מהר נבו להר סדום

מהר נבו להר סדום

אייל נבו, צלם אופנה. רווק בן 42. נולד, גדל וחי בתל אביב. לא למד צילום ולא היה אסיסטנט של צלם אחר. לומד בעצמו, קולנוע וצילום. מביים ועורך. פגש את בר רפאלי כשהייתה נערה. מאז הכל היסטוריה. ועוד צילומים. ועוד דוגמניות. ועוד פרויקטים של אופנה ואומנות

מאת: דרורי לב (צילומים: אייל נבו)
סגנון חיים שמנת

  אייל נבו (צילום: עידו איז'ק)

להיות צלם אופנה ישראלי

"אני לא מרגיש שהכותרת הזו מתארת אותי או קרובה אליי באמת. מבחינה אובייקטיבית אני מצלם אופנה ואני ישראלי, אבל המילים האלו מרגישות לי רחוקות. אם אתבונן על זה במבט אובייקטיבי, עד כמה שניתן, זה נשמע לי קצת כמו איזו תווית במשחק אשליות שלא מעניין אותי. זה כמו לשאול אבטיח איך זה להיות ירוק. והוא בכלל מרגיש אדום ורטוב…".

להיות הצלם שגילה את בר רפאלי

"לא גיליתי את בר. הייתי שם כשהיא פרחה. היו לי המזל והכישרון לקחת חלק בפריחה שלה".

הרגע הזה עם הדוגמנית המצולמת על הסט

"לפעמים הדוגמנית היא רק עוד מרכיב ביצירת התמונה. כמו הנוף, האור, הצבעים. לפעמים יש אינטימיות. כמו בטיפול או בסקס. יש רגע ששנינו חשופים בו, נוכחים, רואים אחד את השנייה, משתקפים אחד בשנייה, עוברים חוויה משותפת בחלל ובזמן שהם שלנו. זה יכול להיות מענג, מרומם".

סגנונות הצילום

"לא יודע ממש לאפיין את עצמי במובן הזה (או בכלל). אני מניח שמישהו אחר שלמד אומנות וצילום ואוהב ויודע להגדיר, יעשה זאת טוב ממני. אני רוצה לחשוב שאין לי סגנון. שאני פועל מתוך אינטואיציה, סקרנות, השראה, מחשבה… קצת כמו חוקר לפעמים, שרוצה לגלות ולהבין ולהתרגש. לפעמים כמו ילד שבונה משהו. לפעמים כמו גבר שרוצה לכבוש, לעורר השראה, לרגש ולהרגיש שליטה, לאבד שליטה, רוצה שיעריכו אותי, שירצו אותי. והרבה פעמים פשוט רוצה להתפרנס. בלי סגנון".

Elana Mityukova

ההשראות

"הרוח האנושית בגדולתה מעוררת את ההשראה שלי. אנשים מפותחים. יצירות גדולות שאני יכול לחוש בהן את גדלות הרוח והגאונות של יוצריהן, או מחוות אנושיות שיש בהן תבונה ורגישות ונדיבות ואומץ לב. אני אוהב לראות אנשים שאינם כבולים לפחדים ולהתניות שלהם, אנשים משוחררים ואותנטיים. אנשים קולים. אני אוהב לחוש את האקס פקטור, הניצוץ הזה שהוא מעבר למה שניתן להסביר באופן ברור. הניצוץ הזה מדליק אש שהיא ההשראה. האש הזו מניעה אותנו. האקס פקטור הזה יכול להתקיים בבני אדם או ביצירות או בטבע. החיפוש אחריו הוא סוג של דרייב לכשעצמו".

תכנון סצנות הצילום

   סנדי בר

"הנטייה שלי היא לתכנן כמה שאני יכול את הבסיס, המסגרת ונקודת המוצא, אבל להשאיר חלק לא מתוכנן מתוך אמונה שחייב להיות אלמנט ספונטני ואקראי, כדי שליצירה תהיה נשמה והיא לא תרגיש מלאכותית ומתאמצת מדי. המינון של התכנון משתנה. לפעמים כמעט ולא מתכנן, ולפעמים יורד לרזולוציה די גבוהה של פרטים.

,לפעמים הייתי רוצה שתהיה לי יכולת יותר גבוהה להמציא, לדמיין, לתכנן ולהוציא את זה לפועל ברמה גבוהה. יש משהו מעט מתסכל בהסתמכות על מזל ואקראיות. מהמקום הנרקיסיסטי. מצד שני, זה תהליך כמעט רוחני בעיניי, לקבל את זה ולחבק את זה, ביצירה ובחיים".

צלם אופנה הוא כמו…

"גבר ממוצע שרוצה לבלות את זמנו מול נשים יפות ולקבל על זה כסף".

הצילום בעידן האינסטגרם

"סוגיה מעניינת. התשובה עליה בהתהוות. כל מה שקשור לצילום השתנה ומשתנה בשנים האחרונות באופן קיצוני ומהיר. הכלים, הפורמט, הסגנון, המקום במרחב החברתי, המקום במרחב הנפשי, בשפה. לעמוד על משמעות הצילום בעידן הזה – זה מורכב ורחב מדי לשיח הזה כרגע".

שביט ויזל מתוך התערוכה 'הר סדום' עם בית האופנה 'משכית'

פרויקטים מיוחדים

"סיימתי לאחרונה פרויקט מיוחד שמוצג בימים אלה בתערוכה. זהו פרויקט משותף עם בית האופנה המיתולוגי 'משכית'. קראנו לו 'הר סדום', והוא צולם, סטילס ווידיאו, בהר סדום שבים המלח. רצינו ליצור משהו שהוא יותר אומנות מאשר צילום מסחרי. יצקנו תכנים משדות שונים – פסיכולוגי, חברתי, פוליטי, היסטורי. קצת פרויד, קצת סדום ועמורה, קצת יחס לזרים. היה פרויקט מאתגר ומעניין עבור כולנו.

"שנאת האחר, אלימות ותרבות של שקר, הם שהביאו את אלוהים, יהיה אשר יהיה, להשמיד את סדום ולהרוג את כל אנשיה, בני אדם אשר נבראו בצלמו. כיום, מעשה סדום הוא ביטוי משפטי פורמלי בכל העולם ומעורר בעיקר חזיונות מיניים. פיסת הטבע הזו, השוכנת בנקודה הכי נמוכה בעולם, היא חד- פעמית בצורתה ובחומריותה. כל אלה היו החלק העיקרי בחומר הגלם של הדמיון שלי במסע הפנימי שעברתי ביצירה הזו ביחד עם 'משכית', שגם לה מטען תרבותי והיסטורי שאין שני לו בארץ".

בעוד עשור…

"אין לי שום מושג. אפילו לא יכול לומר שיש לי איזו שאיפה מסוימת מעבר לשאיפה הבסיסית שלי לצמוח. כבן אדם וכיוצר. אני רוצה להגדיל את מידת החופש שלי, אני רוצה שהלב שלי ייפתח והתודעה שלי תתרחב. לא יודע איפה יהיה העולם בעוד עשור, איפה יהיה תחום הצילום, איפה אני אהיה. אני מקווה שאעשה משהו שארגיש שהוא משמעותי ושיזין את הליבידו שלי. לא יודע אם זה יהיה בצילום או בקולנוע, או בכלל בתחום אחר".

תגובות