שחר של יום חדש

שחר של יום חדש

האם שחר איילון, מנכ"ל הרכבת, הפך לשעיר לעזאזל של שר התחבורה ויו"ר הרכבת שחוששים שכשלי הרכבת יידבקו בהם - או דווקא קורבן טראגי של הצלחת הרכבת, שהביקושים לה מטפסים, אבל חסרה משאבים? "זו הדחה הזויה", הוא מצהיר. ראיון בלעדי

מאת: יואל צפריר (צילומים: דוברות רכבת ישראל) | עינת פרידמן יחסי ציבור
מנהלים סחר ועסקים

אפשר היה להשתמש בקלישאה המתבקשת ולתאר את חייו של מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, בשבועות האחרונים, כנסיעה מטורפת ברכבת הרים. קלישאה אפשרית אחרת, מתבקשת לא פחות, הייתה שהרכבת ירדה מהפסים. לא חסרות קלישאות, אלא שמה שעבר על איילון בתקופה האחרונה, מעבר לממד האישי, צריך להדאיג כל אזרח. הנה פקיד בכיר, מסור לעבודתו, אהוד על עובדיו, שנאבק במחסור חמור במשאבים וברגולציה כבדה, נקלע לסחרור של תקלות, השבתות ושירות לקוי ונזרק לכלבים כדי לרצות את הזעם הציבורי.

הרכבת מתקשה להדביק את הביקושים, לזה כבר התרגלנו, אבל מה שהצית את הפתיל הקצר של הציבור הוא הכשלים שנתגלו בקו החדש לירושלים. זה שנדחף קדימה על-ידי שר כוחני בשל שיקולי אגו ותדמית. איילון נאלץ להתמודד בזירה לא לו, של משחקי כוח ציניים, שבה פוליטיקאים מתרחקים מכישלונות כמו מאש. היה צריך להשליך מישהו לזירה כדי לרצות את הזעם הציבורי ואיילון היה המועמד המושלם.

לכאורה הרכבת היא סיפור הצלחה עצום. מכלי תחבורה זניח רק לפני עשור היא הפכה לאמצעי התחבורה הפופולרי ביותר, בעיקר בנסיעות בין-עירוניות. למעשה, רכבת ישראל הכפילה בתוך עשור את מספר הנסיעות, אלא שכאן מתקיים הכלל האכזר של ציפיות עולות. מספר התלונות עלה, הצפיפות מורגשת היטב והשירות רחוק מלהשביע רצון.

חיפש תחושת ערך

בתפקידו האחרון שימש שחר איילון כנציב כבאות והצלה. לכל הדעות הוא מילא את תפקידו באופן מצוין וחולל מהפך בשירותי הכבאות. לאחר פרישתו הוצעו לו תפקידים נחשקים במגזר הפרטי, כולל הצעה להקמת פרויקט כיבוי אש גדול בווייטנאם. הוא סירב.

"אין לי דרייב לכסף", הוא מודה. "כדי להצליח בעסקים צריך להיוולד עם חושים לביזנס. אני מחפש תחושת ערך והרגשתי שאני יכול לתרום למערכת הממלכתית-ציבורית. עניינו אותי גם בפוליטיקה ואמרתי לא. אמנם רמת ההכנסה בשירות הציבורי היא לא גבוהה, אבל כבר השגתי ביטחון כלכלי מסוים ויותר מזה אני לא צריך. יש לי ניסיון בניהול מערכות ציבוריות גדולות, הנעת אנשים, הפעלת מטות וטיפול במשאבים, תקציבים ותהליכים סטטוטוריים. ראיתי בכל אלה נכסים עצומים שאני מביא עימי לרכבת".

איך נולד המשבר האחרון?

"בוא נתחיל מזה שהפקידות הבכירה בישראל כל הזמן מאותגרת. היא נאלצת לפעול תחת אילוצים ומגבלות קשות ולהתמודד באופן תמידי עם מחסור במשאבים. לא הכרתי את השר כץ לפני כן. ברמה האישית והמקצועית הקשר שלי היה בעיקר עם הכפופים לו במשרד, גורמי תקציב ואגף הרכבות. כשנכנסתי לתפקידי לא היה יו"ר לרכבת, לא היה יועץ משפטי וראש חטיבת משאבי האנוש פרש. כבר מהיום הראשון נאלצתי להתמודד עם בעיות תפעוליות.

"אני לא מנסה להתקרבן, אבל לא הייתה לי אפילו חפיפה מסודרת. תוך זמן קצר הצלחתי להשתלט על העניינים ובעיקר להבין את הדנ"א של החברה. קודמי עסק בשינוי התרבות הארגונית והצליח לשנות לא מעט, אבל המאבקים היו קשים. יש כאן ועדים חזקים וצריך לדעת איך לרתום אותם להשגת היעדים. כל הבעיות של הרכבת הן בעיות היסטוריות שאני ירשתי וצריך להיות באמת קוסם כד לפתור אותן בכהונה אחת.

"לפני כחודשיים נקראתי ליו"ר הרכבת, דן הראל, והוא שיבח את תפקודי ואף העניק לי מכתב הוקרה וציון לשבח. הוא הביע תקווה שנמשיך לעבוד ביחד. ואז בא העניין של הפיטורים. לפתע פתאום אני נקרא אליו והוא מודיע לי שהגענו לצומת, בו עלי להחליט אם להתפטר בעצמי או שהוא יפטר אותי. זה נראה לי מוזר. הייתי המום, אבל מאז החלטתי שאני נלחם – על תפקידי, על צדקתי ועל היושרה שלי. לא אוותר. הצטיידתי מכספי בעו"ד. הפעילות המשפטית שלי מבוססת על ההנחה שמהלך הפיטורים אינו חוקי. זו התחנה האחרונה שלי בשירות הציבורי ואני אאבק עד טיפת דמי האחרונה".

הצלחת בתפקידך או שאתה כישלון, כפי שמנסים לצייר אותך במשרד התחבורה?

"עד להדחה חשבתי שמעריכים את יכולת ההתמודדות שלי עם הבעיות הענקיות של רכבת ישראל. חתמתי על חוזים ענקיים של מיליארדי שקלים עם חברות ענק, כולל חוזה ענק עם סימנס לאספקת מערכת של קרונות חשמליים שנוסעים עצמאית, השגתי שקט עם ועדי העובדים, הבאתי לפשרה עם החברה הספרדית הבונה את הקו לירושלים – לפני שהעניין היה נגמר בפיצוץ והמדינה הייתה נאלצת לשם הרבה כסף. אני מזכיר לך ולקוראים שנבחרתי בוועדת האיתור מבין 100 מועמדים ועברתי אין-ספור בחינות ומבדקי התאמה כאחרון הטוראים".

למה לא מנעת את פתיחת הקו לירושלים? הרי היה ברור שהוא מקדים את זמנו ומשמש את השר ליצירת כותרות חיוביות.

"יכולתי להתחמק ולומר לך שהשר דחק אותי הצידה ואמר לי לא להתערב. האחריות כולה עליו. לא. אני רק בדקתי וחזרתי ובדקתי שהמסילה תקינה מבחינה בטיחותית ומוכנה להפעלה".

חשמול, איתות וקווים חדשים

מהם כיום האתגרים המרכזיים של רכבת ישראל?

"הרכבת מתמודדת היום מול חמישה אתגרים מרכזיים, שמתן המענה להם ימשך לפחות חמש-שש שנים. זה נובע מהצורך להדביק פער בן 40 שנה בתשתיות ובתקציבים לעומת אירופה. הראשון הוא חשמול הרכבת. אנחנו עוברים ממערך דיזל מיושן ומזהם למערך חשמלי. זה מחייב שינוי עצום ברכבת: תשתיות, הולכה, החלפת קטרים והדרכת עובדים. אנו מדברים על 1,500 ק"מ של קווי חשמל עם תחנות השנאה. עלות הפרויקט בשלב הראשון היא שני מיליארד שקלים.

"האתגר השני הוא בניית קווים חדשים. הרכבת היא לא רק גורם מפעיל אלא גם בונה. מדובר בקווים שחלקם מורכבים ביותר לבנייה, כמו הקו לירושלים שכולל 40 ק"מ של מנהרות ו-17 גשרים. קווים נוספים הם הקו לאורך כביש 431 מודיעין-ראשל"צ, המסילה המזרחית לאורך כביש 6, הכפלת מסילת החוף, מסילה מזרחית לכיוון ירדן ועוד. יש לנו תוכנית סדורה היכן תהיה כל מסילה וכל תחנה ברשת הרכבות עד שנת 2040.

"האתגר השלישי הוא מנהור. אנו מקימים כ-150 ק"מ של מנהרות בקווים חדשים בנוסף ל-60 הק"מ הקיימים היום. זו תורה שלמה ואנו לומדים אותה. האתגר הרביעי הוא מהפכת האיתות, המערכת ששולטת ומדברת עם הרכבת. זה כרוך גם בנושא סייבר וגם בהכנת הרכבת לנהיגה אוטונומית.

"האתגר החמישי הוא הפיננסי-כלכלי. בכל העולם רכבות זה עניין הפסדי, אבל אנחנו פועלים היום להגדיל את הכנסות הרכבת, למשל על-ידי פיתוח שטחי הנדל"ן שליד התחנות והקמת מתחמי מסחר ונדל"ן למשרדים. יש כאן פוטנציאל מסחרי גדול. גייסנו אמנם אג"ח והחזרנו כבר מחצית מהחוב, אבל עקרונית אני מתנגד לכך. הרכבת היא שירות ציבורי והמדינה צריכה לממן".

מהם דפוסי הניהול שמאפיינים אותך?

"אני מאציל סמכויות ולמזלי יש לי חבורה של מנהלים בכירים מצוינים, 14 במספר, ועוד 70 ברמות של ראשי אגפים. מצד שני אני אוהב לקבל כמה שיותר מידע ומעל הכל, אני נהנה לרדת לשטח. להגיע לתחנות, לבקר באתרי בנייה, לחוות מקרוב את העשייה. זה כנראה עוד מהימים ששירתי בימ"מ".


עד לשעת סגירת הגיליון לא התקבלה תגובת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

   שחר איילון

שם ומשפחה: שחר איילון.

תפקיד נוכחי: מנכ"ל רכבת ישראל.

תפקידים קודמים: נציב כבאות והצלה, ניצב במשטרת ישראל.

גיל ומצב משפחתי: 63, נשוי + 2.

השכלה: תואר ראשון בסוציולוגיה ומדע המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני במדע המדינה מאוניברסיטת חיפה.

עוד משהו: בצעירותו היה ספורטאי מצטיין וחבר נבחרת ישראל לנוער באתלטיקה, במסגרתה התחרה בריצות ל-400, ל-800 ול-1500 מטרים. איילון אף שהה עם נבחרת הנוער בכפר האולימפי בזמן טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן.

===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

תגובות

Comments are closed