העיצוב הישראלי מרים ראש

העיצוב הישראלי מרים ראש

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות קדם, מספר על המגמות בעיצוב וקובע כי זה זמנו של העיצוב המקומי

מאת: אלונה טל (צילומים: יח"צ)
נדל"ן פנטהאוזים

בבית המכירות הפומביות 'קדם' עוסקים בספרים ובכתבי יד עבריים ועתיקים ובפריטים הקשורים לתולדות עם ישראל ותרבותו. בריאיון מרתק לוקח אותנו מרון אֵרֵן, חקלאי במקצועו המתמחה בתרבות יהודית וישראלית בתקופה המודרנית, למסע אל נבכי העיצוב המקומי. ארן קובע חד משמעית כי הוא קם לתחיה בשנים האחרונות. לדבריו, "הישראליות דורשת את נוכחותה בכל סלון, בכל משרד, לאחר שהשראות רבות מהעיצוב היפני, הבריטי, הצרפתי, המרוקאי והאפריקני קנו להם שביתה בארצנו הקטנטונת, הגיע זמנו של העיצוב הישראלי. ישראלים רוצים לחוות ישראליות בתוך הבית פנימה, הם מחפשים אותה".

מה יוצר את העיצוב הישראלי?

בשיר הילדים האלמותי כתבה המשוררת דתיה בן דור: "אז יש לנו ארץ, ויש לנו בית, ויש לנו עץ, בארץ ישראל". אבל מה נכניס לתוך הבית? לדבריו, "אנו חושבים על עצמנו כישראלים. אנחנו חושבים שיש תרבות ישראלית, פוליטיקה ישראלית, חברה ישראלית, חפצים ישראלים. כולם יודעים שאת הסוסיתא אכלו גמלים, אבל כמעט אף אחד לא יודע שבישראל יוצרו מעל חמישים דגמי מכוניות. אך רק מכונית אחת, לא יפה מאוד, לא טובה מאוד, הופכת עם הזמן לחלק בלתי נפרד מהזהות הישראלית. ככה זה".

    מנורת זהב, וולפרט, תועמד
    למכירה פומבית בקרוב ב'קדם'
    במחיר פתיחה של 20,000 דולר

לגבי האומנות הישראלית העכשווית הוא מציין, "התשוקה והכאב שמציפים את הקשיים הפוליטיים, החברתיים והכלכליים איתם מתמודדים תושבי המדינה, מתמזגים עם מגמות בשדה העיצוב הבינלאומי ויוצרים את השפה של העיצוב בישראל.

"בעבר, העיצוב היה לרוב עיצוב דתי שעמד בשירות היהדות, הטקס הדתי, המצווה הדתית. גם האומנות האיטלקית או האוריינטלית עמדו בשירות הדתות והיא פרחה במסגדים ובכנסיות דווקא. האומנות, עד לא מזמן, לא עמדה בפני עצמה, אלא נוצרה כדי לשרת א-ל, היא הייתה שונה".

ארן מספר על לודוויג יהודה וולפרט שהיה מעצב, צורף ואמן ישראלי-אמריקאי יליד גרמניה. מחלוצי הצורפות המודרנית בכלל ובישראל בפרט. בשנת 1935 החל ללמד ב"בצלאל החדש" בירושלים, שם עמד בראש המחלקה למתכת ביחד עם הצורף דוד היינץ גומבל, אומן דגול אף הוא שיצירותיו נמכרות באלפי דולרים.

"וולפרט וגומבל הם רק שניים מיני רבים, מעצבים ישראלים דגולים במאה האחרונה, שיצרו מלאכות מונומנטליות יהודיות, ספוגות כישרון רב ומבטאות את הישראליות במיטבה, החל מימי שלטון המנדט, דרך קום המדינה, ועד ימינו אנו. מיזוג של אומנות עתיקה ואומנות מודרנית".

שני אומני המתכת, מפרט ארן, שמו דגש על טיפוגרפיה עברית ועל תשמישי קדושה המעוצבים בקווים מודרניים ובייצור תעשייתי. "ב-1949 עיצב וולפרט ארון קודש שהעניק נשיא המדינה חיים ויצמן לנשיא ארצות הברית הארי טרומן לכבוד יום העצמאות של ארצות הברית".

שעון של חיים ויצמן

ואם הזכרנו את חיים ויצמן, שעון הזהב שלו מתוצרת שיפמן (ראו תמונה בראש העמוד) נמכר בשנה שעברה בבית המכירות הפומביות קדם, במחיר של 4,920 דולר. השעון בעל לוח-מחוגים עם אותיות עבריות, נושא הקדשה מאת היצרן לכבוד חיים ויצמן. בחלקו האחורי של גוף השעון חקוקה הקדשה לכבוד חיים ויצמן: "President Chaim Weizmann, From Irving Schiffman, Pittsburgh, Pa., USA".

"ללא ספק, רואים את הטרנד גם בפוסטרים וגם בחפצים כמו קופסאות פח עתיקות, שלטי פח של מכולת, בקבוקי יין ישראלי", מציין ארן, "מכוניות צעצוע שייצרו בארץ בימי קום המדינה עשויות להגיע למחיר של 500 דולר".

כמו כור ההיתוך הישראלי, כך כור ההיתוך הישראלי-עיצובי. ארן משרטט את גבולות הגיזרה: "העיצוב הישראלי הטרנדי הוא בעצם עיצוב אירופאי משולב באלמנטים ים-תיכוניים, כך שגם לצבר – הישראלי החדש ישנה נוכחות בעיצוב. לעיתים נמצא פריט שיש בו משהו מהאוונגארד הרוסי, מהבאוהאוס, מהחלוציות הישראלית וגם מהאוריינטליות. זה מה שבאמת ישראלי".

תגובות