"המסחר המקוון – שעתם היפה של העסקים הקטנים"

"המסחר המקוון – שעתם היפה של העסקים הקטנים"

"בשלושת ימי הקניות של נובמבר המחירים במיוחד נמוכים והמבצעים במיוחד עמוקים": אחיה פריד, ראש חטיבת שירותי תשלום ב-Cal, בריאיון על הצרכן הישראלי וחגיגת הקניות השנתית, על סחר דיגיטלי וחנויות פיזיות בעידן האונליין, ועל מבצע ההחזרים הייחודי של Cal

מאת: אור חי
Black Friday סחר ועסקים

חודש נובמבר הפך בשנים האחרונות לחודש קניות האונליין הגדול: זה מתחיל עם יום הרווקים הסיני ב-11 בחודש, ממשיך כעבור פחות משבועיים (ב-23 בחודש) ל-Black Friday, כשב-26 בנובמבר חותם ה-Cyber Monday את חגיגת הקניות עתירת המבצעים והמחירים האטרקטיביים המוצעים באתרים רבים.

לפי נתוני חברת האשראי Cal, סכום עסקה ממוצעת של ישראלים ברשת בנובמבר 2017 עמד על 179 שקלים, כשהאתרים המובילים במכירות היו 'עלי אקספרס' ו'אמזון'. באותה שנה הביא יום הרווקים הסיני לעלייה של 173% במחזורי הרכישה ברשת בהשוואה ליום רגיל, עם עלייה מתונה יותר של 87% ב-Black Friday. בסך הכל, בכל שלושת ימי המכירות הבינלאומיים נרשמה ב-2017 עלייה של 33% בהיקף המחזור בהשוואה לאותם ימים ב-2016.

"הגידול בקניות האונליין של הישראלים אינו חריג", אומר אחיה פריד, ראש חטיבת שירותי תשלום ב-Cal, "בכל העולם יש כבר ארבע שנים ברציפות מגמת גידול דו-ספרתית, סביב 22-23% בשנה ברכישות אונליין, לעומת 25% בארץ. השנה גדל היקף המסחר המקוון ב-21.6%, אבל הצפי הוא שב-2020 הקצב יואט לגידול שנתי של 18.7%".

האינטרס העיקרי: להגן על הקמעונאי ועל מחזיקי הכרטיס. פריד (צילום: ישראל הדרי)

איך אתה מסביר את העלייה במכירות האונליין בארץ בשנים האחרונות?

"ישראל היא מדינה קטנה עם הרבה קניונים ועם נגישות גבוהה לשטחי מסחר פיזיים, ולכאורה המסחר האלקטרוני המקומי פחות נדרש, אבל הישראלים קונים לא מעט באינטרנט. הם מחפשים מציאות ודברים זולים או נדירים שלא מוצאים בארץ. לדעתי, הפחד שליווה אותם בתחילת הדרך, בנושא אבטחה ושימוש בפרטי כרטיס האשראי באתרי המכירות, ירד משמעותית ב-2-3 השנים האחרונות וזוהי הסיבה לגידול בקניות אונליין.

"סיבה נוספת היא שמנגנוני הסחר העולמי שיפרו מאוד את יכולות השילוח של סחורות וחבילות לישראל. חלקם גם מתהדרים במחירים שקליים ואפילו בשירות לקוחות בעברית, ובאלמנטים רבים של מעטפת שמתאימה בול לצרכן הישראלי. הישראלי אוהב לקנות ואוהב נוחיות, וכשנותנים לו את שני אלה בפלטפורמה נוחה וקלה, נעימה ושירותית – הוא מצביע בארנק וקונה.

"בנוסף, אם בעבר המסחר האלקטרוני היה נפרד בין דסקטופ לבין מובייל, היום יש התלכדות של הפלטפורמות והכל מאוחד למובייל. כל אתר מכירות שמכבד את עצמו נמצא היום גם במובייל, וזה יוצר זמינות ונגישות הרבה יותר גבוהה – מה שגם עונה על הנרטיב של הנוחיות".

כל הכסף בחזרה

השנה תצא Cal במהלך ייחודי, ובמסגרתו כל מי שירכוש באינטרנט באמצעות כרטיס Cal באחד משלושת ימי המכירות, יוכל לקבל בחזרה את כספו (עד 1,000 דולר). כך זה יקרה: בכל יום מימי המכירות, מדי שעה עגולה לכל אורך היממה, יעלה באתר Cal חידון טריוויה והראשון/ה שישיב נכונה על כל השאלות יזכה בהחזר מלא של סך כל רכישותיו – כאמור, עד סכום כולל של 1,000 דולר.

"החלטנו השנה לספק ללקוחותינו חוויית רכישה כדאית ומשתלמת בימי המכירות הגדולים של נובמבר", מסביר פריד, "מדובר במבצע חוויתי שיתחיל ביום הרווקים הסיני, יימשך ב-Black Friday ומיד אחר-כך ב- Cyber Monday – כל לקוח שישתמש בכרטיס Cal לרכישה באחד מאתרי הקניות בחו"ל יוכל לזכות בסכום של כל הקניות שהוא עשה באותו יום. בכל אחד מימי המכירות האלה יהיו 24 לקוחות מאושרים שיזכו בקניות שלהם".

יום הרווקים הסיני צפוי השנה להיות אירוע מכירות האונליין הגדול ביותר אי-פעם משום שמבצעי המכירות יתקיימו, לראשונה, במשך יומיים – החל בשעה 15:00 (שעון ישראל) ב-10 בנובמבר ועד למחרת בשעה 14:59. יום זה הפך ליום מכירות אונליין בדיוק מהסיבות שעמדו מאחורי ה-Black Friday שבעבר היה היום שבו נפתחת רשמית עונת הקניות לחג המולד בארה"ב: הרצון להחיות את חודש נובמבר שנחשב חלש מסורתית מבחינת מכירות.

"Black Friday התחיל בכלל בעולם הפיזי של חנויות הכולבו בארה"ב שסבלו ממכירות חלשות בחודשי נובמבר", מבהיר פריד, "מזה נולד הרעיון להפוך את ה-Black Friday ליום מכירות באינטרנט, אבל לא קרה פה משהו חדש כי כמו שכל עולם המסחר עבר מהאופליין לאונליין, גם התופעה של Black Friday עברה".

אכן עברה – ובהצלחה רבה: ב-Black Friday של שנת 2017 נרשם תוך 24 שעות שיא קניות של כ-5 מיליארד דולר, כשעל-פי נתוני Cal קנו הישראלים באותו יום בכ-19 מיליון שקל – עלייה של כ-76% בהשוואה ל-Black Friday של 2016.

קניות האונליין פופולריות כי יש מבצעים והמחיר תמיד נמוך. מה פשר ההתלהבות דווקא מימי המכירות האלה?

"זה נכון שיש ברשת הרבה מבצעים וקמפיינים, אבל עדיין בשלושת הימים האלה המחירים הם במיוחד נמוכים והמבצעים במיוחד עמוקים. בשנים האחרונות זה הפך להיות מין חג קניות שבהחלט תפס, והימים האלה בהחלט דומיננטיים. ביום הרווקים בשנה שעברה, לדוגמה, מה שמכר עלי אקספרס ברמה עולמית שווה למסחר הרגיל של מדינת ישראל בשלושה חודשים".

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

קניות אונליין – נתונים ותחזיות

בשלוש השנים האחרונות צמח שוק המסחר המקוון בישראל בשיעור שנתי של כ-25%. נכון לשנת 2017, מוערך שוק זה בכ-9 מיליארד שקל ומהווה כ-8% מכלל השוק הקמעונאי.

95% מהישראלים ביצעו לפחות רכישה אחת באונליין בשנה – וזהו שיעור הרכישות הגבוה בעולם.

הקניות באונליין עד שנת 2020 יגיעו ל-15% מההכנסות (פי שתיים מהיום).

היקף העסקאות האינטרנטיות בעולם הגיע בשנת 2016 ל-1.915 טריליון דולר, שהם 8.7% מסך המסחר כולו.

צפי עסקאות האונליין בשנת 2020 מוערך ב-4.058 טריליון דולר – כלומר, 14.6% מסך המסחר הכולל בעולם.

מגמת המעבר למובייל מתרחבת, וההערכה היא שעד שנת 2020 יגדל שיעור הרכישות אונליין דרך המובייל ל-40%.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

"אין תחליף לחנויות הפיזיות"

בעשור האחרון התרבו התחזיות הפסימיות שבישרו על סופו של עידן החנויות הפיזיות והקניונים. פריד טוען שלמרות שכך נראה, עדיין אין תחליף לחנויות הפיזיות ובשום מצב האונליין לא יחליף לחלוטין את האופליין. "איך שלא תסובב את זה, יש באופליין כמה דברים שאי אפשר לספק באונליין. את חוויית הקניות, למשל, האונליין לעולם לא יחליף. מסיבה זו, רשתות האופליין המסורתיות לא צריכות להילחם בתופעת הקניות באונליין כי אין טעם להילחם בה, היא פה, אלא להפנים שהיא חלק מהחיים ולהשתמש בה לצרכיהן".

"אתן לך דוגמה מצוינת: יש מושג שנקרא 'Buy Online, Pick Up In-Store' – תרכוש באינטרנט אבל את האיסוף תעשה בחנות. כלומר, אחרי שקנית ברשת אתה נכנס לחנות, חווה את חוויית הקנייה וברוב המקרים אתה גם מגדיל את היקף הקנייה. רשת שתשכיל למנף את זה נכון, תיצור לעצמה טראפיק מצוין שלא היה לה קודם ותרוויח מעולם האונליין".

כלומר, זה לא סוף עידן הקניונים.

"לא. יש לקניונים זכות קיום. לא אומַר שקל להם, הם מתמודדים עם Disruptor (משבש) שמאיים עליהם אבל הם צריכים לקחת אותו למקומות הנכונים תוך שילוב בין הדיגיטלי לפיזי – בדיוק כמו שאמצעי התשלום שלנו מחבר בין עולמות האונליין והאופליין, כשבאותו כרטיס אשראי אתה קונה גם באינטרנט וגם בחנות.

"בתחום מוצרי החשמל, לדוגמה, לקוחות רבים עושים את ההשוואות באינטרנט ובסוף באים לחנות. רשתות שמשכילות לא להילחם בתופעה הזו, אלא להיפך – לומר ללקוח 'אם תראה לנו שמופיע באינטרנט מחיר מסוים, ניתן לך אותו' – מצטרפות כך לחגיגה במקום לאבד לקוחות".

שעתם היפה של העסקים הקטנים

מגוון האפשרויות הטכנולוגיות לתשלום שחברות האשראי מעמידות כיום לרשות העסק הקטן – בבית העסק, בטלפון ובאינטרנט – מסייעות לו להרחיב את מעגל לקוחותיו, והוא כבר יכול לצאת לא רק מתחומי בית העסק שלו אלא אפילו אל מחוץ לישראל. וכל זאת, מבלי לפתוח סניפים ברחבי הארץ על-מנת למכור את מרכולתם.

אז מה, אנחנו קרובים ליום שבו לא יהיה צורך בחנויות?

"בשביל רף מינימלי של לקוחות לא צריך כיום חנות. אם כדי לפתוח חנות היה צריך פעם לשלם שכר דירה, עובדים, מלאי, מדפים, היום בית עסק יכול פשוט להקים אתר ולמכור את המוצרים שלו אונליין. תהליך ההקמה של אתר סחר כיום הוא פשוט וקל בהרבה מבעבר, ואנחנו עוזרים רבות לכל בעל עסק שרוצה נוכחות בעולם המסחר האלקטרוני או המובייל – בייעוץ בנושא דף התשלום, בנושא הקטלוג ובמגוון נושאים שקשורים להקמת חנות אינטרנטית.

"חברות האשראי, במיוחד Cal, ביצעו בשנים האחרונות 'השטחה' מאוד משמעותית לתהליכי ההצטרפות של בית העסק. בית עסק שרוצה היום לקיים סחר אלקטרוני ועומד בכל התנאים יכול לעשות זאת בקלות יחסית. התנאים שמעמידות חברות האשראי לקמעונאי על-מנת לפתוח זירה מסחרית בדיגיטל נועדו להגן עליו – כמו גם על מחזיקי הכרטיס – מפני הונאה, פריצה או דליפה של מאגרי מידע שלו ושל הלקוחות. בסופו של דבר, זה האינטרס העילאי והעיקרי שלנו".

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

טיפים לצרכנות נבונה בקניות אונליין

"כחברת אשראי", אומר אחיה פריד, "תפקידנו קודם כל הוא לראות שהלקוחות מרגישים בטוחים ומוגנים, ושהעסקאות שהם עושים הן בטוחות. באתרים כמו אסוס, אמזון או איביי, שבהם הישראלים מרגישים בטוחים – ובצדק – אנחנו בהחלט נמצאים שם בשבילם.

"אבל מצד שני, אנחנו מזהירים אותם לא להתפתות לכל מיני אתרים קיקיוניים שמנצלים את ההמולה ועושים קופה לא בטוחה, וכשאנחנו 'שולחים' אותם לקנות באינטרנט אנחנו אומרים להם 'חברים, יש לנו הרבה מאוד טיפים לתת לכם לצרכנות נבונה'". לפניכם לצרכנות נבונה בקניות אונליין, באדיבות Cal:

◄ לרכוש בחוכמה: הפיתויים ברשת עצומים, ולכן זכרו לרכוש בחכמה – רק אם אתם יכולים להרשות לעצמכם את ההוצאה ורק אם אתם באמת צריכים את המוצר.

◄מוכרים אמינים: רכשו רק באתרים מוכַּרים ואמינים, ורצוי בכאלו שבהם רכשתם בעבר או בכאלו שכוללים המלצות או חוות דעת של גולשים – והכי טוב המלצות של חברים. חפשו אחר מוכרים אמינים שמוכרים באתרים למעלה משנה, בעלי פידבקים חיוביים, תמונות אמת של המוצר, ודירוג טוב שמורכב משקלול ביקורות טובות, ותק ורייטינג.

◄ קאשבק: רעיון משתלם ששווה לבדוק: החזר כספי בשווי כמה אחוזים מערך הרכישה, שאותו ניתן לקבל באמצעות CalFixnet – כרטיס אשראי שמחזיר 5% ועד כ-1,000 שקלים בשנה על קניות באונליין במט"ח. אין הגבלה על אתרים מסוימים, ובלבד שהרכישה תתבצע במטבע חוץ.

◄ קופונים: אתרים רבים מציעים קופוני הנחה לימי הקניות, שניתנים לרכישה מראש. מומלץ לעקוב אחר האתרים השונים ולבצע זאת.

ניוזלטרים: בניוזלטרים של אתרי הקניות מעודכנים שיעורי ההנחות ומועדיהן. כדאי להירשם אליהם.

◄ רשימת קניות: כדי למנוע תחושת פספוס מיותרת שאולי תצוץ מאוחר מדיי, כדאי להכין מראש רשימה מסודרת של כל הפריטים שתרצו לקנות ביום המכירות.

◄ השוואת מחירים: האתרים אומנם מתהדרים באחוזי הנחה גבוהים, אולם גובה ההנחה לא רלוונטי אם לא ביצעתם בדיקה מוקדמת למחיר המוצר.

◄ עגלת קניות: את עגלת הקניות באתרים מומלץ למלא מראש בפריטים האטרקטיביים בעיניכם – המוצרים נשמרים וזוהי דרך מצוינת לחסוך זמן בטירוף של ימי הקניות.

◄ מעקב משלוח: שמרו את מספר המעקב שקיבלתם למייל בסיום הזמנה, ובצעו מעקב מדי כמה ימים לגבי מיקום החבילה.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

 

תגובות