחות גבוהה יותר על פני אלה שבמחלקת 'תיירות' העממית. סיכויי הישרדות פחות או יותר שווים לכל. אך כשמדובר במכוניות פאר המצב שונה; נוחות הנסיעה אינה הפרמטר היחידי המבדיל בין היקר לעממי. עובדתית – מכונית גדולה ויקרה המאובזרת בעזרי בטיחות מתקדמים יותר, תגן על נוסעיה טוב יותר בשעת תאונה.

המבחן האמיתי צריך להתבצע מהמושב האחורי. אאודי 8A החדשה

קוראת תיגר

אאודי A8 היא ספינת הדגל של יצרנית המכוניות מאינגולשטאט שבגרמניה. ספינה, או בעצם יאכטה מפוארת, שבה מושקעת טכנולוגיה חדישה ופיתוחים נועזים, שיזלגו בהמשך הדרך למכוניות העממיות והזולות יותר.

הדור החדש והרביעי של A8, הוצג בברצלונה כבר בחודש יולי השנה, בפני עיתונאי רכב מכל העולם. הפעם הוזמנו עיתונאים, לוולנסיה בספרד לטובת השקה דינאמית של המוצר החדש. השקה דינאמית הכוללת נהיגה והתרשמות מיכולתה של המכונית בתנאי נהיגה שונים. A8 משתייכת לקטגוריית מכוניות הסלון-פאר, אחת הקטגוריות הבכירות של תעשיית הרכב שמקיימת בתוכה תחרות טכנולוגית לצד מלחמות אגו בין יצרני הרכב הבכירים, בעיקר הגרמניים.

A8 החדשה, קוראת תיגר על מרצדס S קלאס הנחשבת למובילת הקטגוריה, ולא בכדי היא מציגה את המוצר המתקדם והמורכב בתולדות אאודי; ל-A8 היגוי מתוחכם לארבעת הגלגלים, מערכת חשמל חדשה הפועלת על 48 וולט, ויכולת נסיעה אוטונומית כמעט מלאה עד למהירות של 60 קמ"ש.

A8 דור 4 ארוכה מעט (5.17 מ') מהדגם היוצא ומעט גבוהה יותר. דגם מוארך המסומן באות 'L' מציע בסיס גלגלים ומרכב ארוך יותר (5.30 מ') לטובת מרווח רגליים משופר לנוסע האמיד מאחור.

תצוגת תכלית

במגרש סגור ובאמצעות צוות חייכני ומיומן, הוצגו בפנינו העיתונאים חלק מיכולתה של המכונית החדשה; מערכת ההיגוי הכפול נעזרת בגלגלים האחוריים (סיבוב עם או נגד כיוון הקדמיים) על מנת לשפר את יכולת התמרון של המכונית הגדולה. תמרון מורכב המצריך עבודת הגה מרובה, הופך לקליל יותר ומאפשר הקטנת רדיוס הסיבוב ביחס למכונית ללא המערכת. זאת לצד שיפור דינאמי גם במהירויות גבוהות יותר. חווינו זאת בעצמנו במסלול מפותל – מרשים מאוד.

מתלי האוויר של הA8- מציעים אף הם חידוש – מנועים חשמליים שיוכלו להרים ולהוריד כל מתלה בנפרד בשבריר שנייה, לטובת ייצוב הרכב בפניות ושיפור הנוחות. חזינו וחשנו, כיצד במעבר על פני פס האטה "מגוהץ ומועלם" המפגע כאילו לא היה שם מעולם. בעזרת מצלמה (מבית מובילאיי) המאתרת את השיבוש בכביש, ומשדרת למתלים להתכונן אליו, מושגת תוצאה מדהימה – נדנוד המרכב מרוסן ושלוות נוסעי האאודי המלכותית אינה מופרת. בנוסף – עם פתיחת הדלת, מאפשרים המתלים האקטיביים את התרוממות מרכב המכונית בכארבעה סנטימטרים, ומקלים על הכניסה והיציאה מהרכב.

שימוש מעניין שהוצג ביכולתם האקטיבית של מתלים אלו, הוא הרמת המרכב בצד המכונית העומד להיפגע בתאונת צד. במו עיננו חזינו כיצד מתרוממת האאודי על צידה (מספר סנטימטרים), ומתכוננת לספוג חבטה מגוף שהוסע אליה במהירות, על גבי מסילה. הרמת המרכב מאפשרת ספיגת מכה בחלק התחתון של המרכב כשהתוצאה – ספיגת אנרגיה המתועלת טוב יותר ומגינה על הנוסעים (הפחתת 50% עומס על גוף הנוסעים). מערכת קדם – תאונה זו גם דואגת להצמדת חגורות הבטיחות על הנוסעים, סגירת החלונות ועוד. כל זאת כאמור, עוד בטרם התרחשה הפגיעה.

בטיחות היא גם יכולת להבחין בסכנות. מערך חיישנים ומצלמות סביב הרכב, מאפשר תצפית גם למקומות בהם נהג בשר ודם, יתקשה לראות אליהם. רוכבת אופניים שחלפה, שלא במקרה, מאחורי קיר חוסם שדה ראיה ניצלה תודות למערכת הבטיחות שבלמה את המכונית שנייה לפני האסון. אותה רוכבת "ברת מזל", ניצלה שוב כשחלפה סמוך לאאודי שחנתה לצד הדרך ולמרות ניסיונותיי לפתוח את הדלת לצד הכביש, מנעה ממני מערכת הבטיחות את פתיחתה. תודות לכך יכלה אותה מדגימה אמיצה להמשיך את סדרת ההדגמות כשהיא בריאה ושלמה.

את סבבי הנהיגה ערכנו על גרסת ה-3.0 V6 340 כ"ס וגרסת ה-4.0 V8 בעלת 460 כ"ס. אלה בגרסאות המיועדות להגיע ארצה. (סיבוב קטן במגרש הסגור על גרסת ה- W12 לא ממש הספיק להתרשמות).

סבבי הנהיגה בכבישים עירוניים, דרכים מהירות והרריות גילתה כי למרות גודלה הפיזי, האאודי המפוארת ננהגת בקלילות מרשימה. תחילה נהגנו בגרסת 3.0 ליטרים ומעבר לגרסה החזקה יותר, הבהיר, חד משמעית, כי אמנם ניתן להסתפק גם במנוע צנוע יחסית, בעל 340 כ"ס, אבל כשמנוע V8 עוצמתי עומד לרשות כף רגל ימין, הכל הופך מהיר וזריז יותר. שילוב המנועים הללו ובמיוחד, החזק שבהם, עם תיבת שמונת המהירויות הרהוטה ומערכת הנעת הקוואטרו המתוחכמת, מספק ביטחון בכל מצב ובכל דרך.

שמרנית מבחוץ

אאודי A8 החדשה מבוססת על פלטפורמה מתקדמת המורכבת מ-58% אלומיניום ועושה שימוש נרחב בחומרים מתקדמים וקלים כגון מגנזיום וסיבי פחמן. היא מאופקת בעיצובה החיצוני ושומרת על המראה המוכר. לא תראו כאן עיצוב חדש או פורץ דרך, אלא אבולוציה ממשיכת דרך של העיצוב הקודם. שבכה קדמית ענקית ויחידות תאורה מתקדמות הן עיקר השינוי הבולט לעין. האיפוק נשמר בתא הנוסעים. כמצופה – הכל מוקפד, איכותי ואסתטי אך בכל זאת עושה כאן A8 מהפכה קטנה; מרבית מערכות התפעול העיקריות מוחלפות במסכי מגע.

את מיזוג האוויר, המולטימדיה, כיוון המושבים ומערכות נוספות, ניתן יהיה להפעיל ממסך בגודל "10.1 במרכז הקונסולה. בנוסף – משטח מגע שני הממוקם בין המושבים הקדמיים בגודל "8.6 (איתו גם ניתן לכתוב הודעות/ כתובות בזמן נסיעה על-ידי ציור אותיות גם ברצף מלא) מאפשר הפעלת פונקציות נוספות.

המשטחים הללו, מאפשרים פעולות כבמסך סמארטפון משוכלל. נגיעה בהם מפעילה משוב קולי (קליק) תחושת לחיצה פיזית וסימון ויזואלי. "זוהי מערכת ידידותית וקלה להפעלה ומתוכננת להסחת דעת מינימאלית" כך טען באזני מהנדס אאודי כשהזכרתי לו שאאודי נמנעו עד כה ממסכי מגע מסיבה בטיחותית. "בפונקציות תפעול רבות כל כך, מערכת ה-MMI המסורתית של אאודי, לא הייתה מסוגלת לטפל" טען.

גם לנוסעים מאחור מסך שליטה. ב-A8 לימוזין 'L' שבה הוסענו למסיבת העיתונאים הזזנו, שיחקנו והפעלנו את הפונקציות השונות הנשלטות מהמושבים האחוריים. בגרסה זו שני מושבים מופרדים מאחור ויכולת שליטה על כיוון המושבים, כשזה הימני שולט על המושב שלפניו על מנת להרחיקו לפנים ולפשוט את רגליו הארוכות על גבי משטח מתקפל. כל זאת לא מספיק מפנק אתכם? מה דעתכם על עיסוי כפות הרגליים? האופציה הזו לבחירתכם.

ללא מגע יד נהג. אאודי A8 החדשה

מערכות אוטונומיות

גולת הכותרת של ה-A8 החדשה היא יכולתה האוטונומית; בלחיצה על כפתור AUDI AI, עם מערכת traffic jam pilot, מסוגלת הנ"ל לפעול באופן אוטונומי לחלוטין בכבישים בינעירוניים או מהירים עם הפרדה קשיחה עד למהירות של 60 קמ"ש (ראו נתיבי איילון בשעות העומס). נהג המכונית יכול להתרווח, לקרוא או לצפות בטלוויזיה במסך המרכזי ללא צורך באחיזת ההגה. A8 תאיץ עד 60 קמ"ש, תשמור על הנתיב, תאט או תבלום ותאיץ מחדש עד למהירות 60 קמ"ש. אם יאיץ הנהג מעבר למהירות זו, תתקבל הודעה שעל הנהג להחזיר את ידיו לגלגל ההגה. במידה ולא תוחזר שליטת הנהג להגה, תיקח המכונית פיקוד על הנעשה ותבלום את המכונית בבטחה בצדי הדרך.

בנוסף – מערכת חנייה אוטונומית Audi AI remote parking pilot ו -Audi AI remote garage pilot מאפשרת להחנות או להוציא את הרכב מהחנייה באמצעות אפליקציה סלולרית. אין צורך שהנהג יאלץ לשבת ברכב, אך הוא נדרש להיות בקשר עין עם הרכב וללחוץ באופן רציף על כפתור באפליקציה. השימוש בחלק מהיכולות האוטונומיות של הרכב יותאם לכל שוק ושוק בהתאם לרגולציה המקומית בתחום.

חידוש נוסף היא מערכת חשמל במתח של 48 וולט התומכת במספר מערכות (כמו למשל מערכת המתלים האקטיבית ומערכת ההיגוי שהוזכרו קודם) ומאפשרת לצייד את כל יחידות ההנעה של הדגם במערכת מיקרו-היברידית. זו מאפשרת לרכב לשייט במהירות נמוכה באמצעות מנוע חשמלי בלבד (יחידת המתנע/אלטרנטור) ובכך לבטל את הצורך במערכת עצור/סע סטנדרטית. מערכת זו מאפשרת חיסכון קל בצריכת הדלק של עד 0.7 ליטר ל-100 ק"מ.

בעתיד תשווק A8 החדשה גם בגרסה היברידית פלאג-אין בדגם A8 e-Tron קוואטרו. שילוב בין מנוע 3.0TFSI למנוע חשמלי חזק יוצרים יחידת הנעה בהספק כולל של 449 כ"ס ומומנט מרבי של 71.3 קג"מ. סוללת ליתיום-יון = תאפשר לדגם טווח נסיעה חשמלי של 50 ק"מ. טעינה תתאפשר גם (כאופציה) באמצעות משטח טעינה וללא כבלים.

בתחילה, תוצע A8 עם מנועי V6 טורבו-בנזין (340 כ"ס) וטורבו-דיזל (286 כ"ס) בנפח 3.0 ליטר ובהמשך עם מנוע טורבו-בנזין V8 בנפח 4.0 ליטר (460 כ"ס) גרסת ה-V8 דיזל (435 כ"ס) וה-W12, 6.0 ליטר 449 כ"ס. אלינו לישראל תגיע ה-A8 החדשה בתחילת הרבעון השני של 2018, בגרסאות ה-3.0 וה-4.0 בנזין. מכונית הדגל של אאודי תביא איתה – למי שיכול להרשות לעצמו – בשורות חדשות ומתקדמות יותר מאי פעם.

לא יחלוף עוד זמן רב – ובהתחשב בעובדה שמדינת ישראל מעוניינת לקדם את נושא המכונית האוטונומית – נוכל לראות בכל בוקר בכבישים הפקוקים מחזה קצת שונה: נהגים ונהגות קוראים עיתון, שולחים הודעות בסמארטפון או צופים בסרטון ביוטיוב. ממש כמו היום, אבל הפעם בצורה בטוחה וחוקית.


לחוות דעת מלאה: "כבישים"

===========================================================================

הנתונים שצריך לדעת: אאודי A8

מס' דלתות: 4 מקומות ישיבה: 4

   מנוע והילוכים

הנעה: AWD קוואטרו מנוע: בנזין 3.0 ליטרים V6 500 נ"מ. 340 כ"ס 5000-6400 סל"ד תיבת הילוכים: אוטו' 8 הילוכים טיפטרוניק.

   מימדים

אורך : 5.17 ס"מ (530 ס"מ בגרסת LONG) רוחב: 194 ס"מ גובה: .147 ס"מ (149) בסיס גלגלים: 3.00 ס"מ (312) משקל עצמי: 1920 ק"ג נפח תא המטען: 505 ליטרים.

   ביצועים

מהירות מרבית: 250 קמ"ש מיאוץ 0-100 קמ"ש: 5.6 שניות.

   אבזור (פירוט חלקי)

בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות עזר למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, זיהוי מצבי סכנה מלפנים ומאחור, נהיגה אוטונומית בעומסי תנועה, היגוי לארבעת הגלגלים, מתלי אויר ועוד.

===========================================================================

תגובות

Comments are closed