סטודנט מחפש משמעות

סטודנט מחפש משמעות

פרדריק רק חיפש עבודה נוחה, יאנה נשבעה שלא תהיה מורה. שניהם הצטרפו לאלף הסטודנטים בתוכנית נחשון, המלווים תלמידי תיכון להצלחה בבחינות הבגרות, והרוויחו שיעור לחיים

מאת: ענת יפה (צילומים: דפנה בן נון)
אקדמיה אקדמיה וחברה

 

“איך סחבת אותי לחום הזה?” שואל בחיוך פרדריק שרמן. “בעבודה שלי כחונך בתכנית 'נחשון' אני לא צריך לצאת מהמזגן באמצע יולי. אבל זו ממש לא הסיבה שאני עושה את זה”, הוא אומר והחיוך מתרחב.

פרדריק שרמן, או פרדי כפי שקוראים לו תלמידיו, הוא חונך בתכנית 'נחשון – החונכות הווירטואלית', אותה מוביל משרד החינוך, בשיתוף המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח). תכנית נחשון מאפשרת לכ-6,000 תלמידי תיכון בכל הארץ לקבל סיוע צמוד אונליין במהלך לימודיהם לבגרות, וחונכי נחשון הם סטודנטים מצטיינים המגיעים מהפקולטות המובילות בארץ. באמצעות טכנולוגיית הרשת, נפגשים החונכים עם תלמידיהם על בסיס שבועי, ומלווים אותם במשך לימודיהם בתיכון, עד לקו הסיום – בחינות הבגרות.

התכנית מציעה כיום חונכות אונליין לתלמידים בתחומים מתמטיקה, מדעים ואף אנגלית. שיחה קצרה עם פרדי מבהירה שבתכנית גלומים ערכים רבים, מעבר לליווי התלמידים שלו להצלחה בבחינות הבגרות בתחומים אלה. פרדי, (23), מבאר שבע, יחד עם אלף סטודנטים מצטיינים נוספים מכל רחבי הארץ, נבחר בקפידה בתהליך המיון לתכנית. עבורו, לא מדובר רק בעבודה מתגמלת, אלא בעיקר בתחושה של רצון לתת חזרה, הוא עצמו היה תלמיד בנחשון לפני זמן לא רב.

“שמעתי על נחשון בפעם הראשונה כשהייתי תלמיד כיתה י’ בתיכון מקיף אמי"ת, כאן בבאר שבע”, מספר פרדי. “התכנית אפשרה לי להבין את החומר ברמה מושלמת, ומעבר לכך אפשרה לי תנאים מעולים ללמידה – מפגשים תדירים כל השנה עם דמות קבועה, מישהו שאכפת לו ממני, שיידע לזהות כאשר קשה, וגם יתקשר לשאול מה קורה כשצריך”, הוא מוסיף ומספר כי בסופו של דבר קיבל 100 במתמטיקה 5 יחידות לימוד, דבר שאפשר לו בהמשך הדרך להתקבל ללימודי מדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון. “היום אני זה שמתקשר לתלמידים שלי כשקשה להם”.

יאנה קוברסקי ופרדריק שרמן

מביוטכנולוגיה להוראה

עבור יאנה קוברסקי הניסיון כחונכת בתכנית נחשון הוביל לבחירה במסלול קריירה מפתיע. יאנה, שעבדה כחונכת במהלך לימודיה לתואר בהנדסת ביוטכנולוגיה, אותו סיימה בהצטיינות, התקבלה לאחר סיום לימודיה למשרה בחברת ביוטכנולוגיה מצליחה. שם הבינה שייעודה המקצועי נמצא במקום אחר, וניסיונה כחונכת בנחשון הוביל אותה לבחור בהוראה. “זה אירוני”, היא מודה. “בתיכון גיליתי שאני מאוד אוהבת ביולוגיה אבל אמרתי לעצמי ‘מה ייתן לי תואר בביולוגיה? מה, אהיה מורה?’ אז הלכתי ללמוד הנדסת ביוטכנולוגיה כי גם מאוד התעניינתי במחשבים. והנה, היום אני מורה”.

יאנה ממשיכה ומספרת בעיניים בורקות על התלמידות שליוותה במהלך שלוש שנות לימודיהן בתיכון, המפגשים השבועיים איתן, והגאווה שממלאת אותה על כך שסיימו בהצלחה רבה לימודי 5 יחידות מתמטיקה. בעקבות הקשר העמוק שנוצר עם תלמידותיה, המשיכה יאנה לחנוך אותן גם לאחר סיום לימודיה באוניברסיטה והשלמת התואר הראשון. היא המשיכה לשמש להן כחונכת גם לאחר שיצאה לשוק העבודה והשתלבה כמהנדסת בחברת ביוטכנולוגיה.

“אני זוכרת את נקודת המשבר בעבודה שלי כמהנדסת. בישיבת צוות ציינו אותנו לשבח על רמת ניקיון גבוהה במיוחד. כפרס, הזמינו את כולנו ללכת יחד למסעדת שף. ואני יושבת שם יחד עם כולם וחושבת לעצמי ‘בשביל זה אני כאן? אלה ההישגים שאני רודפת אחריהם?’ חשבתי שזאת העבודה הרצינית הראשונה שלי ושהתחושות ייעלמו עם הזמן, אבל זה לא קרה. המפגשים השבועיים עם התלמידות הפכו להיות הדבר שציפיתי לו כל השבוע, התכוננתי למפגשים וחיכיתי ללמד. הבנתי שאם כל היום אני מחכה בעצם לעבודה אחת, בזמן שאני עובדת בעבודה אחרת, משהו לא מתאים”. זמן קצר לאחר מכן, השתלבה יאנה בסגל בית הספר המקיף הכללי ע"ש גוטוירט, שדרות.

מהי חונכות וירטואלית?

תכנית נחשון חושפת את הסטודנטים להתנסות מאתגרת בעלת תרומה משמעותית, ומאפשרת להם עבודה בשעות גמישות עם הכנסה קבועה לאורך כל השנה. התוכנית נותנת לסטודנטים אפשרות לגעת ולהשפיע על חייהם של תלמידים, באופן שייפתח בפניהם הזדמנויות שייתכן ואחרת לא היו נקרות בדרכם. “אני עובד עם תלמידים מכל רחבי הארץ”, מספר פרדי. “עם עולים חדשים שלא יודעים את השפה, עם ילדים בפרויקט נעלה שעלו לארץ בלי משפחה, ואני יודע שמה שאני עושה באמת משפיע עליהם”.

חלק נכבד מ-6,000 התלמידים הלומדים היום בתכנית נחשון הם תלמידים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל. יותר מ-20% מתלמידי התכנית הם דוברי ערבית, ופיילוטים חדשים מתמקדים בשילוב האוכלוסייה האתיופית ובתלמידים במוסדות חרדיים.

גם פרדי וגם יאנה מסכימים שלתכנית יש תרומה גדולה להצלחתם כלומדים. “למדתי הכי טוב כשהדרכתי ועזרתי לחברים”, אומר פרדי. “המיומנויות שאני רוכש כחונך מלוות אותי גם כסטודנט באוניברסיטה ובכל תפקיד שאעשה בהמשך. בהתחלה זה פשוט נשמע לי כמו עבודה נוחה, הכל אונליין, לא צריך להגיע לשום מקום, לא צריך להתארגן, מתחברים למחשב, פוגשים את התלמידים ומתחילים ללמוד. בדיעבד הייתי תמים, נכון שבמסגרת התכנית אפשר לעבוד מכל מקום, אבל זה דורש מחויבות רבה, כי אלה התלמידים שלך. מצאתי את עצמי ממשיך ללמד גם כשהייתי במילואים”.

שני שליש מתלמידי התכנית לומדים מתמטיקה 5 יחידות. אחרים מתמקדים בפיזיקה, כימיה, ביולוגיה ואנגלית ברמה מוגברת. הצלחת התוכנית נובעת מאיכות החונכים ומעומק המפגש בינם לבין התלמידים, מכך שמדובר במפגשים קבועים ושבועיים המתבצעים בקבוצות קטנות ולאורך זמן. גם פרדי וגם יאנה חושבים שסיבה נוספת להצלחה היא דווקא שהם, כמורים וחונכים, נמצאים בגיל קרוב לתלמידים שלהם.

“זה שאנחנו צעירים לא אומר שהם לא לוקחים אותנו ברצינות”, אומרת יאנה. “אם אתה תלמיד ואני מספרת לך שלפני כמה שנים הייתי במצב שלך, וזה מה שעזר לי להצליח, לא תקשיב לי?” פרדי: “אנחנו מבינים את האתגרים שעומדים בפני התלמידים שלנו. גם אנחנו סטודנטים שלומדים כרגע, ויודעים כמה קשה ללמוד עם כל הגירויים שיש היום. הקירבה בגיל עוזרת לחיבור האישי”.

יש לכם טיפים לחונכים חדשים בנחשון?

פרדי: “נסו שהשיעורים יהיו הכי מהנים עבורכם ועבורם. הם הרי הולכים לבית הספר, ולא תמיד נהנים שם. חשוב שתהיה להם מסגרת שתראה להם שאפשר גם ליהנות מלימודים. למדו אותם כיצד ללמוד בעצמם. כחונך, תמיד ביקשתי מהחניכים שלי להסביר תרגילים אחד לשני, או אפילו שיסבירו לי איך הם פתרו תרגיל בכיתה, זה יוצר אווירה של למידה משותפת”.

יאנה: “חשוב לזכור שהתלמידים שותים בצמא כל מילה שלך וזוכרים הכל. בסופו של דבר, אתה רק נותן להם את הכלים. אבל כשאתה רואה איך הם משתמשים נכון בכלים שהענקת להם, איך הם הצליחו להביא את עצמם להישגים, זאת תחושה אדירה של הגשמה עצמית. אין תחושה טובה מזו. אם אתה מצליח לגעת בתלמיד, במיוחד כאלו שבעבר התקשו ועכשיו הם מקבלים מאה במבחן, והם עשו זאת בעצמם, זה נפלא. זה יותר מנפלא”.

===========================================================================

הישגים ללא גבולות

דסי בארי, מנהלת האגף לחינוך על-יסודי במשרד החינוך המובילה את התוכנית, רואה בנחשון דרך לקרב את עולם החינוך לתלמידים. “השפה הקרובה ביותר לתלמידים כיום היא העולם הUוירטואלי, והכלי הזה נמצא בתוכנית ומוכיח את עצמו פעם אחר פעם כיעיל וככזה שמביא את התלמידים להצלחות מרשימות ולחיבור חזק מאוד עם החונכים שלהם. בכלל, יש משהו מאוד מיוחד בישראל. היכולת שלנו לקחת את הכלים הכי מתקדמים, כלים שהם לכאורה קרים ומנוכרים, וליצור משהו מאוד נגיש, מאוד אנושי ומאוד רגיש”.

באשר להליך המיון וההכשרה שעוברים החונכים, מציינת בארי כי "החונכים נבחרים בקפידה ותהליך ההכשרה מקנה להם מיומנויות המסייעות וממנפות את עבודת המורים שפוגשים התלמידים בבתי הספר. זה יפיפה לראות את הקשר המיוחד שנוצר בין התלמידים לחונכים, שבסופו של דבר גם מוביל חלק מהם להפוך להיות לחונכים בעצמם ולהחזיר בחזרה לחברה.

“החשיבות של נחשון היא גם אסטרטגית ומערכתית, ונועדה לתת מענה רחב יותר לפערים בחברה. זאת אחת התוכניות שהעמדנו כתוכנית רחבה יותר לצמצום פערים, וזו חלק מהיכולת שלנו להנגיש לתלמידים, גם בפריפריה, מורים וחונכים מהשורה הראשונה. זאת הדרך לתת לתלמידים את הליווי הכי מתקדם שאפשר, וזה מראה כי ליכולות אין גבול גיאוגרפי”.

===========================================================================

===========================================================================

דרך לצעוד להצלחה

תכנית נחשון רותמת את הטכנולוגיה העדכנית ביותר לתהליכי למידה ולגישור על פערים בין מרכז לפריפריה. שורשי הפרויקט ניטעו לפני כ-15 שנה. אז, בשנת 2002, החונכים היו מתקשרים עם התלמידים דרך חדרי צ'ט, והתלמידים עצמם – שלרובם לא היה חיבור אינטרנט בבית – היו מתחברים דרך מעבדות המחשבים בבית הספר בסוף יום הלימודים.

סיגל עצמון, מנהלת נחשון במרכז לטכנולוגיה חינוכית, הייתה שם כאשר התכנית עשתה את צעדיה הראשונים, מספרת: "בתחילה התבססה התוכנית על חיילים מתנדבים מיחידה טכנולוגית מובחרת, אך הביקוש לתוכנית בקרב התלמידים הלך וגדל וכן הצורך לקיים שיעורים גם בשעות מאוחרות יותר. בכדי לתת לכך מענה הכנסנו למעגל החניכה יותר ויותר סטודנטים מצטיינים, וכיום תוכנית נחשון מבוססת בעיקר עליהם".

"בשנים הבאות, זכינו לשותפים נהדרים לדרך: משרד החינוך, המוביל את התכנית במתכונתה כיום, אפשר לנו להגיע באמת לכל קצוות הארץ, לאלפי תלמידים וארגונים שונים ובראשם 'פר"ח' ו'עתידים' שהצטרפו אלינו בכדי לתת מענה בתחום החניכה".

מבחינת סיגל, בדיוק כמו פרדי ויאנה, נחשון היא בראש ובראשונה – שליחות. "העובדה שנחשון מגיעה לכל מקום ומגזר בחברה הישראלית ממלאת אותי גאווה. תוכנית נחשון פעילה ממג'דל שמס בצפון ועד לאילת בדרום, בפריפריות הגיאוגרפיות והחברתיות בישראל, בקרב דוברי השפה העברית והערבית, בתיכונים ממלכתיים, בישיבות, באולפנות ועוד. מצאנו את הדרך להנגיש לכל תלמיד, על פי צרכיו, את לימודי המתמטיקה, המדעים והאנגלית".

"תוכנית נחשון משלימה את הלימודים בבתי הספר בכך שהיא נותנת לתלמיד ליווי רצוף לאורך השנה, ברמה האישית, ע"י חונך המכיר את התלמיד לאורך כל השנה, מבין את ה'ראש' שלו ויודע לסייע לו להתגבר על חולשותיו ולהעצים את חוזקותיו. השיעורים הינם בתדירות שבועית ואף יותר, ומעבר לכך נמצא החונך בקשר עם התלמיד לאורך כל השבוע.

"תוכנית נחשון נועדה להשלים את בית הספר והמורה ולא להחליפו ועל כן הקשר עימם חשוב ביותר, ומאפשר לחונכים להיות אפקטיביים וממוקדים לדרישות עימם מתמודד התלמיד.

"עם השנים נוכחנו שתוכנית נחשון נותנת ערך רב לא רק לתלמידים אלא גם לחונכים. החונכים משכללים את מיומנויות הלימוד וההדרכה שלהם, ומביאים לידי ביטוי כושר מנהיגות וחניכה. בכך נותנים לחונכים התנסות בעלת עוצמה רבה הממלאת אותם תחושת סיפוק וגאווה רבה.

"אני מאוד מאמינה בנחשון. באפשרויות ובהזדמנויות שהיא מביאה למשתתפים בתכנית. תלמידים בכל מקום בארץ מקבלים באמצעות התוכנית ליווי צמוד, מקצועי, מחויב, בתחומים הכי מאתגרים לבגרות – הם מקבלים שיעורים פרטיים אונליין ממורים כמו פרדי ויאנה שהם באמת מורים לחיים המביאים לתלמידיהם לא רק ידע, אלא גם מודל לחיקוי ודרך לצעוד בה להצלחה".

===========================================================================

 

תגובות