בדרך לקנאביס ניישן

בדרך לקנאביס ניישן

מה דרוש כדי שישראל תזכה להכרה כקנאביס ניישן, כמו שאר תעשיות החדשנות בהן היא ידועה, אילו אתגרים ניצבים בפני משקיעים וסטארט-אפים בתחום הקנאביס, ובאילו צעדים ראשונים יש לנקוט על מנת שההשקעה תניב פרי?

מאת: ענת יפה
בריאות ורפואה הירוק החדש

נושא השיחה החם ביותר כיום בקרב חוגי היזמים והמשקיעים בישראל הוא קנאביס, יש המגדירים אותו "הבלוקצ'יין החדש". במקביל לפתיחות ההולכת וגדלה בעולם לייצור ולמסחר של קנאביס למטרות רפואיות ותרבות פנאי, גם ישראל עוברת שינוי משמעותי בתחום, בדמות ההסדרה הרגולטורית. רפורמת הקנאביס הרפואי בישראל, שהופכת את התעשייה כולה למקצועית יותר, מניחה את אבני היסוד שיאפשרו לתעשייה הישראלית גם לייצא לחו”ל.

ישראל ממוצבת בעולם כשחקן מרכזי ומוביל במגרש הקנאביס ונהנית מתדמית חיובית בענף הקנאביס העולמי. הסיבות העיקריות לכך הן:

− המחקר החדשני אשר נעשה כיום במוסדות האקדמיים המובילים בישראל, בעלי פוטנציאל גבוה לצמיחתם של סטארט-אפים וטכנולוגיות חדשניות. כך לדוגמה: האוניברסיטה העברית, הטכניון, אוניברסיטת בן גוריון, מכון וולקני ועוד.

− תעשיית סטארט-אפ מגוונת וענפה בתחומי החקלאות והפארמה, שמציגה טכנולוגיות חדשניות שטרם נראו.

− ישראל מקבלת הכרה עולמית של מרכז מחקר מדעי ומוביל בתחום הקנאביס הרפואי, בזכות פרופ’ רפאל משולם אשר איתר את מרכיב ה-THC בצמח הקנאביס.

− משרד הבריאות הישראלי מעודד עריכת מחקרים מדעיים בצמח הקנאביס, ומאפשר כר פורה למחקרים פורצי דרך בתחום.

− ישראל נהנית מתרבות יזמית מפותחת ומגמישות מחשבתית.

− בישראל קיימת גמישות במעבר העסקי מהתחום הרפואי-מסורתי והתאמתו לתחום הקנאביס הרפואי.

פריחת חברות בתחום הקנאביס הרפואי מתרחשת כאשר חלקן מפתחות מוצרים חדשים, הייחודים לתחום הקנאביס, ובמקרים אחרים עושות התאמות של מוצרים קיימים לענף הקנאביס. בשנתיים האחרונות ביצעו מספר חברות מסורתיות קפיצה עסקית משמעותית ביותר לאחר כניסתן לשוק הקנאביס. חברות נוספות שהצהירו על כוונתן להיכנס לתחום זכו להשקעות רבות, עלייה בשוויין בבורסות ואף לכניסתן בפועל לתחום. מה שמחדד את העובדה שהנושא מעורר עניין רב בקרב הציבור, אך יש לשים לב כי על מנת שהחברה או המוצר יצליחו, הדבר דורש מומחיות וניסיון רב-תחומי גדול ומתוחכם.

התהליך הרגולטורי, לצד השינויים הגלובליים שעוברים על התעשייה, מעוררים את סקרנותם של משקיעים רבים מישראל ומהעולם. העניין הרב אשר מופנה לצמח הירוק מעלה באופן טבעי גם שאלות רבות, וחשש מלהשקיע בתחום שמוגדר על ידי רבים כאניגמה.

מה האתגר הכי גדול של סטארט-אפיסט בתחום?

שוק הקנאביס משתנה – סטנדרטים שהיו מקובלים בעבר כבר לא מספקים. בפני חברות קנאביס עומד אתגר עצום של תכנון הפיתוח שלהן, תוך התאמה והסתכלות מתמדת על הרגולציה שכל הזמן מתפתחת. סטארט-אפים צריכים לוותר על הפיתוי לפתח Quick and Dirty כדי להגיע לשוק במהירות הבזק ולהתאים את עצמם לפיתוח באיכות הנהוגה בתעשיית הביומד.

לדברי אברהם דרייזן, מנכ"ל נקסטייג' פלטפורמת פיתוח לחברות קנאביס מבית נקסטר, "המפתח להצלחה הוא יצירת שיתופי פעולה. חברות קנאביס צריכות להבין את מה שתעשיית הפארמה כבר הבינה מזמן – אי אפשר לעשות את הכל לבד. חשוב למצוא שותפים לדרך שמשלימים את היכולות של כל חברה וכך לבנות עסק בר-קיימא".

מסקירה מעמיקה שערכה פירמת דלויט ייעוץ וראיית חשבון עבור חברת Cann10, בקרב משקיעים בתחום, עולה כי התחומים בהם קיים העניין הרב ביותר להשקעה בתעשיית הקנאביס הישראלית הם:

− אמצעים וכלי גידול חקלאיים.

− טכנולוגיות לאנלטיקה של הקנאביס, מרכיביו ומאפייניו.

− גנטיקה: טיפוח, גידול, עריכה והתאמה.

− מוצרי קנאביס וטכנולוגיות נלוות (משאפים, טבליות, נרות).

− פארמה.

תעשיית הקנאביס בישראל מתמודדת מול אתגרים מורכבים: איסור לייצא מישראל מחד; מאידך, מגמת העלייה בקרב מדינות שונות לייבא מוצרי קנאביס, היעדר ההכרה של הרשויות הפדרליות בארצות הברית בתחום הקנאביס כ-Evidence Based Medicine, וכניסה מהוססת של חברות הפארמה הבינלאומיות לתחום, כמשקיעות במחקרים מדעיים.

מדוע אין מספיק משקיעים או גופים המעוניינים להיכנס לתחום ההשקעה בקנאביס בישראל?

לדברי נדב גיל, שותף מוביל פרקטיקת הקנאביס דלויט ישראל, "תחום הקנאביס היה ועודנו תחום מתפתח שרב הנסתר על הגלוי בו. עם זאת, אנו עדים היום לשינוי בכל ההיבטים: חוקתי, תדמיתי, גידול השוק, דעת הציבור והידע הנצבר בתחום, שהביא השקעות בתחום שגדלו באופן משמעותי בשנים האחרונות. עדיין, ההשקעות לא מובלות על ידי קרנות הון הסיכון המסורתיות, אלא על ידי גופי השקעות פרטיים או על ידי גופים ויחידים אשר מאמינים בצמח ובסגולותיו.

"בישראל אנו רואים חוסר בהשקעות, שהסיבה המרכזית לכך היא העובדה שישראל לא יכולה עדיין לייצא, דבר זה מרתיע רבים מלבצע השקעות בתחום. בנוסף, חוסר היציבות הפוליטית לא מוסיף מוטיבציה להשקעות. אנו מצפים שבשלב זה משקיעים וגופי השקעה אחרים יצברו ידע נוסף, שיוביל להתמקדות בישראל משום שאין ספק שהחוזקות הקיימות פה הן בקניין הרוחני שנוצר, בטכנולוגיות, במרכזי המחקר והפיתוח וביצירתיות הישראליות".

חלי דנגור, מנהלת הפיתוח העסקי של חברת Cann10, מוסיפה: "סטארט-אפים רבים מתמקדים בפיתוח Medical Devices בתחום הקנאביס, מוצר שהם חשופים אליו, אך יש כל כך הרבה אתגרים נוספים בשרשרת הייצור, משלב הגידול בחממות, הייצור במפעלי התרופות, המערכות של הרופאים ובתי המרקחת שדורשים פתרונות וקידמה שהיזמים אינם נחשפים אליהם. בימים אלו אנחנו שוקדים על פתרון לכך, בתקווה לחבר בין כל הגורמים באקו-סיסטם ובכך לתרום לפיתוח פריצות דרך משמעותיות בתחום".

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

מה צריך לבדוק לפני שמשקיעים בסטארט-אפ בענף הקנאביס?

1. ענף הקנאביס היה "מתחת לרדאר" במשך 100 שנה, והידע של העוסקים בתחום התבסס בעיקר על פיתוחים עצמאיים. היעדר הפעילות החוקית בתחום גרמה למחסור חמור בידע, ניסיון, ספרות מקצועית, וטכנולוגיות רלוונטיות. עם זאת, נוצרה הזדמנות לשחקנים חדשים אשר נכנסים לשוק בתולי יחסית.

2. הדינמיות בה מאופיינת תעשיית הקנאביס מצריכה חקר שוק מעמיק ומקיף – החל מהרגולציה, השחקנים הקיימים, האתגרים שבגידול צמח הקנאביס ומאפייניו כצמח טיפולי.

3. גם לאחר דריסת הרגל בתעשייה יש להישאר מעודכנים בכל הרכיבים שסביב הצמח הירוק – באמצעות מגזינים מובילים בעולם, כנסים בינלאומיים, קורסים ועוד.

סיכום והמלצה: אם אתם יזמים ויש לכם צוות רב-תחומי מומחה ובעל ניסיון – זה הזמן הנכון להיכנס לתחום.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

תגובות